وزیر کشور مأمور بررسی حواشی مسابقه ایران و لبنان شد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 7:39

وزیر کشور مأمور بررسی حواشی مسابقه ایران و لبنان شد

شماره: 17272
Aa Aa

فدراسیون فوتبال می گوید از بانوان جهت خرید بلیط این مسابقه در مشهد دعوت به عمل نیاورده بوده و تنها ۹ نفر از بانوان بلیط رسمی خریداری کرده اند.

با دستور ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران؛
وزیر کشور مأمور بررسی حواشی مسابقه ایران و لبنان شد

رییس جمهور ایران وزیر کشور را موظف به بررسی دقیق حواشی پیش آمده در مسابقه فوتبال ایران و لبنان در مشهد، انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، در پی ارائه گزارشی از حواشی پیش آمده در مسابقه فوتبال ایران و لبنان در مشهد در خصوص فرآیند فروش بلیط، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد کرونا در رعایت سقف مجاز تماشاچیان و تضییع حقوق برخی از شهروندان که برای تماشای مسابقه، بلیط تهیه کرده بودند رییس جمهور، وزیر کشور را برای بررسی دقیق موضوع، انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش موظف کرد.

  •  

فدراسیون فوتبال ایران نیز در بیانیه ای گفت:

تا ۷۲ ساعت قبل از مسابقه بر اساس کلیه مذاکرات و هماهنگی های صورت گرفته مقرر بود این بازی بر اساس پروتکل و مصوبات ستاد کرونا بدون تماشاگر برگزار شود. با این وجود و در شرایطی که شهر مقدس مشهد برای نخستین بار میزبانی از یک مسابقه ملی رسمی را بر عهده داشت تغییر شرایط و حضور تماشاگران موضوعات و اتفاقات تازه ای را رقم زد به شکلی که حتی نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا از تغییر روند برگزاری بازی و حضور تماشاگران در این مسابقه اظهار تعجب کردند. در این موقعیت و با توجه به محدودیت زمانی، بلیط فروشی با رعایت ضوابط و پروتکل‌ها و وارد کردن کلیه تماشاگران به ورزشگاه با مشکلات و سختی های ویژه ای همراه بود با این وجود ورود بانوان در چنین موقعیتی بدون فراهم بودن زمینه و بسترهای لازم همچنین پیش بینی و امکان بلیط فروشی غیر ممکن و بحران ساز به نظر می رسید.

فدراسیون فوتبال پیش از این تمایل و اراده خود در حمایت از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را در مسابقات مختلف ملی و باشگاهی بین المللی به اثبات رسانده و بارها از طریق بلیط فروشی آنلاین با پیش بینی مسیرها و جایگاههای مجزا این اتفاق در ورزشگاه آزادی بدون هیچ مشکلی روی داده با این وجود در این فاصله کوتاه و در نخستین تجربه رسمی و بین المللی شهر مشهد امکان پیش بینی و فراهم سازی شرایط مساعد برای ورود بانوان به استادیوم و فراهم ساختن امکان ورود امن همچنین گیت‌های مناسب، امکانات مورد نیاز و جایگاه وِیژه وجود نداشته و حتی پروسه بلیط فروشی در بخش آقایان نیز به دلیل مهلت کوتاه اعلام شده با مشکلات و نواقص متعدد به سختی در فاصله سه روز به انجام بازی اجرایی شد. بر همین اساس هیچ کدام از مسئولین فدراسیون فوتبال از بانوان علاقمند به فوتبال جهت خرید بلیط تماشای این مسابقه در شهر مقدس مشهد دعوت به عمل نیاورده و حتی تلاش‌هایی که جهت حضور بانوان در ورزشگاه صورت گرفت با هدف ارائه بلیط رایگان و مشروط بر فراهم سازی شرایط و زیرساخت‌های مناسب بود که محقق نشد.

اخبار منتشر شده در خصوص ممانعت از ورود اشخاص دارای بلیط اعم از آقایان و بانوان غیر واقعی بوده و در حالی که در اطلاعیه و اخبار مختلف از فوتبال دوستان عزیز درخواست شد بدون تهیه بلیط به شکل قانونی و با ثبت و ورود اطلاعات صحیح در اطراف ورزشگاه حاضر نشوند متأسفانه هزاران نفر از آقایان و بانوان فوتبال دوست بدون در اختیار داشتن بلیط در اطراف استادیوم حضور یافته و خواستار ورود به ورزشگاه بودند که این اتفاق موجب بروز اتفاقات و مشکلات مختلف و متعدد شد.

بر اساس بانک اطلاعاتی سامانه بلیط فروشی مجموعا تنها ۹ نفر از بانوان در این سامانه اقدام به خرید بلیط در بخش جایگاه آقایان کرده بودند که حداکثر طی ۴۸ ساعت وجوه دریافت شده به این اشخاص بازگردانده خواهد شد. برخی دیگر از موارد ثبت شده با کد ملی و اسامی نادرست نیز مصداق تخلف و ثبت اطلاعات غیر واقعی به شمار می‌رود که بر اساس عدم انطباق اطلاعات وارده با کارت شناسایی ملی بلیط‌های دریافت شده به این صورت نیز فاقد اعتبار می‌باشد.

همچنین متأسفانه برخی افراد سودجو در حاشیه برگزاری این مسابقه اقدام به چاپ و فروش بلیط‌های جعلی به برخی از آقایان و بانوان فوتبال دوست نمودند که با ورود نهادهای مرتبط با متخلفین برخورد لازم صورت پذیرفته با این وجود بانوانی که از این مرکز غیر معتبر اقدام به تهیه بلیط کرده بودند به عدم امکان ورود به ورزشگاه با در دست داشتن بلیط‌های خریداری شده جعلی معترض بودند که طبیعتا امکان ورود با استفاده از این بلیط‌ها وجود نداشته است.

در نهایت فدراسیون فوتبال ضمن ابراز تاسف از برخی حوادث روی داده در حاشیه این مسابقه بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط مناسب جهت حضور بانوان و آقایان در فضایی امن و ایمن با ایجاد زیرساخت های رفاهی مورد نیاز و مطلوب در ورزشگاه‌ها تاکید می کند. بدون تردید اتفاقات تلخ روی داده در حاشیه این مسابقه حاصل شیطنت و سودجویی افرادی است که با فروش و چاپ بلیط جعلی نظم و امنیت ورزشگاه را به خطر انداخته و مسببین اصلی این حوادث به شمار می‌روند.

  •  

محسن داوری، فرماندار مشهد نیز از مردم به‌خاطر بروز برخی حواشی و اتفاقات بازی تیم‌‌های ملی ایران و لبنان و هوادارانی که نتوانستند برای دیدن مسابقه فوتبال وارد ورزشگاه امام رضا(ع) شوند عذرخواهی کرد.

او اظهار داشت:
طبق اعلام هیئت فوتبال بنا بود تنها بلیت‌فروشی برای 50درصد از ظرفیت ورزشگاه امام رضا(ع) انجام شود اما با توجه به استقبال هواداران 23هزار نفر وارد ورزشگاه شدند و ظرفیت تکمیل شد. بسیاری از شهروندان با وجود در دست داشتن بلیت متأسفانه موفق نشدند وارد ورزشگاه شوند و از تماشای بازی محروم ماندند البته حجم زیاد هواداران پشت ورزشگاه مانع شد این افراد وارد ورزشگاه شوند. تصاویر بسیاری منتسب به حواشی بازی ایران و لبنان در فضای مجازی منتشر شده است و برای روشن شدن مسائل در حال پیگیری هستیم. از اینکه جمعیت زیادی نتوانستند وارد ورزشگاه شوند و مسابقه فوتبال بین تیم‌های ملی ایران و لبنان را از نزدیک تماشا کنند عذرخواهی می‌کنم.

او در خصوص ورود زنان به ورزشگاه گفت:

تمام تصمیمات، تصمیمات ملی بود و برای همه حوزه‌ها با نظر ملی تصمیم گرفتیم و کسی در استان تصمیمی در این خصوص نگرفته است.

داوری گفت:

بخشی از بلیت‌ها توسط سایت‌های غیر معتبر توزیع شده بودو تقلبی بود و هولوگرام نداشت و هموطنان از این سایت ها بلیت تهیه کرده بودند. سرنخ‌هایی از این سایت‌ها به دست آمده و قطعا برخورد خواهد شد. تعدادی هم که بلیت داشتند به دلیل تکمیل شدن ظرفیت نتوانستند وارد ورزشگاه شوند و با مراجعه به اداره کل ورزش و جوانان، پولشان برگردانده خواهد شد. تعدادی هم در اطراف استادیوم تجمع کردند و تلاش کردند وارد ورزشگاه بشوند که مشاهده کردند امکان ورود نیست و با شدت اصرار بر ورود داشتند که با سعه صدر مامورین انتظامی به آرامش دعوت شدند که یک سری حواشی اتفاق افتاد. در حال بازبینی صحنه‌ها هستیم و اگر اقدامی خلاف قانون باشد برخورد جدی خواهد شد. اگر کسی سوء استفاده کرده و بلیتی را خارج از شبکه رسمی به مردم فروخته است، شناسایی خواهد شد و با شدت برخورد خواهد شد و پول‌ها برگردانده خواهد شد و اگر هم تعرضی صورت گرفته عوامل شناخته خواهند شد.

  •  

محمدجعفر منتظری دادستان کل ایران در واکنش به حواشی بازی تیم ملی فوتبال ایران برابر لبنان در ورزشگاه امام رضا (ع) شهر مشهد اظهار کرد:

مسئولین امر باید از ابتدا تدبیر می‌کردند و اگر چنانچه جایگاهی برای خانم‌ها وجود داشته و این امکان وجود داشته که برای خانم‌ها بلیط بفروشند، مسئولین باید ظرفیت و جایگاه مناسب نیز برای آن‌ها آماده می‌کردند. اگر هم شرایط مناسب نبوده و این امکان وجود نداشته است که خانم‌ها را به ورزشگاه راه بدهند باید از ابتدا باید تدبیر می‌کردند و عقل خود را به کار می‌انداختند و بلیط نمی‌فروختند. اینکه بلیط بفروشند و بعد مانع ورود بشوند قابل قبول نیست و بنده این موضوع را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنم. در این موضوع نه تنها باید عذرخواهی شود بلکه باید وجوه پرداختی بازگردانده شود. این کار بسیار غیرقابل قبول است که بلیط بفروشند و بعد به ورزشگاه راه ندهند؛ چراکه ورزشگاه و بخش مختص خانم‌ها مشخص است و باید این موضوع مدیریت می‌شده است. اگرچه مدیریت این موضوع از وظایف ما نبوده است اما من نسبت به سهم خودم از این خانم‌های محترم عذرخواهی می‌کنم و پوزش می‌طلبم و امیدوارم بار دیگر شاهد اینگونه حوادث و اتفاقات نباشیم.

  •  

علی‌اکبر هاشمی‌جواهری، سرپرست مدیرکلی ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت:

باتوجه به اینکه دیدار تیم‌های ملی ایران و لبنان از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، مسابقه‌ای بین‌المللی بود طبیعتاً تمامی امورات و جزئیات اجرایی آن از سوی فدراسیون فوتبال ابلاغ شده بود و اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی نقشی حمایت و پشتیبانی از این رویداد را برعهده داشت. فدراسیون فوتبال به عنوان مجری برگزاری این مسابقه کارهای خود را از طریق هیئت فوتبال خراسان رضوی انجام داده‌است؛ ما به عنوان متولی ورزش در استان، نقش نظارتی و حمایتی از این مسابقه را داشتیم و سعی کردیم این مسئولیت را به نحو شایسته‌ای به انجام برسانیم.

هاشمی‌جواهری ضمن عذرخواهی از افرادی که با وجود خریداری بلیط نتوانستند وارد ورزشگاه شوند، افزود:

اتفاقاتی به صورت ناخواسته درخصوص نحوه بلیط فروشی توسط فدراسیون فوتبال اتفاق افتاد که متأسفانه به این پیروزی شیرین خدشه وارد کرد و اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی نقشی در این مسئله نداشت. ما از هیئت فوتبال استان پیگیر حقوق این افراد هستیم و طی نامه‌ای که به این هیئت ارسال کردیم، بایستی در زمان مقرر، افرادی که با وجود خریداری بلیط نتوانستند وارد ورزشگاه شوند را شناسایی کنند و وجه واریزی‌شان را به آن‌ها بپردازند؛ این حداقل کاری است که فدراسیون فوتبال و هیئت فوتبال خراسان رضوی می‌توانند در قبال این افراد انجام دهند.

او گفت:

نکته ی دیگر درخصوص بلیط فروشی، این بود که چه تعداد بلیط چاپ شده است؟ آیا به تعدادی که ستاد مبارزه با کرونا مجوز داده بود بلیط چاپ شد یا بیشتر از آن. ما شاهد حضور بیش از 22 هزار تماشاگر در ورزشگاه امام رضا(ع) بودیم در حالی که ستاد مبارزه با ویروس کرونا، مجوز استفاده از 50 درصد ظرفیت ورزشگاه را صادر کرده بود.

هاشمی‌جواهری گفت:

طبق پیگیری های صورت گرفته توسط وزارت ورزش و جوانان، مشخص شد تعداد زیادی از بلیط‌های مسابقه ایران و لبنان در یک چاپخانه، جعل شده است که این چاپخانه و مسببین این اتفاق شناسایی شده‌اند و برخوردهای لازم با آن‌ها صورت خواهد گرفت.

  •  

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توییتر نوشت:

« در جلسه هیئت دولت حاشیه‌های تلخ مسابقه تیم ملی فوتبال کشورمان با لبنان مورد اعتراض اعضای دولت قرار گرفت. با دستور رئیس‌جمهور، وزیر کشور مسئول پیگیری و ارائه گزارش شد.»

  •  

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در توییتر نوشت:

رفتار غیرمنطقی و دور از شأن در مواجهه با بانوان محترم که ناشی از کاستی‌های مدیریتی و تصمیم گیری‌های شتابزده بود عموم مردم را متأسف و متأثر کرده است. کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مأمور شده است تا با قید فوریت و با احضار مسئولان خاطی به این سوء مدیریت رسیدگی کند و زمینهٔ استیفای حقوق بانوان محترم و ارجمند را فراهم نماید.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در گفت و گوی با صداوسیما درمورد حوادث ورزشگاه مشهد با بیان اینکه نیروی انتظامی وظیفه ذاتی خود را انجام داده گفت:

عده‌ای خارج از ضوابط اقدام به فروش جعلی بلیط کرده بودند.

او گفت:
دو کافی‌نت اقدام به فروش ۲۷ هزار بلیت تقلبی برای این بازی کرده بودند در حالی که فقط ۱۰ هزار نفر مجاز به تماشای باز بودند.

وی گفت:

براساس گزارش اجمالی ناجا ورزشگاه کاملا پر شده بود و تعدادی بیش از ظرفیت پیش بینی شده در بیرون ورزشگاه حضور داشتند و افرادی تلاش کردند که وارد ورزشگاه شوند طبیعتاً فرمانده انتظامی موظف بوده که از ورود افراد بیش از حد ظرفیت به ورزشگاه جلوگیری کند و نیروی انتظامی وظیفه ذاتی خودش را انجام داده است. در رابطه با جزئیات بیشتر هم انشاالله بعد از بررسی بیشتر به مردم نتیجه را اعلام می کنیم.

  •  

فدراسیون بین المللی فوتبال نیز در نامه ای به فدراسیون ایران خواستار ارائه توضیحات در مورد این اتفاقات شده است.

در نامه فیفا درباره جرایم احتمالی نظیر تعلیق هیج صحبتی نشده است و این نهاد خواستار توضیح در این خصوص شده است.

فیفا پیش از این نیز خواسته بود زمینه حضور بانوان در ورزشگاه ها فراهم شود با این حال در دیدار ایران و لبنان تعدادی از بانوان مقابل ورزشگاه حضور داشتند و خواستار ورود شدند که اجازه حضور در ورزشگاه به آنها داده نشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان