افزایش 50 درصدی تعرفه‌های پزشکی تکذیب شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 10:24

افزایش 50 درصدی تعرفه‌های پزشکی تکذیب شد

شماره: 24980
Aa Aa

رشد تعرفه‌ها تا سقف 35 درصد در هیئت وزیران تصویب شده؛ رعایت مصوبات برای همه گروه‌ها الزامی و هرگونه رشد تعرفه فاقد وجاهت قانونی است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
افزایش 50 درصدی تعرفه‌های پزشکی تکذیب شد

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی از تصویب و تعیین تکلیف نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ در اولین جلسه هیئت دولت در سال جدید خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، رضا لاری‌پور با اشاره به مصوبه شورای عالی بیمه مبنی بر رشد ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ که جهت تصویب نهایی باید به تصویب هیأت دولت می‌رسید گفت:

اگرچه تعرفه‌ها قبل از شروع سال جدید به هیات دولت نرسید ولی امسال با پیگیری‌های رییس کل سازمان نظام پزشکی و همراهی و همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اولین جلسه هیات وزیران و زودتر از سال گذشته نرخ تعرفه‌ها تصویب شد. با وجود اینکه عدد مصوب شورای عالی بیمه با حضور همه ذینفعان عدد ۴۶ درصد بود اما این عدد در هیات دولت با تغییراتی همراه و سعی شده نرخ رشد برخی از اجزا تعرفه‌ای نظیر ویزیت و جز فنی و جز حرفه‌ای با نرخ رسمی تورم همراهی و همخوانی داشته باشد چراکه در غیر این صورت بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها و ارایه دهندگان خدمات سلامت با آسیب بسیار شدید مواجه خواهند شد و خطر تعطیلی بسیاری از مطب‌ها و مراکز درمانی وجود دارد لذا نرخ ویزیت رسمی افزایش یافته بر اساس سرجمع تعرفه‌ها عددی نزدیک به ۵۰ درصد خواهد بود و همچنین نرخ جز فنی و جز حرفه‌ای از گلوبال سرجمع افزایش تعرفه‌ها نزدیک به ۴۰ درصد پیش‌بینی می‌شود تا به این ترتیب مراکز درمانی در سال ۱۴۰۳ با این نرخ تعرفه‌ای ادامه حیات حداقلی داشته باشند. 

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی همچنین گفت:

به دلیل منجمد ساختن تعرفه‌ها در سالیان گذشته حتی با این مقدار هم همچنان این عدد تکافوی مراکز درمانی و جامعه پزشکی را نمی‌دهد. از طرفی هم لازم است نرخ «تعدیل» که در مراکز استانی و مراکز کمتر برخوردار ممکن است توسط استانداران اعمال شود حتما برداشته شود و حتی در برخی مناطق کمتر برخوردار نرخ بالاتری از نرخ تعرفه مصوب به منظور ماندگاری جامعه پزشکی در نظر گرفته شود. امیدواریم تعرفه‌های جدید به سرعت ابلاغ شود و تعرفه‌های مصوب از ابتدای فروردین ماه مورد اعمال قرار گیرد.

  •  

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد تعرفه‌های پزشکی تا سقف ۳۵ درصد خبر داد و گفت:

تعرفه‌ها معادل دستمزد پزشکان نیست.

سعید کریمی با اعلام اینکه رشد تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی تا سقف 35 درصد در هیئت وزیران تصویب شد گفت:

اگرچه این عدد با مصوبه 46 درصدی شورایعالی بیمه فاصله دارد و مراکز درمانی  در تامین هزینه‌های خود با دشواری مواجه خواهند بود ولی با توجه به محدودیت‌های مالی باید از مساعدت دولت در تصویب عدد 35 درصد تشکر کنیم.

وی با بیان این که تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی، معادل دستمزد پزشکان نیست افزود:

اجزای تعرفه شامل جز حرفه‌ای و جز فنی، ویزیت، تعرفه پرستاری، دارو و ملزومات پزشکی، خدمات آزمایشگاه و تصویربرداری و جزء هتلینگ بیمارستانی است که هریک دارای وزن‌های هزینه‌ای مختلف و فرمول‌های پیچیده محاسباتی هستند و دستمزد کادر درمان حدود یک سوم وزن تعرفه‌های پزشکی را شامل می‌شود.

معاون درمان وزات بهداشت با اشاره به پیچیدگی‌های محاسباتی تعرفه‌های پزشکی و هزینه‌های غیرقابل اجتناب دارو و ملزومات پزشکی گفت:

جز حرفه‌ای خدمات پزشکی که همان دستمزد پزشک است حتی در بخش خصوصی از 36 هزار تومان در سال 90 به 69700 تومان در سال 1402 رسیده است یعنی جز حرفه‌ای خدمات پزشکی طی 12 سال به اندازه 2 برابر هم رشد نکرده است در حالی که افزایش حداقل حقوق سایر گروه‌ها از سال 90 تا سال 1402 بیش از ده برابر افزایش یافته است. با توجه به اهمیت حفظ انگیزه و تامین معیشت نیروهای کادر بهداشت و درمان، و تداوم خدمات پزشکی لازم است عقب‌ماندگی‌های تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی که طی دو دهه گذشته ایجاد شده است به تدریج جبران شود. رعایت مصوبات دولت برای همه گروه‌ها الزامی است و اعلام هرگونه تعرفه و رشد اجزای تعرفه خارج از مصوبات دولت فاقد وجاهت قانونی است.

کریمی خاطرنشان کرد: امیدواریم در تصویب اجزای تعرفه هم با مساعدت حداکثری دولت محترم همراه باشیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان