ایران برای بازگشت به برجام تصمیم نگرفته است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 5:38

ایران برای بازگشت به برجام تصمیم نگرفته است

شماره: 22425
Aa Aa

پیشرفت‌ هسته‌ای ایران خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه را بیشتر کرده اما ایران به افزایش چشمگیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

قدامات هسته ای ایران توجیه غیرنظامی معتبر ندارد؛
ایران برای بازگشت به برجام تصمیم نگرفته است

 اتحادیه اروپا در ابتدای بیانیه‌ای که روی وبسایت سرویس اقدام خارجی این اتحادیه درباره راستی‌آزمایی و نظارت در ایران منتشر کرده گفته «اتحادیه اروپا به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای احیای محدودیت‌های لازم بر برنامه هسته‌ای ایران برای اطمینان از این که به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد ادامه خواهد داد». 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، در ادامه این بیانیه ادعا شده که خطر بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌ای ایران افزایش یافته است. 

اتحادیه اروپا ضمن بیان این که همچنان به برجام متعهد است ابراز تاسف کرده که «ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است و برعکس همچنان به تشدید چشمگیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد».  

در ادامه این بیانیه ادعا شده است:

 «این علی‌رغم حمایت سیاسی اعضای اتحادیه اروپا و تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی شدید برای احیای اجرای کامل برجام از جمله تلاش‌های (جوزپ بورل) نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بوده است». 

اتحادیه اروپا همچنین مدعی شده تحولات جدید دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است. 

در ادامه این بیانیه اتحادیه اروپا درباره «تشدید نگران‌کننده» برنامه هسته‌ای ایران در گزارش‌های آژانس ابراز نگرانی عمیق کرده است. 

در این گزارش در رابطه با گسترش ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران ابراز نگرانی و ادعا شده اقدامات ایران توجیه غیرنظامی معتبر ندارد

اتحادیه اروپا با اذعان به گزارش آژانس که در آن عنوان شده توضیحات ایران در خصوص وجود ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی در تاسیسات فردو با یافته‌های این نهاد مغایرت ندارد باز هم درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده و گفته عدم انحراف ایران در این خصوص باید به تایید آژانس برسد. 

اتحادیه اروپا بر تعهدات ایران ذیل موافقتنامه پادمان تاکید کرده و افزوده ضرورت دارد آژانس هر اقدامی در راستای تشدید فعالیت هسته‌ای ایران را به موقع شناسایی کند و گزارش دهد. 

اتحادیه اروپا همچنین ضمن ابراز نگرانی درباره «کار قابل توجه» بر روی اورانیوم فلزی که قبلاً گزارش شده و «دستاوردهای دانش غیرقابل بازگشت» مرتبط به آن، از ایران خواسته کار دیگری در رابطه با تبدیل UF۶ به UF۴ برای تولید اورانیوم فلزی را اغاز نکند و هیچ‌گونه فعالیت مرتبط با تولید اورانیوم فلزی را ادامه ندهد. 

اتحادیه اروپا همچنین مدعی عدم پیشرفت در خصوص اختلاف ادعایی بین میزان اورانیوم طبیعی اعلام شده از سوی ایران در آزمایشگاه چندمنظوره «جابربن حیان» و مقدار تایید شده از سوی آژانس شده و از ایران خواسته این موضوع را طبق خواسته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روشن کند. 

بروکسل مدعی شده در پی کاهش تعهدات برجامی ایران و حذف تجهیزات نظارتی، تداوم دانش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران از بین رفته و افزوده در صورت اجرای دوباره تعهدات برجامی، باید مبنای جدید برای راستی‌آزمایی ایجاد شود که درجه قابل توجهی از عدم اطمینان را در نظر خواهد گرفت. 

اتحادیه اروپا در بیانیه خود از ایران خواسته با آژانس به شیوه‌ای مستمر و بدون وقفه تعامل داشته باشد تا تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک چهارم مارس ۲۰۲۳ این نهاد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بدون تأخیر محقق شود. بروکسل همچین از ایران خواسته اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام و همچنین پروتکل الحاقی را از سر بگیرد. 

  •  

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار همکاری کامل ایران با آژانس در زمینه اجرای موارد توافق شده در مارس گذشته شد.

 لارا هولگیت در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در بیانیه‌ای درباره نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در ایران گفت:

«همان طور که در گزارش مدیرکل تشریح شده است ایران به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد به ویژه آن که ما تاکید کرده‌ایم تولید اورانیوم غنی‌شده توسط ایران تا سطح ۶۰ درصد هیچ هدف باورپذیر صلح‌آمیزی ندارد. امروزه هیچ کشور دیگری در جهان از اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد برای اهدافی استفاده نمی‌کند که ایران ادعا می‌کند. ما باز هم از ایران می‌خواهیم  به این فعالیت عمیقا نگران‌کننده و مغایر با رفتار تمامی کشورهای جهان پایان دهد. استدلال ایران این است که دیگران به طور غیرعادلانه‌ای با آن مخالفت می‌کنند و آن را هدف قرار داده‌اند. واقعیت امر این است که ایران با عملکردش، توجه‌ها را به خود جلب کرده است. ایران باید تحریکات هسته‌ای خود را که خطراتی جدی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی در بر دارد، متوقف کند.»

وی درباره احیای برجام مدعی شد:

«ایران در سپتامبر گذشته با درخواست این که وظایف پادمانی به شکلی متفاوت با تمامی دیگر کشورهای عضو یک توافق جامع پادمانی انجام شود، روی امیدها به این بازگشت دوجانبه به اجرای برجام می‌تواند در آینده نزدیک رخ دهد خط بطلان کشید. اگرچه ما می‌دانیم که چنین خواسته‌هایی غیرقابل قبول هستند. در هیچ کجای دنیا بازرسان آژانس مواد و فعالیت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای و یافت شدن ذرات مواد هسته‌ای در چند محل اعلام‌نشده را نادیده نمی‌گیرند. از زمان گزارش پیشین مدیرکل، ایران نتوانسته است درباره ناهم‌خوانی مقدار مواد هسته‌ای اعلام شده توسط آن در شکافت اورانیوم فلزی شفاف‌سازی کند. توضیحات غلط فنی ایران به کلی غیرقابل قبول هستند. ما ذیل دستور کار پادمانی با جدیت به این موضوع و دگیر موضوعات باقی‌مانده پادمانی می‌پردازیم. در حال حاضر تاکید می‌کنم که سطح همکاری ایران بسیار پایین‌تر از انتظارات مطرح شده توسط شورای حکام در ماه نوامبر است. ما از ایران می‌خواهیم در اجرای کامل اقدامات ذکر شده در بیانیه مشترک به طور کامل با آژانس همکاری کند از جمله رویکردی که اطلاعات ضبط شده از تجهیزات نظارتی جدید و قبلی را در اختیار آژانس قرار دهد.»

  •  

ایران فوراً توسعه برنامه هسته‌ای خود را متوقف و پروتکل الحاقی را اجرا كند

انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است:

ایران باید فورا بیانیه مشترک (با آژانس) را به طور کامل اجرا کند. طیف کامل یافته‌هایی که در گزارش مدیرکل بیان شده هشداردهنده است. ایران بدون شک و بدون کاهش در مسیر افزایش برنامه هسته‌ای خود قرار دارد. فعالیت های آن تهدیدی آشکار برای امنیت منطقه ای و جهانی است. ما عمیقا متأسفیم که ایران توافق عادلانه و متعادلی را که هماهنگ کننده برجام تقریبا یک سال پیش ارائه کرده بود نپذیرفت و در عوض تصمیم گرفت برنامه خود را سرعت بخشد. مسئولیت کامل این وضعیت بر عهده ایران است. ما از ایران می‌خواهیم که فوراً توسعه برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و با اجرای مجدد پروتکل الحاقی،پ اجازه شفافیت کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بدهد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان