اتحادیه اروپا: ایران باید به مفاد برجام پایبند بماند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 1:11

اتحادیه اروپا: ایران باید به مفاد برجام پایبند بماند

شماره: 6996
Aa Aa

اتحادیه اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ترغیب کرده تا تمامی فعالیت‌های مرتبط با پادمان‌ها را همگام با دریافت اطلاعات جدید ادامه دهد.

در بیانیه اتحادیه اروپا اعلام شد؛
اتحادیه اروپا: ایران باید به مفاد برجام پایبند بماند

به گزارش اسپادانا خبر، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای عمیقاً از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای برجام ابراز تأسف کرده اما گفته که ایران باید به اجرای توافق ادامه دهد.

اتحادیه اروپا متن بیانیه قرائت‌شده نماینده این اتحادیه در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کرده است. 

در این بیانیه که در ارتباط با چهاردهمین گزارش آژانس درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام قرائت شده اتحادیه اروپا عمیقاً از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران ابراز تأسف کرده است. 

نماینده اتحادیه اروپا در ابتدای بیانیه خود گفته است: «مفتخرم به نمایندگی از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو صحبت کنم. کشورهای زیر حمایت خودشان را از این بیانیه اعلام کرده‌اند: ترکیه، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، ایسلند، صربستان، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، لیختن‌اشتاین، نروژ و سن‌مارینو.

وی تصریح کرده است: «اتحادیه اروپا تعهد راسخ خود را به برجام و تداوم حمایت از آن ابراز می‌دارد و مصمم به ادامه همکاری‌ها با جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافق هسته‌ای است که دستاوردی چندجانبه و مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.»

اتحادیه اروپا توافق برجام را «از عناصر کلیدی معماری منع اشاعه هسته‌ای در جهان» توصیف کرده و آن را برای امنیت بین‌المللی حیاتی دانسته است.

بروکسل در بخش دیگر بیانیه با تأکید بر اینکه برجام حاصل بیش از ۱۰ سال دیپلماسی است تصریح  می‌کند: «برداشتن تحریم‌های مرتبط هسته‌ای در کنار اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای توسط ایران بخشی ضروری از این توافق است. در این راستا اتحادیه اروپا عمیقاً مراتب تأسف خود را از بابت خروج ایالات متحده از برجام ابراز می‌دارد.»

اتحادیه اروپا در این بیانیه ضمن یادآوری پایبندی ایران به مفاد برجام گفته که ایران «باید» این کار را ادامه دهد:

«طبق تأییدات آژانس در ۱۴ گزارش متوالی ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود که در معرض نظام جامع راستی‌آزمایی و نظارت آژانس قرار دارد ادامه داده و باید این کار را ادامه دهد.»  

بروکسل همچنین تصریح کرده است: «خرسندیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور مستحکم کردن مبنای فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود تمامی فعالیت‌های مرتبط با پادمان‌ها را طبق رویه‌های استاندارد ارزیابی می‌کند. آژانس را ترغیب می‌کنیم انجام این کار را همگام با دریافت اطلاعات جدید ادامه دهد.»

در بند دیگری از بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «اتحادیه اروپا یادآوری می‌کند تا زمانی که ایران کاملاً به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود ادامه دهد، اتحادیه اروپا به تدام اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای متعهد خواهد بود. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تمامی بخش‌های برجام را به طور کامل و موثر اجرا کنند.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان