دستمزد کارگران ایران ۳۷ تا ۴۱ درصد هزینه های آنان پوشش می‌دهد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 17:29

دستمزد کارگران ایران ۳۷ تا ۴۱ درصد هزینه های آنان پوشش می‌دهد

شماره: 15269
Aa Aa

تعداد فقرا در دوره زمانی ۹۲ تا ۹۸ دو برابر و نرخ محرومیت از ۱۵ درصد در سال۹۲ به ۳۰ درصد رسیده است. ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز دچار فقر هستند.

عضو کارگری شورای‌عالی کار ایران؛
 دستمزد کارگران ایران ۳۷ تا ۴۱ درصد هزینه های آنان پوشش می‌دهد

عضو کارگری شورای‌عالی کار ایران با اشاره به این که متناسب نبودن دستمزد و هزینه معیشت بخش قابل‌توجهی از شاغلان را درگیر فقر کرده می‌گوید:

تعداد فقرا در دوره زمانی ۹۲ تا ۹۸ دو برابر شده و نرخ محرومیت از ۱۵ درصد در سال۹۲ به ۳۰ درصد رسیده است چراکه هیچ توجهی به توانمندسازی جمعیت و پر کردن شکاف میان مزد و معیشت نشده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از همشهری، توفیقی در مورد معضل شاغلان فقیر می‌گوید:

وقتی دستمزد کارگری ۳۷ تا ۴۱ درصد هزینه معیشت را پوشش می‌دهد بخشی از کارگران مجبورند با کار‌های دیگری درآمد خود را افزایش دهند که طبیعتا از کیفیت و بهره‌وری کار و زندگی آن‌ها کاسته خواهد شد اما بخشی نیز دچار فقر می‌شوند و به‌عنوان شاغلانی که نمی‌توانند با حقوق خود زندگی را بچرخانند باید شرمنده خانواده باشند.

او سونامی شاغلان فقیر در شرایط ثبات مزد و جهش تورم را یکی از مشکلات بزرگ بازار کار و اقتصاد ایران می‌داند که بی‌توجهی به آن به معضلات بزرگ اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی دامن می‌زند و باید با راهکار اساسی نسبت به رفع آن اقدام کرد. ما از وزیر کار به‌عنوان رئیس شورای‌عالی کار انتظار داریم جلسه سه‌جانبه شورای‌عالی کار را طبق قانون برگزار کند و با فاصله گرفتن از گفتاردرمانی، درد واقعی قشر کارگر را بشنود و اجازه دهد درمان مناسبی برای آن تجویز شود. 

توفیقی با اشاره به این که وضعیت فعلی برای خانوار‌های کارگری غیرقابل تحمل است می‌گوید:

نمایندگان کارگری دستور جلسه موردنظر خود برای جلسه شورای‌عالی را براساس مواد ۷، ۴۱ و ۱۴۱ قانون کار حول محور معیشت خانوار، امنیت شغلی و تأمین مسکن کارگری آماده کرده‌اند اما متأسفانه هیچ سیگنالی از وزیر کار برای برگزاری جلسه شورای‌عالی کار و رسیدگی به مشکل معیشت کارگران دریافت نشده است. باعث‌وبانی تورم افسارگسیخته، انبساط پولی و بی‌انضباطی مالی است که مقصر آن دولت و دستگاه‌هایی هستند که بدون ایجاد ارزش افزوده از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند، نه دستمزد و حقوق کارگرانی که تولید ناخالص داخلی از برکت کار و فعالیت آنهاست.

براساس محاسبات رئیس کمیته مزد شورای اسلامی کار با احتساب تورم و افت ارزش ریال در ۶ ماهه ۱۴۰۰، قدرت خرید دستمزد ریالی کارگران در پایان شهریور ۳۲٫۴ درصد کمتر از قدرت خرید آن در اول فروردین امسال بوده است به‌عبارت‌دیگر کارگری در اول فروردین امسال مثلا ۱۰ میلیون تومان دریافتی داشته است در آخر شهریور با احتساب میزان رشد تورم و کاهش ارزش ریال، حدود ۳۲٫۴ درصد قدرت خرید کمتری دارد و مانند این است که دستمزد ۱۰ میلیون تومانی او در ابتدای سال به ۶ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان در پایان شهریور کاهش یافته باشد.

  • چندی پیش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس پایش داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد نرخ محرومیت در پاییز ۱۳۹۹ به ۳۱٫۴ درصد رسیده که بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود. طبق این آمار، به‌طور میانگین از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دهک‌های مختلف دچار فقر هستند که از منظر آمار‌های کارگری بخش قابل‌توجهی از آن‌ها را خانوار‌های کارگری تشکیل می‌دهند. 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان