خروج ترامپ از برجام موجب تقویت توانایی ایران در جهان شد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 4:02

خروج ترامپ از برجام موجب تقویت توانایی ایران در جهان شد

شماره: 16371
Aa Aa

او می گوید اگر رئیس جمهور پیشین از توافق ایران خارج نمی‌شد امروز شاهد هیچ یک از اتفاقاتی که الان در حال رخ دادن است نبودیم.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد؛
خروج ترامپ از برجام موجب تقویت توانایی ایران در جهان شد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد:

می خواهیم به افکار عمومی یادآوری کنیم که چرا در شرایط کنونی به این نقطه رسیده‌ایم.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در سال 2018 موجب تقویت توانایی و ظرفیتی شده است که ایرانی‌ها در سراسر جهان انجام می‌دهند. اگر رئیس جمهور پیشین از توافق ایران خارج نمی‌شد امروز شاهد هیچ یک از اتفاقاتی که الان در حال رخ دادن است نبودیم.

ساکی اظهار داشت:

در ماه دسامبر ما با کمی ناامیدی به خاطر عدم جدیت مذاکره کنندگان به میز مذاکره آمدیم. اکنون نیز دوباره به میز مذاکره بازگشتیم.

  •  

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که آیا با برخی گمانه زنی‌ها راجع به وجود ضرب‌الاجلی برای مذاکرات وین موافق است یا نه؟ گفت: 

فرصت کم است. فرصت بسیار بسیار کم است. ما درباره یک بازه زمانی طولانی که باقی مانده صحبت نمی‌کنیم؛ از هفته‌ها حرف می‌زنیم، نه ماه‌ها.

او در پاسخ به سوالی درباره این که به نظر می رسد وزارت امور خارجه و کاخ سفید در دولت بایدن به استراتژی جدیدی متوسل شده و مدام دولت بایدن را به خاطر خروج از برجام سرزنش می کند بیان کرد:

موضوع این است که وضعیتی نصیبمان شده که هیچ کداممان آن را نمی‌خواستیم. وضعیتی که ایران در حال پیش‌روی سریع در برنامه هسته‌ای‌اش بوده است، از محدودیت‌های هسته‌ای‌ که قبلا به آن‌ها رضایت داده بود، فاصله گرفته بود و نیروهای نیابتی آن هم که مطمئناً روحیه‌شان تضعیف نشده بود بلکه جسورترشده بودند و خصومت بیشتری به خرج‌ می‌دادند و آمریکا هم بیش از ایران از نظر دیپلماتیک به انزوا کشیده شده بود که مسلما به خاطر رویه‌ای بود که دولت قبلی در پیش گرفته بود.

پرایس ادامه داد:

شاهد پیشرفت نسبتا کمی بوده ایم. پیشرفت کم بهتر از عدم پیشرفت است. پیشرفت کم به اندازه پیشرفتی چشمگیر خوب نیست. اگر ما می خواهیم چیزی را که به طور جدی و سرسختانه در پی اش هستیم به دست بیاوریم و آن بازگشت دوجانبه به پایبندی است، کافی نیست. چیزی که امیدواریم در وین شاهدش باشیم چیزی بیشتر از «نسبتا کم» است اما این به ایرانی ها بستگی دارد، به سرعتی که می خواهند این مذاکرات غیرمستقیم پیش برود. چیزی که ما حداقل در این موقعیت به دنبال آن هستیم بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام است. ما همچنان بر این باوریم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی در راستای منافع ملی آمریکاست و فکر می کنیم به نفع متحدان و شرکایمان نیز هست.

او گفت:

رئیس جمهور آمریکا و دولت آن قبلا به وضوح گفته است که آماده بازگشت به پایبندی کامل به برجام و پایبند ماندن به آن است تا زمانی که ایران هم متقابلا همین کار را کند و «در دیپلماسی و امور بین المللی چیزی تحت عنوان تضمین وجود ندارد. ما از طرف این دولت حرف می زنیم».

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان