آمار مهاجرت دانشجویان در ۲۰ سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافت | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 4:01

آمار مهاجرت دانشجویان در ۲۰ سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافت

شماره: 22137
Aa Aa

آمار نشان می دهد در سال ۲۰۰۰ تنها ۱۷ هزار دانشجو از ایران مهاجرت می‌کردند اما این میزان در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۶۶ هزار دانشجو رسیده است.

آمار مجموعه پژوهشی رصدخانه مهاجرتی ایران؛
آمار مهاجرت دانشجویان در ۲۰ سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافت

اغلب آمار و تحلیل‌ها درخصوص مهاجرت دانشجویان، دانش آموختگان و سایر اقشار در ایران مربوط به مجموعه پژوهشی رصدخانه مهاجرتی ایران است که ذیل دانشگاه شریف فعالیت می‌کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خراسان، این رصدخانه هر سال سالنامه‌ای مهاجرتی را منتشر می‌کند که در آخرین آن، مربوط به اواخر سال ۱۴۰۱، آمار و تحلیل‌های نگران کننده‌ای پیش روی جامعه قرار داد.

در یکی از آن‌ها آمده است:

«در سال ۲۰۰۰ تنها ۱۷ هزار دانشجو از ایران مهاجرت می‌کردند اما این میزان در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۶۶ هزار دانشجو رسیده است. به بیان دیگر طی ۲۰ سال اخیر با رشد ۷۵ درصدی در مهاجرت دانشجو مواجه بوده‌ایم. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ در اروپا و آمریکا سالانه حدود ۸۶ هزار روادید یا اجازه اقامت غیرگردشگری برای ایرانیان صادر شده است. طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تعداد دانشجوفرستی ایران ۴ برابر شده است. در سال ۲۰۱۰ رتبه جهانی مهاجرفرستی ایران ۱۴ بوده که در سال ۲۰۲۰ این رتبه به ۱۷ افزایش یافته است.

همچنین در دو حوزه کانادا و بریتانیا طی سال‌های ۲۰۱۹ تا نیمه ۲۰۲۲ دو هزار روادید تاسیس استارتاپ و کارآفرینی دریافت شده است.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان