تکثرگرایی یکی از استراتژی‌های امام زمان است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 5:11

تکثرگرایی یکی از استراتژی‌های امام زمان است

شماره: 9902
Aa Aa

ابراهیم فیاض، جامعه شناس می گوید در احادیث آمده حضرت با اروپایی‌ها مذاکره می‌کند ولی چون غربی‌ها به امام زمان خیانت می‌کنند جنگ شروع می‌شود.

قائل به اداره دنیا به دست امام زمان (عج) هستیم؛
تکثرگرایی یکی از استراتژی‌های امام زمان است

ابراهیم فیاض، جامعه شناس می گوید:

در میان نگاه‌های آخرالزمانی که در تمام ادیان دنیا وجود دارد شیعه بهترین و کامل‌ترین نگاه را دارد البته گاهی توسط عده‌ای قلیلی انحرافاتی صورت گرفته است اما جریان اصیل تشیع همواره نگاه بالا و کاملی نسبت به ظهور منجی داشته است، چرا که شیعیان همیشه امیدوارند که دنیا به واسطه ظهور حضرت پر از قسط و عدل شود و امیدهای مردم به نتیجه برسد. برخی از علائم را هم شاهد هستیم در حال رخ دادن است از جمله سوریه که علائم آن شبیه به علائمی است که در احادیث و روایت آمده است. البته تعیین وقت نمی‌کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، این جامعه شناس در گفت و گو با فارس گفته است:

ما نگاه‌مان به مسائل دنیا صرفاً اومانیستی نیست ما نگاه دینی و عقلایی داریم و همواره امیدوار هستیم. ببینید در کشورهای مختلف دنیا، کرونا چه بلایی بر سر مردم آورده است. بشر به استیصال رسیده است و استیصال باعث می‌شود به معنویت و فطرت خود رجوع کنند و نهایتاً به دنبال منجی موعد می‌گردند. یکی از دلایلی که ما ظهور را نزدیک می‌دانیم علائمی است که دیده می‌شود که بسیار نزدیک به علائمی است که در احادیث اشاره شده است می‌باشد و البته ما قائل به انبساط زمانی هستیم و از این جهت ما قیامت را هم نزدیک می‌دانیم. علت آن این است که معتقدیم زمان‌های ملکوت بسیار مبسوط‌تر از زمان‌های ناسوت که ما در آن زندگی می‌کنیم. همچنین زمان جبروت و لاهوت بسیار منبسط‌تر از زمان‌ عالم ملکوت است. این مطالب ریشه قرآنی دارد. می‌دانیم که روز قیامت برابر با 50 هزار سال از سال‌های این دنیا است و الان جهان در حال انبساط است و آن کسی که پشت این ماجرا است خود حضرت مهدی است که امامِ «زمان» است و زمان در اختیار او است. الان این بحران جهانی «کرونا» ما را به بحث زمانی نزدیک می‌کند. این باورها در مقابل آن تئوری دوم است که جهان غایتی ندارد یعنی نه اولی دارد و نه آخری و کاملاً رها شده است. کسانی که قائل به غایت گرایی نیستند در مشکلات‌ راحت‌تر تسلیم می‌شوند چرا که قدرت معنویت و امید به ظهور منجی در آنها وجود ندارد. برای همین می‌بینیم که در جریان کرونا حتی برخی از پزشکان در خارج از کشور هم خودکشی کرده‌اند. خانواده‌هایی که حامی ندارند دست به خودکشی می‌زنند. البته در کشورهایی که غایت‌گرا هستند نتیجه‌ عکس بوده است. در کشورمان جهادگران فعالند و مردم بیشتر از قبل به یکدیگر کمک می‌کنند. فداکاری، ایثارگری و خدمت به یکدیگر بیشتر شده است. فرهنگ کسانی که غایت‌گرا هستند علنا توسط غربی‌ها مورد توجه قرار گرفته تا جایی که نخست‌وزیر اسپانیا شعر سعدی را می‌خواند و از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی وام می‌گیرد. سؤال اصلی بشریت در حال حاضر این است آیا جهان غایت دارد یا نه؟ آیا پشت پرده نیرویی وجود دارد که جهان را مدیریت و هدایت کند یا خیر؟ که ما قائل به اداره دنیا به دست امام زمان (عج) هستیم. همانطور که رهبری هم فرمودند ناخدای کشتی ایران خود حضرت ولی‌عصر (عج) است. خیلی از کسانی که در کشورهای خارجی مسلمان و شیعه می‌شوند وقتی که به امام زمان فکر می‌کنند بسیار امیدوار می‌شوند توجه‌ به امام زمان باعث می‌شود زمان و زندگی در ذهن افراد بسط بیابد. این ویروس موجب افزایش استیصال بشری شده است در نتیجه مردم غایت‌گرا می‌شوند. در پساکرونا با دهکده جهانی مواجه نخواهیم بود. بلکه ما با جهان متکثر مواجه خواهیم شد. دهکده جهانی تعریفی دارد که آمریکا و اروپا آن را ارائه داده‌اند اما در عمل در آینده جهان به شدت متکثر می‌شود. دولت‌های محلی روی کار می‌آیند، علوم بومی و یا دانشگاه‌های محلی به شدت مطرح می‌شوند. بله این تکثرگرایی یکی از استراتژی‌های امام زمان است. در احادیث آمده حضرت حتی با رومی‌ها که اروپایی‌های فعلی هستند نیز مذاکره می‌کند ولی چون غربی‌ها به امام زمان خیانت می‌کنند جنگ شروع می‌شود.

فیاض با بیان این که در حال نزدیک شدن به جهان حکیمانه هستیم گفته

حضرت ولی‌عصر تکنولوژی و علم را بسط می‌دهند. علم در زمان ایشان چندین برابر رشد و توسعه پیدا می‌کند و در آن زمان اوج رفاه بشری تحقق پیدا می‌کند. امام زمان به سمت این می‌رود که یک اقناع جهانی به وجود بیاورد. یعنی با هر فرهنگی در دنیا به زبان همان فرهنگ صحبت کند. امام زمان بنای گسترش عدالت را  دارد و همه را مجبور به پذیرش اسلام نمی‌کند ولی به شدت برای برپایی عدالت اقدام خواهد کرد. کانت مدعی نظریه عقل خالص بود ولی ما بحث عقل میان فرهنگی را مطرح می‌کنیم و بعد از آن ارتباطات میان‌فرهنگی در سطح جهانی به وجود خواهد آمد. آیه قرآن می‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ» خداوند می‌فرمایند ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه با هر قومی به زبان و فرهنگ خاص خودش به تبیین دین پرداخته باشد. پیامبران با زبان و فرهنگ خاص آن مردم منطقه صحبت می‌کنند که حجت باشند و صلح و رفاه و عدالت به وجود بیاورند و ما هیچ حکمتی را از طرف خدا و پیامبران ندیدیم مگر اینکه با زبان و فرهنگ آن قوم تبیین شده باشد. قرآن که خودش یک حکمت بالغ است بنای خود را بر همین تبیین با زبان فرهنگی مخصوص به هر قومی را ملاک قرار می‌دهد. شیوه و عملکرد امام زمان در آخر الزمان هم همین گونه خواهد بود. شما می بینید فطرت خداجویی به جایی رسیده‌است که آیه‌های قرآن به صورت بنر در کشورهای دنیا منتشر می شود. کرونا باعث می شود مردم به فطرت خود برگردند و در نهایت به حکمت در سطح جهانی برسند. امام زمان با زور سیطره پیدا نمی‌کند بلکه با اقناع جهانی مردم را به دنبال خود می‌کشاند. اینطور نیست که همه مردم دنیا مسلمان شوند، ولی قسط و عدالت در دنیا حاکم می‌شود. قسط یعنی عدالت اجتماعی،‌ و وقتی عدالت اجتماعی به وجود آید خیلی از فسادها از بین می‌رود. امام زمان بر اساس یک ساختار میان فرهنگی جهان را اداره می‌کند. فرمول امام زمان عدالت اخلاق و رفاه عمومی است و در نهایت حکمت هم بر اساس همین مسائل بنا می شود. در نهایت باید عرض کنم امام زمان با ظلم می‌جنگد، و وقتی ظلم تمام شود فساد هم از بین می‌رود. 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان