اختلال در اینترنت فروش اینستاگرامی ها را ۵۰ درصد کاهش داد
بهدلیل کندی اینترنت و اختلال در توزیع پهنای باند در مردادماه ۱۴۰۱ فروشگاههای فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد از بازدید و تا ۵۰ درصد از فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست دادهاند.
روابط عمومی پادرو، اولین پلتفرم فروشگاهساز اینستاگرامی با بیش از 36هزار فروشگاه ثبت شده اعلام کرد که از اوایل مردادماه 1401 به طور محسوسی میزان بازدید و فروش فروشگاههای اینستاگرامی فعال در این پلتفرم دچار کاهش شده است.
پشوتن پورپزشک، مدیرعامل این استارتاپ میگوید:
علیرغم رشد ۲۵ درصدی تعداد فروشندگان فعال در پلتفرم پادروشاپ مجموع فروش انجام شده توسط فروشندگان این پلتفرم در مرداد ماه تنها ۱۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که با بررسی تک به تک ۱۰ فروشگاه برتر در تیرماه و مقایسه بازدید همان فروشگاهها در مردادماه بازدید آنها تا ۳۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش علیرغم افزایش فعالیتهای بازاریابی این فروشگاهها از ابتدای مرداد همزمان با شروع اختلالات اینترنت بوده است و به نظر میرسد این افت همچنان ادامه داشته باشد.
در دو سال گذشته کسبوکارهای اینستاگرامی و سهم بالای آنها در بازار فروش آنلاین ایران بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است.
در ایران با توجه به فیلتر بودن بیشتر شبکههای اجتماعی پرطرفدار، صرفا اینستاگرام و واتساپ به عنوان شبکه اجتماعی و پیامرسان پرطرفدار و آزاد باقی مانده است و به همین واسطه، بسیاری از کسبوکارهای کوچک و خانگی از این بسترها برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. آمار و اطلاعات موجود نشان میدهد که بیش از یک میلیون شغل به واسطه اینستاگرام در ایران وجود دارد و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده است. درواقع سهم بازار تجارت اجتماعی در ایران چند برابر تجارت الکترونیک است و این نشاندهنده تراکنش مالی وسیعی است که به خود اختصاص داده است.
طبق محسابات انجام شده بیش از 400 فروشگاه اینستاگرامی فعال با بیش از ۷۰۰ هزار تراکنش روزانه در ایران وجود دارد. این حجم از تبادلات مالی در فضای آنلاین بسیار قابل توجه است و اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند اپلیکیشنهای پرکاربردی مثل اینستاگرام و واتساپ به شدت بر بازار این کسبوکارها اثرگذار است.