تولید واکسن داخلی فخرا متوقف می شود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 7:00

تولید واکسن داخلی فخرا متوقف می شود

شماره: 15317
Aa Aa

تولید کنیم به چه کسی بدهیم؟ قول‌هایی داده شده که پیش‌خرید انجام شود اما تا الان وزارت بهداشت برای پیش‌خرید واکسن‌ اقدامی انجام نداده است.

احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن فخرا؛
تولید واکسن داخلی فخرا متوقف می شود

احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن فخرا گفت:

با حجم واکسیناسیونی که در کشور انجام شده طبیعتا انگیزه برای شرکت در مطالعات کم شده است و به همین دلیل واکسن‌سازهای داخلی که الان در مرحله کارآزمایی بالینی هستند دچار چالش شده‌اند و روند مطالعه کارآزمایی بالینی کند شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، او افزود:

دستور وزرای بهداشت قبلی و فعلی نیز مبنی بر مجوز اضطراری واکسن‌های داخلی همزمان با شروع فاز ۳ اتفاق نیفتاده و مجوز اضطرار مشروط صادر شده است. 

مدیر پروژه واکسن فخرا افزود:

از مرداد تا به حال یک میلیون دوز تولید کرده‌ایم و از آذر نیز ۵ میلیون دوز در ماه تولید خواهیم کرد و همه زیرساخت‌های لازم برای تولید یک محصول کاملا ایرانی را که با همکاری دانشمندان، محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به ثمر نشسته را در اختیار داریم اما فعلا در حال برنامه‌ریزی برای توقف تولید هستیم به این دلیل که تولید کنیم به چه کسی بدهیم؟ قول‌هایی داده شده که پیش‌خرید انجام شود اما تا به الان از سمت وزارت بهداشت برای پیش‌خرید واکسن‌های تولیدی نیز اقدامی صورت نگرفته است. در صورتی که در جهان دولت‌ها در مرحله تحقیق و توسعه از شرکت‌ها پیش‌خرید کردند و کشور ما نیز در مرحله تحقیق و توسعه از سبد کواکس پیش‌خرید کرد و پول واریز کرده بود.

او گفت:

به ما ۱۰ میلیون یورو ارز دولتی داده شد و بقیه واکسن‌های داخلی ۴۰ میلیون دلار گرفتند. کمک بلاعوضی به ما داده نشد و ارز دولتی فروخته شد و پول آن هم از ما گرفته شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان