حسن روحانی کلیات طرح فرانسه را قابل قبول خواند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 1:08

حسن روحانی کلیات طرح فرانسه را قابل قبول خواند

شماره: 8611
Aa Aa

رئیس‌جمهور ایران گفته ما چه را قبول کنیم؟ اروپا می گوید آمریکا آماده است و رئیس‌جمهور آمریکا از طرف دیگر می‌گوید «می‌خواهم تحریم‌ها را تشدید کنم».

برای هرگونه فداکاری آماده‌ام؛
حسن روحانی کلیات طرح فرانسه را قابل قبول خواند

به گزارش اسپادانا خبر، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت درباره سفر اخیر خود به نیویورک گفت: دشمنان توطئه‌های ضدایرانی را تهیه کرده بودند که به جهان بگویند "ایران آغازگر تنش در منطقه حساس خلیج فارس است و شرایط غیرمناسب و حتی شرایط جنگی پیشِ‌روست و مقصر آن نیز ایران است".

وی افزود: لازم بود که این توطئه شکسته شود؛ ایران مدافع مظلومین، مقاومت و مبارزه در برابر تروریسم جهانی بوده و کسی نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند. آنچه  در پایان مدت کوتاهی که در نیویورک بودیم احساس کردیم این بود جوّی که دشمن ساخته بود شکسته شد و شرایط دیگری پیش آمد، مخصوصاً که ما منادی صلح بودیم و صلح هرمز را مطرح کردیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما طرح صلح در منطقه هرمز را ارائه دادیم و این یکی از مسائلی بود که از دید کشورها مورد بحث قرار گرفته بود و کسی نمی‌توانست با این طرح مخالفت کند ولو اینکه برخی به‌صراحت اعلام نکردند که "پشتیبان این هستیم.". می‌خواستند در اذهان عمومی جا بیندازند که "همه چیز برای یک دییلماسی صلح‌آمیز و مناسب در منطقه و برای مردم ایران مهیاست و این ایران است که سخت‌گیری می‌کند و سر باز می‌زند".

روحانی با بیان اینکه "در بیش از 70 ساعتی که در نیویورک بودم بیش از 22 برنامه و حدود 15 ملاقات با سران کشورها داشتیم"؛ تصریح کرد: در این مدت کوتاه بسیاری از سران 1+4 را دیدیم و با آنها در نیویورک و با برخی دیگر در آنکارا و برخی نیز در اجلاس اخیر ارمنستان ملاقات کردیم. ما این توطئه را شکاندیم و گفتیم "ایران آماده است، از مذاکره فرار نمی‌کند و ایران پای میز مذاکره است".  1+5 که از دید ضدایرانی‌ها مرده بود و اسرائیل می‌گفت 1+5 مرده و ارتجاع منطقه و کاخ سفید نیز این را می‌گفت و همه جمع شده بودند تا 1+5 دوباره احیا شود؛ اصرارها و تماس‌ها بر این مبنا بود که 1+5 یک‌بار دیگر درست شود. ما گفتیم "حرفی نداریم، آنهایی که 1+5 را زدند امروز برای 1+5 درخواست می‌کنند؛ در شرایط مناسب اشکالی ندارد به‌شرط اینکه به آداب و رسوم  1+5 برگردند. 1+5 بر مبنای تعهد به یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کند". 1+4 که در نیویورک تشکیل شد و می‌توانست  1+5 شود و خیلی‌ها تلاش کردند مذاکراتی در سطح سران 1+5 در سازمان ملل تشکیل شود، ظاهرش این بود ما که بگوییم «نه» تا همه تقصیرها به گردن ایران بیفتد، یکی از رهبران اروپا می‌گفت "همه ما اینجا جمعیم و این بهترین فرصت تاریخی است".

وی تصریح کرد: به ملت ایران می‌گویم آنچه برخی‌ها این روزها در جهان مطرح می‌کنند با واقعیت فاصله دارد، البته این‌که فرانسه طرحی را آماده کرده بود و آن می‌توانست به یک معنا کلیات آن قابل قبول باشد، کلیات این بود که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که ما گفته‌ایم که به‌دنبال آن نیستیم و مورد دیگر اینکه ایران به صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که ما کمک کرده و می‌کنیم و مورد دیگر این بود که آمریکا کل تحریم‌ها را کنار بگذارد و فروش نفت آغاز شود، این اصولی بود که فرانسه مطرح کرده بود و اصل این حرفی که در دنیا شایع شده و خود رئیس‌جمهور فرانسه هم بیان کرده درست است. رئیس‌جمهور فرانسه برای بار دوم در 24 ساعت با من ملاقات و این طرح را به من ارائه کرد و من نیز گفتم "کلیات این طرح قابل قبول است ولی من عبارات این را قبول ندارم"، چون عبارات نادرست بود، گفت "وزرای خارجه درباره عباراتی که شما می‌گویید صحبت کنند و آن عبارات مبنای بحث باشد".

رئیس‌جمهور تصریح کرد: به‌فرض اینکه اصلاحات ما را مدنظر قرار دهند ولی ما با چه اطمینانی وارد شویم؟ در 24 ساعتی اوج ملاقات بود، رئیس‌جمهور آمریکا دو نوبت اعلام کرد که "می‌خواهیم تحریم‌ها را تشدید کنیم"، و من به اروپایی‌ها گفتم "ما چه را قبول کنیم؟ شما می‌گویید آمریکا آماده است و رئیس‌جمهور آمریکا از طرف دیگر می‌گوید که «می‌خواهم تحریم‌ها را تشدید کنم»"؛ خودشان هم پاسخ روشن نداشتند و می‌گفتند "در دنیای سیاست چیزی گفته ولی آماده هستند". من به ملت بزرگ ایران می‌گویم که نمایندگان ملت ایران و بنده به‌عنوان خادم و نماینده ملت ایران دریغی نکردیم برای اینکه حقوق ملت را به کرسی بنشانیم و اگر حداقلِ اعتماد حاصل می‌شد که نتیجه این مذاکرات چیزی است که به‌نفع ملت ایران است، یعنی عزت حفظ شده و حکمت مدنظر و مصلحت نیز حاصل می‌شود حتماً این کار را می‌کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: من به‌عنوان نماینده ملت ایران برای هرگونه فداکاری آماده‌ام، فداکاری‌ای که منجر به احقاق حقوق و رفاه مردم شود. آنچه در نیویورک انجام شد ولو اینکه به‌ظاهر برخی فکر کنند که در نقطه حل بود اما با حل مسئله فاصله داشت و نمی‌شود یک امر بسیار مهم را در چند ساعت و مدت کوتاه و بدون درنظر گرفتن جوانب و نتایج و سو‌ءاستفاده‌ای که آنها می‌خواستند انجام دهند انجام داد؛ برای آمریکا مهم بود که این اتفاق به یک بمب خبری تبدیل شود ولی منافع ملی برای مهم است. راه تمام نشده و مسیر نیز بسته نشده و باز هم اروپایی‌ها و دیگران تلاش می‌کنند؛ هر زمانی که حقوق ملت ایران مورد احترام قرار بگیرد و کرامت ملت مورد توجه باشد و حاضر شوند به عزت این ملت توجه کنند راه بسته نیست و راه باز است.

وی اظهار داشت: هرچه داریم از مقاومت ملت ایران است و اگر کشورهای اروپایی یکی بعد از دیگری برای ملاقات با نماینده ایران می‌آیند به‌خاطر ملت ایران است و اگر ملت ایران مقاومت نمی‌کرد کسی سراغ ما نمی‌آمد و اصرار نمی‌کرد و نمی‌گفت "بیایید راه‌حل پیدا کنیم". اگر نشان دادن اقتدار ملی توسط نیروهای مسلح برای دفاع از کشور نبود و اگر پهپاد به فضای ما تجاوز می‌کرد و ما هم نگاه و سکوت می‌کردیم این فضا را نداشتیم و ما سه بار اخطار دادیم و بعد عمل کردیم. در پهپاد اخطارها ثانیه‌ای است و در سیاست هشدار ممکن است چند دو ماه طول بکشد و ما هشدار دادیم.

رئیس جمهور افزود: آنچه ما شاهد بودیم این بود که همه فهمیدند این ملت از پا در نمی‌آید و اروپایی‌ها گفتند "امروز قدرت شما از یک سال پیش بهتر است"، و هرکدام به‌یک‌بیان این را اعلام کردند. حس نمی‌کنیم قدرت‌مان بیشتر است؟ ارزش ملی پول ما در 10 مهر 98 نسبت به سال گذشته را حساب کنیم که بانک مرکزی می‌گوید 40 درصد ارزش پول ملی ما افزایش یافته و مرکز آمار می‌گوید شرایط تورمی ما در حد ماه در حال کاهش یافتن است و تورم یک ماه گذشته در شهریور نیم درصد بوده و تورم نقطه به نطقه ما در دو ماه گذشته برای تولیدکنندگان 12واحد بوده و در دو ماه کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: شرایط و ثبات اقتصادی ما و روحیه مردم از یک سال پیش به‌مراتب بهتر است و این باعث شده تا دنیا به‌دنبال ما بیاید و باعث شده در برابر محل اقامت نماینده ملت ایران صف بسته شده است. ما می‌خواهیم این مسئله حل‌وفصل شود و حدود چارچوبی را که اروپا پیگیری می‌کرد قبول داریم؛ ما همیشه دنبال امنیت در منطقه بوده و دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و آنها هم همه تحریم‌ها را بردارند و این موفقیت ماست.

روحانی ادامه داد: از رئیس‌جمهور فرانسه تشکر می‌کنم که تلاش خود را در 24 ساعت و در 48 ساعت انجام داد و ما هم همکاری و همراهی کردیم و کسی که مانع شد که ایران به نتیجه نرسد کاخ سفید بود و نه دیگری، نه پاریس مقصر بود و نه توکیو مقصر بود و بقیه کشورها تلاش کردند و کسی مقصر بود که در پیام خصوصی به اروپا می‌گفت "من آماده‌ام"، و در مصاحبه می‌گفت "می‌خواهم تحریم را تشدید کنم".

وی افزود: ذکاوت ایرانی از ما می‌خواست گول پیام خصوصی را نخوریم و این هوشیاری ایرانی بود و همان‌طور که او گفته ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده و ما مسیر را ادامه می‌دهیم و راه بن‌بست نیست. همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند خروج آمریکا از برجام اشتباه بود و برجام در زمان خود بهترین توافق بود و به این نتیجه رسیدند که باید با ایران حرف بزنند و ایران قدرت منطقه است؛ انزوای ایران ناممکن است و حضور ایران در همه صحنه‌ها قطعی است و راه برای پیروزی نهایی ما ادامه مسیر است. از قوای سه‌گانه، رسانه ملی و نیروهای مسلح و ملت ایران و رهبری معظم انقلاب تشکر می‌کنم و همه دست‌به‌دست هم دادیم و کار بزرگی را امروز به ثمر نشاندیم و عده‌ای سکوت و اذیت کرده فشار آوردند و ملت ما مقاومت کرد و به موفقیت رسید و قدم‌های بعدی هم برای ملت ما موفقیت است.

رئیس جمهور تصریح کرد: از همه شرکت‌ها، کارآفرینان و فعالان اقتصادی می‌خواهم که در مسئله اقتصاد بیش از پیش تلاش کنیم و ما این قدرت را داریم و دانشگاهیان، متخصصین، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان کنار هم باشیم و تلاش‌مان را مضاعف کنیم و البته ملت ما هم جلوه‌ای از قدرت خود را در ماه محرم نشان دادند و در اربعین نیز نشان خواهند داد و این توان و قدرت ماست.

روحانی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم زودتر پیروز شویم باید از درون این خانه و از درون ایران صدای اتحاد را همه بشوند؛ جناح‌های مختلف در کشور وجود دارد و امکان دارد نظرات مختلف باشد و در انتخابات هم رقابت وجود دارد ولی تلاش کنیم بتوانیم بهترین رقابت و انتخابات را داشته باشیم و دنیا از ما ندای مقاومت و ایستادگی و مقابله در برابر توطئه و صلح و ثبات در منطقه را بار دیگر بشنود.

وی در ابتدای سخنان خود در جلسه هیئت دولت با مرور تحولات 13 مهر سال 57 به‌عنوان یک قطعه مهم تاریخی در ایران و اصرار رژیم صدام برای خروج حضرت امام(ره) از عراق گفت: همزمان با اصرار رژیم صدام، کشورهای همسایه عراق نیز تحت فشار رژیم شاه حاضر به پذیرش امام نبودند و در نهایت ایشان تصمیم گرفتند عازم فرانسه و در نهایت در نوفل‌لوشاتو ساکن شوند. این غربت ظاهری امام و فشار آن زمان رژیم شاه و همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها، درست به‌عکس خواسته آنها نتیجه داد و این فشار، یک فرج و گشایشی را برای انقلاب، ملت ایران و امام به‌وجود آورد به‌گونه‌ای که صدای امام رساتر و گوش جهانیان برای دریافت پیام انقلاب شنواتر شد و مردم ایران علی‌رغم همه فشارهای رژیم، نشاط و توانمندی جدیدی پیدا کردند. این فشار دشمن و روحیه بلند ملت، ما را به پیروزی بزرگ تاریخی رساند و امروز احساس می‌کنم یک‌بار دیگر بعد از 41 سال تاریخ تکرار می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان