۱۳ میلیون زن متاهل در ایران تمایلی به فرزند آوری ندارند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 6:18

۱۳ میلیون زن متاهل در ایران تمایلی به فرزند آوری ندارند

شماره: 19126
Aa Aa

در سال گذشته میانگین نرخ باروری در استان های ایران ۱٫۶ بوده است و در گیلان و همدانی بانویی که اقدام به فرزندآوری کند وجود ندارد.

ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه ایران؛
۱۳ میلیون زن متاهل در ایران تمایلی به فرزند آوری ندارند

محمدمسلم وافی، نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه ایران در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مرکزی گفت:

آمریکا در سال ۱۹۵۰ مذهبی ترین کشور دنیا بود اما با رقم خوردن انقلاب جنسی به واسطه نگارش دو کتاب توسط آلفرد کینزی، جنبش زنان، تولید انبوه وسایل ضدبارداری، قانون طلاق بی دلیل و ظهور تلویزیون های کابلی عملا خانواده در آمریکا دچار فروپاشی شد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:

آنها با راه‌اندازی یک مجمع و انجمن به دنبال فریب و سرگرم کردن مسئولان برآمدند ولی امام راحل در مقابل این رفتار و سیاست ایستاد.

وافی با بیان اینکه زنان ایرانی در سال ۶۸ به صورت میانگین ۶٫۵ فرزند می آوردند افزود:

در سال گذشته میانگین نرخ باروری در استان های کشور ۱٫۶ بوده است و در گیلان و همدانی بانویی که اقدام به فرزندآوری کند وجود ندارد. در سال ۱۳۸۵ ایران ۲۵ میلیون جمعیت جوان داشته اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به شدت کاهش یافته است. ایران در حال حاضر ۴۱ میلیون نفر خانم دارد که از این تعداد ۶۳ درصد متولد دهه های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ هستند و در باقی جمعیت که مربوط به دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ می شود یک پنجم نابارور اولیه و یک پنجم نابارور ثانویه هستند و تنها سه پنجم امکان باروری دارند. 

او گفت:

در سال ۱۴۲۰ ایران سومین کشور پیر جهان خواهد شد و این اتفاق شرایط هولناکی را رقم خواهد زد به طوری که حتی پرداخت حقوق بازنشستگان نیز ممکن نخواهد بود.

وافی با بیان اینکه برای اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده افزود:

تخصیص این اعتبار شهریورماه آغاز می شود و باید برای جذب آن تلاش کرد.

وی با بیان اینکه اراده حل مسئله جمعیت هیچ‌گاه در کشور وجود نداشته است بیان کرد:

۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار خانم در کشور متاهلند و تمایلی به فرزند آوری ندارند. از این تعداد بیش از سه میلیون نفر از نظر اقتصادی شرایط مناسبی دارند اما همچنان راضی به فرزندآوری نیستند. طبق اعلام دولت مباحث اقتصادی ۱۸ درصد به فرزندآوری ارتباط دارد اما از نظر فنی این ارتباط را صفر می‌دانیم. هفت میلیون و ۹۲۰ هزار دختر مجرد در کشور وجود دارد اما مسئله اینجاست که ۱۳ هزار خانم در سن باروری و متاهل تمایلی به فرزندآوری ندارند و درست است که باید به ازدواج به هنگام توجه داشت اما لزوم توجه به فرزندآوری واجب است و امیدواریم که سال ۱۴۰۵ از این پیچ عبور خواهیم کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان