واردات تمام مدل‌های گوشی آیفون ممنوع شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 21:40

واردات تمام مدل‌های گوشی آیفون ممنوع شد

شماره: 17866
Aa Aa

او گفته این ممنوعیت تبعاتی همچون افزایش قاچاق، افزایش سرقت گوشی اپل و زیان و بیکاری ۵ هزار واحد صنفی فعال را به دنبال خواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ایران؛
واردات تمام مدل‌های گوشی آیفون ممنوع شد

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ایران گفت:

بر اساس اطلاعیه سامانه تجارت تمامی مدل‌های آیفون در دسته کالاهای گروه ۲۷ قرار گرفت که به معنی قرار گرفتن آن ها در لیست کالاهای لوکس ممنوع است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از اقتصادآنلاین، وی ادامه داد:

ممنوعیت واردات تمامی مدل‌های آیفون به کشور می تواند تبعات منفی زیادی به دنبال داشته باشد که از جمله آن ها افزایش قاچاق است. در حال حاضر واردات گوشی قاچاق از طریق رویه مسافری بار دیگر قوت گرفته و حجم بسیار زیادی گوشی قاچاق از این طریق وارد بازار شده است.

او از دیگر نتایج منفی ممنوعیت را افزایش سرقت گوشی اپل عنوان کرد:

با توجه به اینکه هم اکنون کوشی های اپل در دست مصرف کننده است و بازار نیازمند قطعات برای تعمییرات، افزایش سرقت برای خرد کردن گوشی و مصرف قطعات رو به افزایش خواهد گذاشت. در حال حاضر ۵ هزار واحد صنفی به صورت مستقیم در حوزه گوشی های اپل کار می‌کند و ممنوعیت واردات این مدل گوشی زیان و بیکاری آن ها را به همراه خواهد داشت.

اسحاقی با اشاره به پیشنهاد این اتحادیه قبل از اجرای ممنوعیت گفت:

ما به مسئولان پیشنهاد دادیم تا ورود مدل جدید گوشی اپل به بازار که کمتر از ۲ ماه است ممنوعیت واردات این برند را اجرا نکنند تا فرصتی باشد برای کاهش نتایج منفی این ممنوعیت. در مدت زمان کوتاهی تصمیمات متعددی در حوزه تلفن همراه گرفته شده است و این تصمیمات بازار این کالا را آشفته کرده و حالا با ممنوعیت شرایط بازار بدتر خواهد شد.

وی افزایش عوارض واردات گوشی تفلن همراه بالای ۶۰۰ دلار از ۵ به ۱۲ درصد، تغییر ارز تخصیصی به واردات این کالا و اجبار به دریافت ارز از تالار دوم بورس را از نمونه‌های این تصمیمات برشمرد.

اسحاقی این ممنوعیت را شوک دیگری بر امنیت روانی  می گویدمردم در شرایط افزایش قیمت سایر کالاها دانست.

  •  

معاون گمرک ایران می گوید تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات یا تغییر گروه کالایی گوشی‌های آیفون به گمرک اعلام نشده است و بر این اساس فعلا واردات این کالا به صورت تجاری و همراه مسافر ادامه دارد.

عسگری با بیان اینکه با وجود خبرهای منتشر شده هنوز هیچ ابلاغ و اعلام رسمی از سوی وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون و یا تغییر گروه کالایی آن به گمرک نشده است به ایسنا گفت:
طبق تبصره ماده چهار قانون مقررات صادرات و واردات، کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصرا از طریق وزارت صمت به سازمان‌های اجرایی اعلام می‌شود و همزمان باید به اطلاع عموم برسد بنابراین هر زمان که ابلاغی صورت بگیرد گمرک نیز طبق همان اقدام خواهد کرد. بر این اساس تا هنگامی که ابلاغی مبنی بر ممنوعیت صورت نگرفته گمرک طبق روال گذشته عمل خواهد کرد و گوشی‌های آیفون وارد شده که دارای ثبت سفارش بوده، تامین ارز شده و مجوزهای لازم را دارند،‌ ترخیص خواهد کرد.

وی در مورد اینکه در صورت تغییر گروه کالایی به گروه ۲۷ آیا ورود گوشی آیفون همراه مسافر نیز محدود خواهد شد گفت:

این موضوع نیز منوط به ابلاغ دستگاه‌های ذیربط به گمرک است ولی فعلا ورود آیفون همراه مسافر مانند سایر گوشی‌ها بلامانع است.

  •  

سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت:

برای ثبت سفارش موبایل هیچ محدودیتی وجود نداشته و پیرو به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی ثبت سفارش گوشی تلفن همراه با نشان تجاری آیفون«اپل» طی چند روز گذشته با برخی اختلالات سیستمی همراه بود که این اختلالات مرتفع و از روز آینده ثبت سفارش این کالا از سرگرفته می‌شود. وزارت «صنعت، معدن و تجارت» هیچ ابلاغیه و مقرراتی دال بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات موبایل با برندهای خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرده است.

وی افزود:

تنها در دو ماه ابتدایی امسال بیش از ۶ میلیارد دلار ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه صورت گرفته که از نظر ارزش دلاری بخش قابل‌توجهی از آن مربوط به گوشی تلفن همراه آمریکایی با نشان تجاری «آیفون» بود. این در حالی است در سال گذشته از مجموع نزدیک به ۱۹ میلیون تعداد گوشی همراه سهم اپل از نظر تعدادی چهار درصد اما ازنظر ارزش دلاری حدود ۲۵ درصد بوده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان