مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 3:08

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شد

شماره: 9910
Aa Aa

پارلمان عراق به استثنای نمایندگان فراکسیون نوری المالکی از مجموع ۲۱ وزارتخانه به ۱۵ وزیر پیشنهادی رای اعتماد و از موافقت با ۴ وزیر پیشنهادی خودداری کرد.

با دریافت رای اکثریت پارلمان عراق؛
مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شد

مصطفی الکاظمی با دریافت رای اکثریت پارلمان عراق رسماً به عنوان نخست وزیر این کشور کار خود را آغاز کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، پارلمان عراق در جلسه ای جنجالی که مقرر بود ساعت ۹ شب به وقت محلی برگزار شود اما به دلیل اختلافات فراکسیون ها به ساعت ۱۲ شب به تعویق افتاد با حضور ۲۳۳ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده به بخشی از اعضای کابینه مصطفی الکاظمی رای اعتماد داد.
نمایندگان حاضر در جلسه به استثنای نمایندگان فراکسیون دولت قانون (نوری المالکی) از مجموع ۲۱ وزارتخانه به ۱۵ وزیر پیشنهادی رای اعتماد و از موافقت با ۴ وزیر پیشنهادی خودداری کرد.
در این جلسه تصمیم گیری درباره دو وزارتخانه نفت و امور خارجه به دلیل وجود اختلافات بر سر وزیران پیشنهادی به وقت دیگری موکول شد.
نمایندگان دولت قانون متشکل از ۲۶ نماینده در اعتراض به کابینه پیشنهادی الکاظمی ساختمان پارلمان را ترک کردند.  
مصطفی الکاظمی در آخرین ساعت باقی مانده به جلسه پارلمان به درخواست برخی فراکسیون ها ناچار شد وزیران پیشنهادی برای برخی از وزارتخانه ها را تغییر دهد.
دولت مصطفی الکاظمی جایگزین دولت پیشبرد امور «عادل عبدالمهدی» می شود که در ۲۹ نوامبر سال گذشته (نهم آذرماه ۹۸) استعفای خود را تقدیم کرده است.
دولت الکاظمی در یک مدت یکساله موظف است فضا را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی مهیا و عراق را در برابر چالش بهداشتی ناشی از کرونا و اقتصادی متاثر از سقوط قیمت جهانی نفت، مدیریت کرده و در سریع ترین زمان ممکن بودجه ۲۰۲۰ را به پارلمان ارائه کند.  
به درخواست اکثر فراکسیون های شیعه در پارلمان عراق، رییس جمهوری این کشور در نهم آوریل گذشته (۲۱ فروردین ماه ۹۹) مصطفی الکاظمی را مامور تشکیل دولت جدید کرده بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان