دولت ایران می گوید مسئول انتشار آمار کشته شدگان آبان نیست | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 20:32

دولت ایران می گوید مسئول انتشار آمار کشته شدگان آبان نیست

شماره: 9211
Aa Aa

محمود واعظی درخصوص فایل صوتی منتشر شده در مورد هواپیمای اوکراین گفته هیچ جای این فایل نمی گوید که موشک زده شده است.

با اعلام رییس دفتر رییس جمهور ایران؛
دولت ایران می گوید مسئول انتشار آمار کشته شدگان آبان نیست

محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر فایل صوتی منتشر شده در مورد هواپیمای اوکراین گفت:

این فایل صوتی تخصصی بود. ما جلسه‌ای با متخصصین و سازمان هوایی کشور داشتیم. آنان گفتند هواپیمای آسمان می‌خواسته در آن ساعت در فرودگاه مهرآباد بنشیند و در زمان حادثه در کرج بوده است. از آن جا نوری را می‌بیند و حدس می‌زند به برج مراقبت اطلاع می دهد. برج همان موقع از پدافند سوال می کند و پدافند می‌گوید مشکلی نیست و شلیکی نشده است. لذا آنجا سوال می کند که من برگردم یا بنشینم که اجازه داده می شود که در فرودگاه مهرآباد بنشیند.

وی افزود: این خبر را روز چهارشنبه به آقای عابدزاده گفتند که ایشان هم آن را به مردم منتقل می‌کند. خود مسوولان ما که با اوکراینی‌ها در تماس بودند این فایل را در اختیار آنان می‌گذارند و این چیز پنهانی نیست. خلبانان هر چیزی را می بینند با برج در میان می‌گذارند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، رییس دفتر رییس جمهور ایران تصریح کرد:

هیچ جای این فایل نمی گوید که موشک زده شده است. می‌گوید من از کرج، تهران را می‌بینم که یک نقطه نورانی در حرکت است که از برج می پرسد چیست که برج می‌گوید مشکلی نیست. آن چیزی که الان در حال مطرح شدن است و بیشتر رسانه های خارجی آن را مطرح می کنند این است که مسوولان مطلع بودند. قطعا دولت مطلع نبود، رییس جمهوری جمعه بعدازظهر مطلع شد.

وی افزود: اولین فردی که مطلع شد آقای عابدزاده بود که تا آن زمان اطلاعی نداشت وگرنه برای حیثت خودش هم که شده بود روز پنج شنبه شب با مردم طوری دیگر صحبت می‌کرد. در آن روز هم گفت همزمان به ما اطلاع دادند که نوری دیده شده است. دولت با مردم صادق بوده و معترض بودیم که چرا به دولت اطلاع ندادند.

خبرنگاری از واعظی پرسید که آیا سردار سلامی از این موضوع خبردار بوده که واعظی پاسخ داد:

مثل این که خودشان هم همین را در مجلس گفتند. ستاد مشترک و گروهی از سپاه همان موقع که مطلع شدند تیمی را درست کردند که تحقیق و بررسی کنند و آن تیم حق نداشته اطلاعی را بیرون دهد مگر این که به جمع بندی برسد به دولت هم اطلاعی نداده است.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره عدم اعلام اسامی کشته‌شدگان آبان ماه با گذشت حدود ۴ ماه از صحبت‌های فرماندار تهران اظهار داشت:

دولت مسئول انتشار این آمار نیست. آمار برای دولت ارسال شده اما صحبت‌هایی که درباره ارقام این آمار می‌شود به هیچ وجه صحت ندارد. الان هم پزشکی قانونی و هم ستاد مشترک در حال بررسی دقیق این مساله هستند چرا که باید به مردم آمار دقیقی اعلام شود که به طور مثال این تعداد مردم عادی بودند و این تعداد مرد یا زن بوده‌اند. این آمار ان‌شاءالله منتشر خواهد شد.

وی افزود: دولت به‌هیچ وجه مسوول این کار نیست. در بیشتر کشورهای دنیا آمار را معمولا پزشک قانونی اعلام می‌کند. در کشور ما نیز قرار گذاشته‌اند که پزشکی قانون و ستاد مشترک یک بررسی جامع انجام داده و آماری را اعلام کنند که برای مردم کاملا شفاف باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان