مداخله نظامی روسیه در اوکراین نقض مبانی سازمان ملل است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 16:13

مداخله نظامی روسیه در اوکراین نقض مبانی سازمان ملل است

شماره: 17579
Aa Aa

گوترش خواستار توقف هر چه سریعتر درگیری‌ها در اوکراین شد؛ نگران گزارش‌ها درباره جنایات جنگی احتمالی هستم. آنها به تحقیقات مستقل نیاز دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در سفر به روسیه عنوان کرد؛
مداخله نظامی روسیه در اوکراین نقض مبانی سازمان ملل است

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار توقف هر چه سریعتر درگیری‌ها در اوکراین شد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در سفر به روسیه گفت که به عنوان نماینده صلح و نه دبیرکل سازمان ملل وارد مسکو شده است.

وی مداخله نظامی روسیه در اوکراین را نقض مبانی سازمان ملل دانست و خواستار توقف هر چه سریعتر جنگ اوکراین شد:

ما به ایجاد گذرگاه‌های انسانی فعال و مورد حمایت همه طرف‌های درگیر نیاز داریم. تحولات اوکراین بر روی جهان و در زمینه انرژی و غذا تأثیرگذار است. ما به جهان چندقطبی نیازمندیم و این جنگ باید هر چه سریعتر متوقف شود. دبیرکل سازمان ملل این اختیار را ندارد که درباره جنایات جنگی تحقیقات کند. من نگران گزارش‌ها درباره جنایات جنگی احتمالی در اوکراین هستم. آنها به تحقیقات مستقل نیاز دارند.

گوترش گفت:‌

آماده استفاده از امکانات و تجهیزات خود برای حفاظت از جان ساکنان شهر ماریوپل اوکراین هستیم. آماده‌ایم منابع خود را برای نجات جان مردم در ماریوپل به طور کامل بسیج کنیم.

او در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت:

ما بسیار علاقه‌مند به یافتن راه‌هایی برای ایجاد شرایط جهت گفت‌وگویی مؤثر، آتش‌بس در اسرع وقت و حل و فصل مسالمت‌آمیز هستیم.

  •  

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مسکو گفت که با وجود ادامه جنگ بین اوکراین و روسیه مذاکرات در جریان است و او همچنان به نتیجه مثبت گفتگوها با اوکراین اعتقاد دارد.

وی ارتش روسیه را مبری از وقایعی دانست که در بوچا روی داده است و اتهامات مطرح شده از سوی دولت اوکراین علیه مسکو در موضوع جنایات بوچا را «اقدامات تحریک آمیز» توصیف کرد.

پوتین افزود:

«طرح این اتهامات» از سوی مقامات اوکراین باعث شد با وجود آنکه توافقات اولیه‌ای در جریان مذاکرات نمایندگان دو کشور حاصل شده بود مسیر این گفتگوها تغییر کند.

 دبیرکل سازمان ملل نیز گفت:

«من نارضایتی‌ها را درک می‌کنم اما اختلافات و نارضایتی‌ها باید به کمک ابزارهای مختلفی که منشور سازمان ملل در اختیار کشورها گذاشته حل شود. چیزی که قطعا روشن است اینکه بر اساس این منشور، نقض حاکمیت یک کشور پذیرفتنی نیست.»

در این دیدار گوترش بر ایجاد دالان‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از مناطق تاکید کرد.

بر اساس بیانیه‌ دبیرخانه سازمان ملل پوتین در این دیدار «در اصول» با حضور سازمان ملل و سازمان صلیب سرخ و هلال احمر برای تخلیه غیرنظامیان موافق است. 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان