ایران حق رای‌ خود در سازمان ملل را از دست داد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 18:49

ایران حق رای‌ خود در سازمان ملل را از دست داد

شماره: 12439
Aa Aa

آفریقای مرکزی، کومور، کنگو، لیبی، نیجر، سومالی، سودان جنوبی، زیمباوه و سائوتومه و پرنسیپ نیز طبق ماده ۱۹ حق رای خود را از دست داده اند.

به دلیل عدم پرداخت حق عضویت در دو سال گذشته؛
ایران حق رای‌ خود در سازمان ملل را از دست داد

ایران و ۶ کشور دیگر به دلیل عدم پرداخت حق عضویت خود در طی بیش از دو سال گذشته، حق رای‌شان را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به طور موقت از دست دادند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورونیوز، آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به ولکان بوزکر، رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار اجرای ماده ۱۹ منشور ملل متحد در مورد کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، کومور، کنگو، ایران، لیبی، نیجر، سومالی، سودان جنوبی، زیمباوه و سائوتومه و پرنسیپ شده است.

طبق ماده ۱۹ منشور ملل متحد، هر کشور عضو در صورتی که حق عضویت خود را برای مدت بیش از دو سال پرداخت نکند، حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست می‌دهد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این خبر اظهار داشت:

جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر علیرغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، همواره با استفاده از معدود کانالهای انتقال مالی، حق عضویت خود به سازمان ملل را پرداخته و در سال‌جاری نیز با توجه به مسدود شدن کانالهای انتقال منابع مالی توسط آمریکا از مدتها پیش با خزانه داری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور در حال مذاکره بوده است. آخرین پیشنهاد ایران در این خصوص تادیه این بدهی از طریق استفاده از منابع مسدود شده در کره جنوبی توسط سازمان ملل با مجوز بانک مرکزی بوده است که توسط دبیرخانه سازمان ملل در حال مذاکره و هماهنگی‌های لازم می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که به خاطر تعدیات قبلی آمریکا به دارائیهای بین المللی ایران، سازمان ملل برای انتقال حق عضویت ایران از طریق «بانک واسطه» آمریکایی استفاده نکرده و یا این سازمان امنیت مسیر انتقال را تضمین نماید.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان