فضای‌مجازی باعث سرباز زدن زنان از ایفای نقش‌ همسری می شود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 14:51

فضای‌مجازی باعث سرباز زدن زنان از ایفای نقش‌ همسری می شود

شماره: 12852
Aa Aa

حفیظه مهدیان گفته شبکه های اجتماعی بر مولفه‌های خانه‌داری، تمکین، خیانت و جدایی تمرکز دارند و سعی دارند رفتار زنان را در خانواده تحت‌الشعاع قرار دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه؛
فضای‌مجازی باعث سرباز زدن زنان از ایفای نقش‌ همسری می شود

حفیظه مهدیان، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه اظهار داشت:

فضای‌مجازی، رسانه نوینی است که در مقیاسی عمیق و گسترده، توان تغییر فرهنگ و ارائه بازتعریف جدید از امور فرهنگی را دارد و یکی از مهم‌ترین شاخصه ها و مؤلفه‌های فرهنگی در کشور، نقش‌های جنسیتی و به‌خصوص نقش همسری زنان است که از سوی فضای‌مجازی به چالش کشیده شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرگزاری حوزه، وی بیان داشت: 

فضای‌مجازی زنان را اقناع می کند تا از ایفای نقش‌هایی که تا کنون برعهده داشته‌اند سرباز زنند. یافته ها بر این است که این شبکه‌ها در دو حوزه «رفتار» و «اندیشه» سعی در تغییر مفهوم همسری دارند. در حوزه اندیشه بر مولفه‌های «خانه‌داری»، «تمکین»، «خیانت» و «جدایی» تمرکز دارند و سعی دارند در این چهارگانه، رفتار زنان را در خانواده تحت‌الشعاع قرار دهند. این شبکه‌ها در حوزه اندیشه بر «معناسازی فانتزی از زن»، «تحقیرآمیز بودن همسری»، «القای نابرابری» و «کلیشه ظالم بودن شوهر» تاکید دارند و سعی دارند با برساخت هویتی جدید از زن، زنان ایرانی را از نقش‌های جنسیتی که تا کنون در خانواده ایفا می‌کردند، بازدارند.

مقاله "حفیظه مهدیان" با عنوان "تکنیک های اقناعی شبکه اجتماعی تلگرام در مقابله با نقش های جنسیتی زن" در جشنواره استانی علامه حلی سال جاری حائز رتبه دوم شده است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان