روحانی: کالا‌ها گران شده اما قحطی بوجود نیامده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 11:18

روحانی: کالا‌ها گران شده اما قحطی بوجود نیامده است

شماره: 8941
Aa Aa

رئیس جمهور ایران می گوید همه ما اعم از رهبری، دولت، مردم و فرهیختگان تصمیم نداریم با هیچ قیمتی استقلال، جمهوریت و اسلامیت خود را بفروشیم.

زیر بار کوپنی کردن اجناس نرفتیم؛
روحانی: کالا‌ها گران شده اما قحطی بوجود نیامده است

رئیس جمهور ایران در جلسه شورای اداری و افتتاح همزمان پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی استان اردبیل اظهارداشت: ما ۱۵ همسایه داریم که روابط به جز با یکی الی ۲ همسایه خوب است. آن یکی، دو همسایه هم خودشان مقصرند که امیدوارم به جمع ما ملحق شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: کاری که دولت باید انجام دهد، فراهم کردن زیربناهاست که یکی از این زیربنا‌ها برقراری روابط خوب با کشور‌های منطقه و همسایگان است.

به گزارش اسپادانا خبر، روحانی افزود: کار اقتصادی را مردم، سرمایه‌گذاران، مهندسان و کارفرمایان انجام می‌دهند. کار دولت اقدامات زیربنایی است و توقعات از دولت باید به زیرساخت‌های کشور منتقل شود.

 روحانی ادامه داد: ساخت جاده‌ها یک کار زیربنایی است و در این دولت در بخش ساخت بزرگراه‌ها و راه‌آهن کار‌های بسیار بزرگی انجام شده است. امنیت و تأمین آن کار دولت است، نیرو‌های نظامی، امنیتی و نیرو‌های مسلح، کار برقراری امنیت را انجام می‌دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: برخی انتقاد می‌کنند که دولت چه کاری انجام داده است؟ چرا به ما رسیدگی نمی‌کنند؟ از دوستانی که انتقاد می‌کنند می‌پرسم که در این شرایط سخت که از ابتدای سال ۹۷ با اعمال تحریم‌ها آغاز شد آیا دولت کاری نکرده است؟ بسیاری کارشناسان و دلسوزان نزد من آمدند و گفتند برای اداره کشور راهی جز کوپنی کردن نداریم. حتی برخی نمایندگان در مجلس و صاحبنظران دانشگاهی و اقتصادی نیز همین نظر را داشتند اما ما بدون اینکه کشور را کوپنی کنیم، اداره کردیم و کارشناسان واقعی می‌دانند که چه کار سختی انجام شد.

رئیس جمهور یادآور شد: امروز همه کالا‌های اساسی را به وفور در بازار داریم و در اختیار مردم قرار گرفته است. این را قبول داریم که قیمت برخی کالا‌ها گران شده اما هیچ کالایی نایاب نشد و قحطی بوجود نیامد. ما زیر بار کوپنی کردن اجناس نرفتیم و این کار بسیار بزرگی بود که دولت انجام داد.

روحانی تأکید کرد: ما این وظیفه را به عهده داریم که کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم را تأمین کنیم و به همین خاطر همه کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم و همچنین دارو یا نهاد‌های کشاورزی و نیاز‌های اساسی مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین شد. برای سال آینده نیز ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیارد دلار برای تأمین کالا‌های اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده‌ایم و این با شرایط امروز کار بسیار سختی است.

رئیس جمهور افزود: اگر در شرایط عادی بودیم و تحریم بر علیه ما اعمال نشده بود امسال حداقل ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که این مبلغ حاصل نشده و فشار زیادی به دولت وارد شده و دست ما بسته می‌شود.

روحانی ادامه داد: در زمینه اعتباراتی هم که از بانک‌های خارجی می‌گرفتیم به همین شکل است. فقط یک بانک خارجی تعهد کرده بود ۳۰ میلیارد یورو به ما بدهد که ۲ میلیارد یورو از آن قرار بود در راه‌آهن تهران – مشهد هزینه شود اما با اعمال تحریم‌ها این اعتبار محقق نشد اما باز هم ما دست روی دست نگذاشتیم و روند توسعه و پیشرفت کشور و افتتاح پروژه‌ها متوقف نشد. ه

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ملت و دولت هر دو باید با هم کار کنیم تا این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم گفت: یا باید در برابر دشمنان مقاومت کنیم یا باید ارزشمندترین الماس در اختیار خود را که همان استقلال کشور، مردم‌سالاری، اسلامیت، جمهوریت، منافع ملی و امنیت ملی ماست به دشمن بدهیم.

 روحانی افزود: می‌توانیم ابرقدرتی شویم و استقلال و آزادی خود را بفروشیم. طرح آن‌ها را اجرا کنیم و فرد مورد نظر آن‌ها روی کار بیاید. خون ب‌های قرن‌ها مجاهدت را بدهیم شاید آن وقت مردم ظاهراً شرایط خوبی داشته باشند و در آن حالت ارز ۱۳ هزار تومانی به یکباره نصف شود و اجناس ارزان شود اما همه ما اعم از رهبری، دولت، مردم، فرهیختگان و همه و همه تصمیم نداریم با هیچ قیمتی استقلال، جمهوریت و اسلامیت خود را بفروشیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان