لایحه بشردوستانه‌ پیامدهای انسانی جنگ در اوکراین تصویب شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 16:55

لایحه بشردوستانه‌ پیامدهای انسانی جنگ در اوکراین تصویب شد

شماره: 17220
Aa Aa

ابن لایحه از روسیه خواسته تمام نیروهای خود را از اوکراین خارج کند| روسیه، بلاروس، کره شمالی، اریتره و سوریه مخالفت و ایران و چین رای ممتنع دادند.

با 140 رای موافق در مجمع عمومی سازمان ملل متحد؛
لایحه بشردوستانه‌ پیامدهای انسانی جنگ در اوکراین تصویب شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه دومی را که به افزایش فشار علیه روسیه و تعمیق انزوای دیپلماتیک مسکو منجر می‌شود تصویب کرد.

لایحه بشردوستانه‌ پیامدهای انسانی جنگ در اوکراین در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رای گذاشته شد.

به گزارش اسپادانا خبر، این لایحه با 140 رای موافق در برابر 5 رای مخالف و 38 رای ممتنع از مجموع 193 عضو این مجمع به تصویب رسید.

این لایحه با انتقاد از روسیه به دلیل ایجاد وضعیت انسانی وخیم از این کشور می خواهد تمام نیروهای خود را از اوکراین خارج کرده و کمک های بیشتری به کی‌یف ارائه شود.

روسیه، بلاروس، کره شمالی، اریتره و سوریه با این قطعنامه مخالفت کردند و ایران و چین به آن رای ممتنع دادند.

این قطعنامه که توسط اوکراین، آمریکا، انگلیس و بیش از ۱۲ کشور دیگر ارائه و مورد حمایت قرار گرفته بود از نظر قانونی الزام آور نیست.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت:

جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران تشدید شرایط انسانی در اوکراین و مناطق همجوار آن است. ایران موضع اصولی خود را در مورد لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس قوانین بین‌المللی تکرار کرده و بر لزوم احترام کامل همه طرف‌ها به مفاد منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم رعایت کامل حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشور‌ها و تضمین ایمنی و امنیت همه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی درخواست خود را برای توقف فوری درگیری‌های اخیر و کاهش تنش‌ها تکرار کرده و همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا نگرانی‌های خود را از طریق گفت‌وگو دنبال کنند. ما معتقدیم که متن فعلی قطعنامه مجمع عمومی حاوی عباراتی است که فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آنجا بوده و فاقد مکانیسم‌های واقع بینانه برای حل و فصل جنبه‌های انسانی درگیری است. جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که ماهیت بشردوستانه کمک‌ها باید همیشه حفظ شده و ارائه کمک‌های بشردوستانه صرفا بایستی بر اساس اصول انسانی و بی طرفی صورت گیرد. همچنین خواستار تسهیل فوری انتقال امن و داوطلبانه همه پناهندگان غیرنظامی و آوارگان از مناطق آسیب دیده هستیم. مسائل بشردوستانه در سیاست خارجی ایران جایگاه برجسته‌ای دارد. ما بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری، هماهنگی و تسهیل در ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند در درگیری کنونی اعلام می‌کنیم. دولت من ضمن حمایت از مذاکرات جاری بین طرفین، درخواست خود را برای حل و فصل فوری مسالمت آمیز درگیری بر طبق قوانین بین‌المللی تکرار می‌کند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان