ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشت | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 0:17

ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشت

شماره: 9163
Aa Aa

علی‌اصغر زارعان می گوید هم اکنون اگر نظام تصمیم بگیرد سازمان انرژی اتمی به عنوان مجری توان غنی سازی اورانیوم با هر درصد از غنا را خواهد داشت.

با اعلام دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران؛
ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشت

علی‌اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی همزمان با بازدید جمعی از فرماندهان، مدیران و مسئولان نمایندگی ولی فقیه و هادیان سیاسی در سپاه حفاظت انصارالمهدی (عج) از سایت غنی سازی فردو گفت:

در فردو قبل از برجام ۶۹۶ ماشین سانتریفیوژ غنی سازی انجام می‌داده ولی هم اکنون ۱۰۴۴ ماشین فعال تولید اورانیوم می‌کند.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: وزن اورانیوم خارج شده از کشور حدوداً ۸.۵ تن بوده که به کشور روسیه تحویل شده است و به ازای آن ۴۰۰ تن کیک زرد یا U3O8 تحویل گرفتیم که مواد اولیه تولید اورانیوم غنی شده است. هم اکنون بعد از گام پنجم ذخایر اورانیوم تولید شده از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشته است که با سرعت تمام به ذخایر اورانیوم غنی شده اضافه می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، وی ادامه داد:

هم اکنون اگر نظام تصمیم بگیرد، سازمان انرژی اتمی به عنوان مجری، توان غنی سازی اورانیوم با هر درصد از غنا را خواهد داشت. فردویی که دشمن به دنبال تعطیلی آن بود هم اکنون مجموعه ساخت و تولید تجهیزات خلاء وهمچنین راه اندازی مرکز مهندسی مواد که با آزمایشگاه‌های متعدد مشغول به فعالیت است و عملیاتی کردن فاز اول فناوری ایزوتوپ‌های پایدار را در کارنامه درخشان خود دارد. اگر از نظر دانش مقایسه ای با فناوری غنی سازی کنیم خواهید دید از نظر استراتژیک، اهمیت فناوری ایزوتوپ‌های پایدار اگر بیشتر از غنی سازی نباشد، کمتر نیست. خوشبختانه مکان تولید مواد اولیه ایزوتوپ‌های پایدار نیز در این سایت در حال ساخت است و انشاءالله در ماه های آینده رسماً به بهره برداری خواهد رسید.

دستیار ویژه علی‌اکبر صالحی گفت:

از جمله ویژگی‌ها و خصوصیات فنی در باز طراحی راکتور جدید خنداب اراک می‌توان به افزایش جمعیت نوترونی راکتور که قبلاً ۱۰ به توان ۱۳ بوده و هم اکنون به ۱۰ به توان ۱۴ ارتقاء یافته، وجود اشتعال بالاتر و استفاده بهینه‌تر از سوخت، تولید رادیو ایزوتوپ‌های صنعتی و پزشکی، تولید رادیوداروی مولیبدن ۹۹ به روش شکافت هسته‌ای، مصرف آب سنگین کمتر، ایجاد توانمندی انجام تست سوخت، ارتقاء قابلیت انجام تست مواد، نیاز به سوخت کمتر، ارتقاء سطح کیفی آنالیز ساختار اتمی، قابلیت تصویربرداری نوترونی و حفظ ماهیت آب سنگین راکتور اشاره کرد.

زارعان یادآور شد: بارها عنوان شده است که راکتور قبلی آماده بهره برداری بوده است در حالی که چنین نبوده است اما فرصتی برای کشور ایجاد شد که این مدرن سازی عملیاتی شود.

زارعان به احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر با بیش از ۲۲ میلیارد کیلو وات ساعت تولید برق اشاره کرد که پس از تکمیل تحویل شبکه سراسری خواهد شد و همراه با نیروگاه اتمی در حال فعالیت بوشهر از ورود ۲۱ میلیون تُن آلاینده به هوای کشور جلوگیری خواهد کرد. برای ساخت دو نیروگاه اتمی جدید در بوشهر ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری می‌شود.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان