آمریکا برای بازگشت به برجام باید به ایران تعهد بدهد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 13:43

آمریکا برای بازگشت به برجام باید به ایران تعهد بدهد

شماره: 11618
Aa Aa

ربیعی گفته آسیب‌هایی که وحدت و یکپارچگی کشور را نشانه گرفته بود اگر با هشدار سریع رهبری متوقف نمی‌شد باعث تضعیف ما در جهان و منطقه می شد.

سخنگوی دولت ایران عنوان کرد؛
آمریکا برای بازگشت به برجام باید به ایران تعهد بدهد

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در نشست خبری با تبریک هفته وحدت اظهارداشت:

وحدت در سطح منطقه ای اهمیت مضاعف دارد و بدان معناست که ما در مقام باشندگان این جغرافیای وسیع اسلام باید نگرانی‌های مشروع امنیتی یکدیگر را به رسمیت بشناسیم. از سوی دیگر هفته وحدت فرصتی است تا مقوم‌های وحدت ساز داخلی خود و الزاماتی را که همگان باید برای حفظ وحدت به آن پایبند باشیم، مرور کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد:

در هفته‌های اخیر شاهد هجمه‌های غیرمنصفانه به دولت بودیم که اگر این رویه ناصواب ادامه می‌یافت و به جامعه تسری می‌یافت قطعا آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل می شدیم. آسیب‌هایی که وحدت و یکپارچگی کشور را نشانه گرفته بود اگر با هشدار سریع رهبری متوقف نمی‌شد تضعیف ما را در مسائل جهانی و منطقه ای موجب می شد.همان طور که رهبری فرمودند باید بین نقد و اهانت تفکیک قائل شویم.

ربیعی تصریح کرد: نقد بخشی از ادب جمهوریت است و اهانت و هتک حرمت ناقض ادب اسلامی است. رهبری با درک درستی از این دو مولفه نسبت به نارسایی که در حال شکل گیری بود هشدار دادند. ما همین جا از مقام معظم رهبری به خاطر روشنگری های مبتنی بر بینش اسلامی و منطق حکمرانی که همواره رهنمون داشتند، سپاسگذاری می‌کنیم. دولت نیز همچون گذشته خود را مقید و موظف به تبعیت از رهنمودهای ایشان دانسته و امیدواریم توجه به رهنمون‌های اخیر ایشان در شرایط فعلی کشور مورد اهتمام همه ارکان و گروه‌ها قرار بگیرد.

ربیعی در پاسخ به سوالی از سوی یک روزنامه اسپانیایی مبنی بر اینکه در صورت انتخاب بایدن در انتخابات‌آمریکا و بازگشت او به برجام، ایران چه رویه ای در پیش خواهد گرفت گفت:

شرایط ما برای انجام کامل تعهدات در برجام روشن است. سیاست ما از روز اول روشن بوده است. ما با خروج ترامپ از برجام ما از آن خارج نشدیم. تصور آنها این بود که ما از برجام خارج می‌شویم و شورای امنیت و کل کشورهای جهان در کنار آمریکا قرار می‌گیرد و تحریم‌ها با حمایت جهانی علیه ایران اعمال می‌شود اما ما بنا بر سیاست روشن خودمان از برجام خارج نشدیم و امروز هم آثار آن را مشاهده می‌کنیم. همان وقت هم ما یک سال به اروپا فرصت دادیم که به تعهداتمان پایبند هستیم و باقیمانده کشورهای برجام به تعهداتشان عمل کنند. امروز هم باز اعلام می‌کنیم که کاهش تعهدات ایران در واکنش و پاسخ متناسب به خروج آمریکا از برجام و ممانعت این کشور از اجرای تعهدات سایر کشورهای عضو برجام بوده است و عکس آن هم همین مسیر خواهد بود. ما از ابتدا یادآوری کردیم که کاهش تعهدات ایران برگشت‌پذیر بوده و به محض انجام تعهدات توسط سایر طرف‌ها جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله به سمت پیشین اجرای تعهدات خود باز خواهد گشت. انتظار می‌رود تقدم و تأخر بازگشت به تعهدات متناسب با همان تقدم و تأخری است که در زمان توقف انجام تعهدات انجام گرفت.

ربیعی خاطرنشان کرد: برای ما فرقی هم ندارد که چه کسی رییس جمهور آمریکا شود و کدام رئیس جمهور در آمریکا تصمیم به بازگشت به برجام خواهد گرفت و مانع تراشی برای انجام تعهدات دیگران را متوقف خواهد کرد.هر کسی این کار را انجام دهد ما مطابق اصول خودمان عمل خواهیم کرد و هر رئیس‌جمهوری چنین تصمیمی بگیرد از آن استقبال می‌کنیم. آمریکا باید همزمان با بازگشت به توافق برجام آماده پاسخگویی به خسارت‌هایی باشد که از خروج از برجام به مردم ایران تحمیل کرده و البته باید آماده سپردن تعهدات دیگری درباره عدم تکرار این قبیل قانون شکنی‌ها نیز باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان