۲۰ میلیون نفر در ایران حاشیه نشین شده اند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 6:04

۲۰ میلیون نفر در ایران حاشیه نشین شده اند

شماره: 16790
Aa Aa

بخشنامه‌هایی مانند رعایت سقف اجاره بها شعار است| از آمار ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در دهه ۸۰ به کمتر از ۲۰۰ هزار واحد شهری و روستایی رسیده‌ایم.

یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی؛
۲۰ میلیون نفر در ایران حاشیه نشین شده اند

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

امروز ۲۰ میلیون نفر در کشور حاشیه نشین شدند و تقریبا یک چهارم جمعیت ایران در حاشیه زندگی می‌کنند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، او درباره افزایش ۵۰ درصدی نرخ تورم نقطه‌ای اجاره بها اظهار داشت:

در کشوری که با تورم ۵۰ درصدی مواجه بوده بدیهی است که بازار مسکن هم متاثر از این نرخ تورم دچار تلاطم شود. ثبات و بی‌ثباتی اقتصاد در بازار اجاره و مسکن به شدت تاثیرگذار است و به همین دلیل با افزایش قابل توجه اجاره بها در طول بازه زمانی کوتاه مواجه شده‌ایم. عامل مهم دیگری که بر بازار اجاره اثر می‌گذارد عرضه و تقاضا است. در تمام کشور‌ها بخشی از جمعیت مستاجر هستند اما این گونه نیست که در مدت زمان کوتاهی نرخ اجاره بها تا این حد افزایش پیدا کند چرا که بین عرضه و تقاضا تعادل و توازن وجود دارد.

او گفت:

در حالی که طبق آمار سرشماری سال ۹۵ شش و نیم میلیون خانوار مستاجر داریم سالیانه ۸۰۰ هزار ازدواج جدید صورت می‌گیرد یعنی پی در پی در جمعیت مستاجران کشورمان اضافه می‌شود این در حالی است که در هشت سال گذشته دولت با افتخار اعلام کرد هیچ مسکنی نساخته است البته در یک سال آخر دولت دوازدهم اقداماتی در حوزه مسکن ملی انجام شد اما همچنان در بخش مسکن با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه بودیم. در تمام این سال‌ها میزان تولید مسکن بسیار کاهش یافته به طوری که از آمار ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در دهه ۸۰ به کمتر از ۲۰۰ هزار واحد شهری و روستایی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه قوانین کنترلی تصویب شده در مجلس از جمله مالیات بر خانه‌های خالی به اجرا نرسید اظهار داشت:

بار‌ها تاکید کرده‌ایم که اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای درآمدزایی دولت نیست بلکه جریمه سوداگران حوزه مسکن است. قرار نیست از مردم مالیات بر خانه‌های خالی بگیریم. بار‌ها گفته‌ایم که هر کسی که یک واحد در یک شهر و واحد خالی در شهر دیگر داشته باشد مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نخواهد شد از سوی دیگر شهر‌های زیر صد هزار نفر معاف از مالیات بر خانه‌های خالی هستند. همچنین به دنبال اخذ مالیات از انبوه‌سازان هم نیستیم و امروز تقریبا مالیات انبوه‌سازان نزدیک به صفر است و این مالیات بر خانه‌های خالی تنها مشمول کسانی می‌شود که واحد‌های خود را وارد زنجیره مصرف نمی‌کنند. در شرایطی که ما با این مولفه‌های اقتصادی و رشد نرخ تورم مواجه هستیم و قوانین مالیاتی به اجرا نمی‌رسد می‌د‌انیم که بخشنامه‌هایی ماننند رعایت سقف اجاره بها شعار است و کسی به آن توجه نکرده و خودمان می‌دانیم این بخشنامه‌ها هیچ تاثیری در بازار اجاره نداشتند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان