دادگاه فدرال عراق نتایج انتخابات پارلمانی عراق را تایید کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 9:23

دادگاه فدرال عراق نتایج انتخابات پارلمانی عراق را تایید کرد

شماره: 16198
Aa Aa

دادگاه فدرال عراق در جلسه‌ای شکایت ارائه شده از سوی هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح عراق درباره نتایج انتخابات پارلمانی را رد کرد.

با رد شکایت ارائه شده از سوی ائتلاف الفتح؛
دادگاه فدرال عراق نتایج انتخابات پارلمانی عراق را تایید کرد

دادگاه فدرال عراق شکایت ارائه شده از سوی ائتلاف الفتح درباره نتایج انتخابات پارلمانی را رد کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، دادگاه فدرال عراق در جلسه‌ای شکایت ارائه شده از سوی هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح عراق درباره نتایج انتخابات پارلمانی را بررسی و حکم نهایی را صادر کرد.

دادگاه ضمن رد درخواست ابطال نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق عنوان داشت که شورای عالی قضایی صرفا اختیار حل مشکلات مربوط به انتخابات را دارد و بر این اساس شکایت درباره لغو نتایج انتخابات رد می‌شود.

دادگاه در جریان قرائت رأی اعلام کرد که هر حزب سیاسی می‌بایست ظرف مدت ۳ روز پس از اعلام رسمی به رأی شورا اعتراض کند و شکایت‌هایی که به شورای کمیساریای انتخابات ارائه می‌شود به هیئت قضایی انتخابات ارجاع داده می‌شود و شورای قضایی اختیار انحصاری حل مشکلات ناشی از انتخابات را دارد و بر این اساس دادخواست لغو نتایج انتخابات رد شد.

این دادگاه تأکید کرد اعلام جزئی نتایج انتخابات نقض و تخلفی قانونی از سوی کمیساریای انتخابات محسوب می‌شود و از این رو پارلمان آتی باید قانون انتخابات را اصلاح کند و شمارش آرا در انتخابات آتی صرفا باید به صورت دستی و نه الکترونیکی انجام شود.

  •  

هادی العامری رئیس ائتلاف فتح اعلام کرد که برای حفظ ثبات عراق به تصمیم دادگاه فدرال مبنی بر تأیید نتایج انتخابات پایبند است.

  •  

«نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دولة القانون» و هیأت هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی موسوم به «چارچوب هماهنگی» در توئیتر نوشت:

«انتظار می‌رفت با توجه به دلایلی که به وضعیت کشور مربوط می‌شود، با وجود نقض‌های آشکار و اسناد و مدارک موجود، امکان لغو و [ابطال]انتخابات و برگزاری مجدد آن وجود نداشته باشد اما امیدوار بودیم دادگاه فدرال در مورد فراکسیون‌ها و فهرست‌های متضرر عدالت را برقرار کند و نیز درباره مشکل سهمیه زنان عدالت را رعایت کند».

  •  

بر اساس قانون اساسی عراق نتایج انتخابات باید به تأیید نهایی دادگاه فدرال برسد و پس از آن روند برگزاری اولین مجلس و انتخاب رئیس جمهوری و دولت جدید بر اساس مهلت های مشخص قانونی اجرا می شود.

به موجب قانون اولین جلسه مجلس عراق باید ظرف ۱۵ روز بعد از تأیید نتایج توسط دادگاه فدرال برگزار و در آن فراکسیون اکثریت که تشکیل دهنده دولت جدید است معرفی شود.

  •  

گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنچه اخیراً در انتخابات پارلمانی اتفاق افتاده است بزرگترین عملیات فریب در تاریخ ملت عراق به‌شمار می‌رود و طرف‌هایی که حقوق ملت عراق را مصادره کرده‌اند تحت حمایت ائتلاف شر صهیونیستی و آمریکایی و سعودی قرار دارند تا با تسلیم کردن عراقی‌ها در برابر خواسته‌های خبیثانه، طرح‌های شیطانی خود را عملی کنند.

در این بیانیه آمده است:

کمیسیون انتخابات عراق در معرض بدترین نوع سوءاستفاده‌ها و دستگاه قضایی عراق در معرض باج‌خواهی و تهدید و فشار از سوی این طرف‌ها به‌خصوص سفیر آمریکا و نماینده سازمان ملل در عراق قرار گرفت و این باعث شد دادگاه فدرال عراق در برابر آنها تسلیم شود و با وجود مدارک و شواهد ارائه‌شده و شکایات ائتلاف‌های معترض به نتایج انتخابات، لغو نتایج انتخابات را نپذیرد. مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق ثابت است و در هیچ دولتی حضور نداشته و نخواهد داشت اما به‌عنوان دژ مستحکم دفاع از ملت عراق و شخصیت‌های ضد استکبار جهانی و مزدورانش باقی خواهد ماند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان