برخی رسانه‌های خارجی اتاق عملیات آشوب در ایران شده اند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 9:43

برخی رسانه‌های خارجی اتاق عملیات آشوب در ایران شده اند

شماره: 19688
Aa Aa

آزادی باقر نمازی انسان دوستانه بوده و مرتب با موضوع دیگری نیست| از تمامی ظرفیت‌ خود علیه رسانه‌هایی که عملیات تروریستی انجام می‌دهند استفاده می‌ کنیم.

کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
برخی رسانه‌های خارجی اتاق عملیات آشوب در ایران شده اند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی خبری خود گفت:

براساس آمار منتشر شده در منابع رسمی و موجود رژیم صهیونیستی از آغاز انتفاضه دوم الاقصی تا الان ۲ هزار و ۲۳۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده‌، ۱۹ هزار کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال را بازداشت کرده  واز سال ۲۰۲۰ میلادی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کودک فلسطینی را در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی به دور از هرگونه عدالت مورد محاکمه قرار داده است. 

به گزارش اسپادانا خبر، او همچنین با تبریک روز نیروی انتظامی اظهار داشت:

یاد عزیزانی که این  روزها جان خود را در راستای امنیت کشور و مردم از دست دادند گرامی می‌داریم. 

کنعانی درباره اظهارات وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان مبنی بر آمادگی طرف آمریکایی برای رایزنی به منظور حصول توافق نیز اظهار داشت:

برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و به روند گفت‌وگوها پایبند هستیم.  پاسخ ایران به متن جمع‌بندی نهایی پیشنهادی مذاکره کننده اروپایی قبلا داده شده بود و تلاش ایران هم این بود که پاسخی شفاف داده شود که به جمع‌بندی نهایی و شکل گیری توافق کمک کند و تلاش ایران در آن پاسخ این بود که نقاط ابهام در جمع‌بندی مذاکره کننده اتحادیه اروپا برطرف شود که در صورت انجام توافق شاهد توافق پایدار باشیم و از تفسیرهایی که می‌تواند مخل توافق باشد پیشگیری شود. در این مسیر پایبند روند دیپلماسی و مذاکره هستیم. از حسن نیت کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم. همچنان در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام حضور داریم.  همچنان امکان و فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که طرف مقابل مشخصا دولت آمریکا اراده سیاسی خود را بروز و ظهور دهد این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد و فرصت برای احیای توافق باقی است.

او با بیان اینکه نمی‌توانم بن‌بست در مذاکرات را تأیید کنم افزود:

روند تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا ادامه دارد. تحریم‌های جدید آمریکا نمونه بارزی از رفتار دوگانه آنهاست. رفتار آمریکا سازنده نیست و دولت آمریکا دچار دوگانگی است. در سایه تهدید و تحریم، توافقی صورت نمی گیرد؛ آمریکا باید رفتار خود را اصلاح کند. امیدواریم شاهد اصلاح رفتار آمریکا باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت:

آزادی باقر نمازی در یک چهارچوب انسان دوستانه صورت گرفته است و مرتب با موضوع دیگری نبوده است. نمازی در واقع چهار سال است که در زندان نبوده و در منزلش به سر می‌برده است. چهار روز پیش از طریق یکی از کشورهای همسایه اجازه خروج از کشور پیدا کرد. سیامک نمازی نیز دوران مرخصی خود را می گذراند. موضوع آزادسازی منابع مالی ایران در برخی کشورها از جمله کره جنوب، همواره یکی از مطالبات اصلی جمهوری اسلامی ایران بوده است. در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، گفتگوهای خوبی میان مقامات ایران و کره جنوبی در سطح وزرای امور خارجه صورت گرفت که امیدواریم به زودی خبرهای خوبی در این زمینه برسد.

او در پاسخ به سؤالی درباره تعرضات صورت گرفته به تعدادی از نمایندگی های ایران در خارج از کشور اظهار داشت:

در نتیجه تحولات اخیر در برخی از کشورها و مشخصا تعدادی از کشورهای اروپایی بعضی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض افراد منتسب به جریان‌های معاند و ضد انقلاب و گروه‌های خشونت طلب قرار گرفته و در بخشی از کشورها مهاجمان موفق شدند در نتیجه عدم وجود حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تامین امنیت به برخی از نمایندگی‌های ما به ویژه در جدار بیرونی نمایندگی‌های ما حملاتی صورت دهند و بعضی از بخش‌های نمایندگی مورد تعرض قرار بگیرد. بر مبنای کنوانسیون وین کشورهای پذیرنده موظف هستند همه امکانات و تدابیر لازم را برای فعالیت امن نمایندگی‌های دیپلماتیک فراهم کنند و این جزو وظایف ذاتی کشورهای پذیرنده است و در شرایطی که این احتمال می‌رود یک نمایندگی سیاسی در معرض تهدید و آسیب باشد اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. تعدادی از نمایندگی‌ها ما مورد تعرض قرار گرفتند و بلافاصله اطلاع رسانی لازم به کشورهای مرکز صورت و در تهران هم وزارت خارجه اقدامات فوری از طریق سفارتخانه‌های آن کشورها انجام و مسؤولیت آنها یادآوری شد. بعد از روزهای اولیه شاهد تقویت تدابیر حفاظتی و امنیتی از سوی کشورهای پذیرنده بودیم و نمایندگی‌های ما اقدامات تکمیلی خود را انجام دادند. نقطه تاسف این است که عده‌ای در این کشورها به عنوان اعتراض سیاسی به خشونت آمیزترین روش‌ها متوسل شدند. علاوه به حمله به اماکن دیپلماتیک حتی نسبت به استفاده از روش‌های غیراخلاقی و تهدید دیپلمات‌ها و ایجاد فضای ناامنی تلاش کردند فعالیت عادی بعضی از نمایندگی‌ها ما در خارج از کشور متاثر کنند. دیپلمات‌های ما به صورت معمول در نمایندگی‌ها حاضر و وظایف سیاسی خود را پیگیری کرده و ارائه خدمات کنسولی را با جدیت انجام دادند. در برخی حوزه‌های نمایندگی مهاجمان  و کسانی که ادعای حمایت از حقوق بشر و رویکرد سیاسی برای بیان دیدگاه‌های خود دارند حتی به مراجعان به بخش‌های کنسولی بی احترامی کرده و فضای رعب برای شهروندان ایرانی ایجاد کردند که مانع شوند. الان شرایط نسبتا خوبی وجود دارد و سفارتخانه‌ها در اروپا فعالیت خود را آغاز کردند. در برخی از کشورها نه تنها به اماکن دیپلماتیک بلکه به مراکز مذهبی که قدمت طولانی دارند و برخی از آن ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز در آن کشورها وجود داشتند نیز حمله شد.

کنعانی با بیان اینکه شاهد برخی اقدامات در برخی کشورها در رابطه با موضوعات داخلی ایران بودیم گفت:

این اقدامات در جای خود قابل تأمل و همچنین حقوق قانونی ایران در رابطه با این اقدامات محفوظ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با عراق احترام به حاکمیت و وحدت سرزمینی و ثبات در عراق است عنوان کرد: 

جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط عراق اولین کشوری بود که در سریع‌ترین زمان به کمک دولت مرکزی و اقلیم کردستان شتافت. در ارتباط با تحولات اخیر ایران در خصوص ضرورت عدم تبدیل سرزمین‌های مجاور به تهدیدی برای ایران به دولت مرکزی عراق تذکر داده است. متأسفانه سال‌هاست که گروه‌های تروریستی در بخش‌هایی از سرزمین اقلیم کردستان عراق حضور دارند که هم نیروهای نظامی ما و هم شهروندان ما را به شهادت رسانده‌اند. بر مبنای مسئولیت خودمان یادداشت‌های رسمی متعددی به دولت عراق ارسال شد که در آنها خواستار رسیدگی به مسئولیت دولت عراق در مورد برقراری امنیت در این نقاط شده‌ایم. آنچه مربوط به رعایت حسن همجواری و رعایت چهارچوب‌های حقوقی بوده است بارها از سوی ایران صورت گرفته است. در ایام اخیر هم گفتگوهایی هم با دولت مرکزی عراق، هم با دولت محلی اقلیم کردستان صورت گرفته است.

او با بیان اینکه برخی رسانه‌های خارجی به کارخانه دروغ‌سازی و اتاق عملیات تحریک‌آمیز، تشویق خشونت، قتل و ... تبدیل شده‌اند گفت:

جمهوری اسلامی از تمامی ظرفیت‌های خود علیه رسانه‌هایی که در عمل عملیات تروریستی انجام می‌دهند استفاده می‌کند.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان