ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ناکام ماند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 6:45

ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ناکام ماند

شماره: 15589
Aa Aa

 تلاش برای ترور الکاظمی توسط یک پهپاد بمب‌گذاری شده انجام شده که می‌خواسته اقامتگاه وی را در منطقه سبز در بغداد هدف قرار دهد.

حزب الله سوء قصد به جان نخست وزیر را "نمایشی" خواند؛
ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ناکام ماند

 سه تن از نیروهای محافظ مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در جریان بمباران محل اقامت وی با پهپاد انفجاری در منطقه سبز زخمی شدند.

به گزارش اسپادانا خبر، الکاظمی در لحظه انفجار در محل اقامت خود حضور داشته اما این ترور تلفات جانی در پی نداشته است.

اسکای نیوز گزارش داده الکاظمی در زمان حمله در منزل خود نبوده و شایعات درباره جراحت وی صحت ندارد.

تیم رسانه ای امنیتی نیز با تایید این خبر گزارش داد که مصطفی الکاظمی مورد سوء قصد "ناکام" قرار گرفته است:

 تلاش برای ترور توسط یک پهپاد بمب‌گذاری شده انجام شده که می‌خواست اقامتگاه وی را در منطقه سبز در بغداد هدف قرار دهد اما نیروهای امنیتی در رابطه با این تلاش نافرجام اقدامات لازم را انجام دادند.

هیچ گروهی مسئولیت این حمله را که الکاظمی آن را اقدامی "بزدلانه" توصیف کرد، بر عهده نگرفته است.

الکاظمی در توئیتی نوشته است:

من همواره پروژه فداکاری برای عراق و مردمش بودم و هستم. "موشک‌های نیرنگ" مؤمنان را دلسرد نمی‌کند و به اندازه تار مویی در پایداری و پافشاری ما و نیروهای امنیتی قهرمان برای حفظ امنیت مردم، دستیابی به حق و اجرای قانون لغزش ایجاد نمی‌کند. به لطف خدا در میان مردمم هستم و حالم خوب است و به خاطر عراق همگان را به آرامش و خویشتنداری دعوت می‌کنم.

  •  

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:

"ما گزارش ها مبنی بر حمله پهپادی به مقر نخست وزیر عراق را دنبال می‌کنیم. این اقدام "تروریستی" آشکار که ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم در قلب کشور عراق بوده است. تعهد ما به شرکای عراقی خود تزلزل ناپذیر است. ما در تماس نزدیک با نیروهای امنیتی عراق هستیم که وظیفه حفظ حاکمیت و استقلال کشور را بر عهده دارند و پیشنهاد کرده‌ایم در تحقیق درباره این حمله کمک کنیم." 

  •  

مقتدی صدر از ارتش و نیروهای امنیتی عراق خواست زمام امور را تا بازگشت اوضاع به حالت عادی به دست گیرند.

 

33

 رهبر جریان صدر عراق در توئیتی با طرح درخواست به دست گرفتن زمام امور توسط ارتش نوشت:

 «اقدام تروریستی علیه مقام بلندپایه کشور هدف گرفتن آشکار عراق و ملت آن است.»

  • علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنش به تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق پیامی را در توئیتر خود منتشر کرد.

    او نوشته است:

سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشته‌اند.

 

 

 

  •  

 گردان‌های حزب الله عراق هم در واکنش به انتشار خبر سوء قصد به جان نخست وزیر این کشور این رویداد را "نمایشی" خوانده و الکاظمی را به ایفای نقش قربانی متهم کرد.

 

31

ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق در توئیتی نوشت:

طبق اطلاعات تایید شده ما هیچکس در عراق حتی مایل نیست یک پهپاد برای هدف قرار دادن خانه نخست وزیر سابق(اشاره به الکاظمی) ضرر کند. ایفای نقش قربانی تبدیل به یک تاکتیک نخ نما شده است. اگر کسی بخواهد به این "موجود فیس‌بوکی" آسیب برساند راه‌های بسیار کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تری برای رسیدن به آن وجود دارد.

  •  

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم با محکوم کردن هدف قرار دادن نخست وزیر عراق بر موضع ثابت و مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و آرامش در عراق تاکید کرد.

او ضمن درخواست هوشیاری همگان نسبت به توطئه هایی که امنیت و پیشرفت  عراق را هدف قرار داده این گونه حوادث را در راستای منافع  طرف هایی دانست که طی ۱۸ سال گذشته به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق تعرض کرده و با ایجاد گروه‌های تروریستی و فتنه انگیزی، در پی دستیابی به اهداف شوم منطقه ای خود بوده اند.   

خطیب زاده با ابراز خرسندی از سلامتی آقای مصطفی الکاظمی  ابراز امیدواری نمود مردم، دولت و جریان های سیاسی عراق با اتحاد و همبستگی‌، موجبات  توسعه و شکوفایی عراق را فراهم سازند.

  •  

دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز طی بیانیه‌ای اقدام برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور را به‌ شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که نباید اجازه داد که تروریسم و خشونت و رفتارهای غیر قانونی موجب تضعیف ثبات در عراق و انحراف روند دموکراتیک در این کشور شود.

این نهاد از اینکه الکاظمی در حمله پهپادی به محل اقامتش در بغداد جان سالم به در برده ابراز خرسندی کرده است.

  •  

«قیس خزعلی»، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق نیز خواستار شناسایی و برخورد با عاملان حمله و سوءقصد به جان نخست وزیر این کشور شده است.

وی گفت:

بهتر است که کمیته‌ای فنی و متخصص و مورد اعتماد به‌منظور اطمینان از عامل این انفجار و جزئیات آن،تحقیق کند. اگر این انفجار تصادفی یا چیزی شبیه این نباشد و حمله، حمله واقعی باشد ما این اقدام را با صراحت محکوم می‌‌کنیم.

او با بیان اینکه «باید با جدیت عاملان این عملیات را شناسایی و بر اساس قانون محاکمه کرد» اظهار داشت:

«این عملیات تلاشی برای برهم زدن بازی و شرایط آن هم یک روز بعد از جنایت کشتار تظاهرات‌کنندگان و آتش‌زدن خیمه‌های آن‌هاست. ما چند روز پیش درباره قصد برخی طرف‌های مرتبط با مقامات اطلاعاتی برای حمله به منطقه سبز و متهم کردن مقاومت به دست داشتن در این حمله هشدار داده بودیم.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان