مردم ایران در عذاب‌اند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 14:02

مردم ایران در عذاب‌اند

شماره: 15516
Aa Aa

سعید حجاریان می گوید اعتماد به نفس کم شده، اعتماد به دیگری کم شده، اعتماد به دولت کم شده، اعتماد به خدا هم کم شده و این بدان معناست که ظرف سرمایه‌ی اجتماعی‌سوراخ شده است.

بدون دموکراسی و رسانه‌ی آزاد نمی‌شود با فساد مقابله کرد؛
مردم ایران در عذاب‌اند

اصلاح‌طلبان معتقدند با توجه به ترکیب دولت و کابینه و مجلس انقلابی این دولت بعید است بتواند مشکلات کشور را حل کند اما صبر می‌کنند تا اختلافات داخلی این‌ها بالا بزند – الان هم کم‌کم دارد بیرون می‌زند- و در عین حال منتظر می‌مانند تا کار دولت جلو برود بلکه سرشان به سنگ بخورد. با توجه به این وضعیت جدید می‌شود تصمیم گرفت که باید کمک کرد یا رویه انتقادی پیش گرفت.

به گزارش اسپادانا خبر، سعید حجاریان، تئوریسین اصلاح طلب ایران در گفت و گو با انصاف نیوز گفت:

واقعیت این است که مردم از ناکارآمدی و سوءمدیریت و انباشت بحران‌ها در عذاب‌اند بنابراین نمی‌شود آن‌ها را فراموش کرد اما دولت رویه خاص خودش را دارد و گارد بسته‌ای دارد و به‌نظر نمی‌آید صدای اصلاحی را حتی از غیرسیاسی‌هایِ بهبودخواه آن‌طور که باید بشنود و کمکی بپذیرد. درباره رویه انتقادی و فعالیت سیاسی نیز باید گفت که مسیر دشوار و پرهزینه است. هنوز عده‌ای از بچه‌ها درگیر دادگاه و زندان بوده و مرتب در حال رفت‌و‌آمد هستند مثلاً یکی از آن‌ها به تعداد شماره‌های مجله‌ای که منتشر کرده بازپرسی رفته است. این یعنی نقد و تحلیل و سیاست‌ورزی با مشکل جدی روبروست.

او ادامه داد:

ترکیب استانداران بیشتر نظامی‌اند گویی برای درگیری و مواجهه با وقایع غیرمترقبه آماده می‌شوند. منتظرند خبری بشود. این‌ها می‌خواهند یارانه‌های پنهان را کم کنند یا بردارند. امسال به اندازه‌ی خود بودجه کسری بودجه داریم. و این یعنی، تورم بیشتر خواهد شد. اگر یارانه‌های حامل‌های انرژی را بردارند یارانه‌های خورد و خوراک و آب را حذف کنند، خواهید دید که چقدر تورم بالا خواهد رفت. مردم چگونه باید زندگی کنند؟ مضحک است که وزیر خارجه رفته برای ۵ میلیارد دلار گفته سریال کره‌ای را پخش نمی‌کنیم.

حجاریان اظهار کرد:

روسیه و چین هر دو از امریکا می‌ترسند. از تحریم می‌ترسند و اگر امریکا بخواهد تحریم کند هردو زمین می‌خورند. ما از نظر اقتصادی برای آنها به صرفه نیستیم و تا امریکا چراغ سبز ندهد جلو نمی‌آیند. حال ممکن است در دریای خزر چیزی به ما بدهند و چینی‌ها زیر جلکی نفتی هم از ما ببرند اما با ما مراوده جدی نمی‌کنند. جمهوری اسلامی فعلا آنقدر قدرت دارد که بتواند سرپا بایستد اما فاصله‌ی مردم با دولت خیلی زیاد است. بی‌اعتمادی خیلی زیاد شده است. اعتماد به نفس کم شده، اعتماد به دیگری کم شده، اعتماد به دولت کم شده، اعتماد به خدا هم کم شده و این بدان معناست که مقوله اعتماد دچار اختلال شدید است. اعتماد بن‌مایه سرمایه‌ی اجتماعی است و ما ظرف سرمایه‌ی اجتماعی‌مان سوراخ شده است. بدون دموکراسی و رسانه‌ی آزاد که نمی‌شود با فساد مقابله کرد. زمان ما روزنامه‌ی «صبح امروز» بود، روزنامه‌ی «خرداد» آقای عبدالله نوری بود، روزنامه‌های دیگر هم بودند و فشار آوردند. آن‌موقع هم فساد بود منتها از جنس سیاسی. اگر روزنامه‌ها نبودند خاتمی چه می‌کرد؟ نمی‌توانست کاری کند. روزنامه‌ها آنقدر گفتند تا حل شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان