جمهوری اسلامی هنوز به سؤالات آژانس پاسخ نداده است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 21:46

جمهوری اسلامی هنوز به سؤالات آژانس پاسخ نداده است

شماره: 15347
Aa Aa

او می گوید در صورتیکه نظام نظارتی آژانس در ایران به طور کامل احیا نشود دستیابی به توافق احیای برجام بسیار دشوار خواهد بود.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛
جمهوری اسلامی هنوز به سؤالات آژانس پاسخ نداده است

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

چند هفته آینده در تعیین این که آیا ایالات متحده و ایران می‌توانند به مذاکرات «وین» برای احیای برجام بازگردند یا خیر، «تعیین‌کننده» است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس،او در گفت و گو با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست ادامه داد:

ایران در پاسخ به درخواست فوری وی از او دعوت کرده است تا طی روزهای آینده با رهبران سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تهران دیدار کند.

گروسی گفت:

تمامی اعضای برجام از جمله انگلیس، آلمان،‌روسیه و چین به همراه اتحادیه اروپا که نقش هماهنگ کننده را دارد و آمریکا که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده‌اند به وی گفته اند در صورتیکه نظام نظارتی آژانس در ایران به طور کامل احیا نشود «دستیابی به چنین توافقی (احیای برجام) بسیار دشوار خواهد بود. جمهوری اسلامی هنوز به سؤالات آژانس در خصوص اثرات اورانیوم غنی‌شده یافت شده در سه تأسیسات هسته‌ای ایران پاسخ نداده و این به طور کلی به عمق اعتبار بیانیه‌های ایران لطمه می‌زند».

او ادامه داد:

طبق بخشی از توافق اولیه ایران ملزم به اعلام تأسیسات و تجهیزات در برنامه هسته‌ای خود است.

  • «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس نیز در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» اظهار داشت:

«انگلیس در قبال برنامه هسته‌ای ایران نگران است و این برنامه توسعه بی‌سابقه‌ای داشته است. نمی‌خواهیم شاهد دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای باشیم».

 

لیز تراس

تراس اضافه کرد:

هر روز که ایران بازگشت به گفتگو‌های مربوط به طرح جامع اقدام مشترک (برجام) را به تعویق می‌اندازد و فعالیت‌های هسته‌ای خود را توسعه می‌هد فرصت موجود برای [مذاکرات]دیپلماتیک کاهش می‌یابد. پیشنهاد کنونی تا مدت زمان نامعلومی نمی‌تواند روی میز باقی بماند و ایران باید فورا از این فرصت استفاده کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان