پلیس ایران موظف به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 5:02

پلیس ایران موظف به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان شد

شماره: 8217
Aa Aa

در بخشی از رای دیوان عدالت اداری آمده رانندگی برای زنان اعم از خودروهای سبک، سنگین یا موتورسیکلت در هیچ یک از مقررات موضوعه منع نشده است.

مطابق با رای دیوان عدالت اداری ایران؛
پلیس ایران موظف به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان شد

دیوان عدالت اداری می‌گوید پلیس باید برای زنان گواهینامه موتورسواری صادر کند. حکم دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت یک بانوی اصفهانی نسبت به عدم صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان صادر شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم صدور گواهینامه موتورسواری برای زنان پس از آن صادر شد که یک بانوی اصفهانی در شکایتی نسبت به عدم صدور گواهینامه موتورسواری برای زنان در دستگاه قضایی ایران، طرح شکایت نموده است.

دیوان عدالت اداری، طی حکمی، در پاسخ به این طرح شکایت، حق را به شاکی داده و پلیس را موظف به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان نموده است.

بر اساس دادنامه دیوان عدالت اداری، شاکی به هنگام طرح شکایت تاکید کرده است: اینجانب دارای کلیه شرایط لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی موتورسیکلت هستم اما راهور ناجا از صدور گواهینامه امتناع می‌ورزد.

شاکی تصریح کرده است که با توجه به این که این موضوع (دریافت گواهینامه موتورسواری) هیچ‌گونه تعارضی با شرع و قانون ندارد لذا بدین‌وسیله تقاضای رسیدگی و صدور حکم را درخواست می‌کنیم.

در حکم دیوان عدالت اداری در واکنش به این درخواست آمده است:

مرجع صالح برای صدور گواهینامه رانندگی، پلیس راهنمایی و رانندگی است ... و رانندگی برای زنان جامعه ایران اعم از خودروهای سبک و سنگین یا موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه موتوری در هیچ یک از مقررات موضوعه منع نشده است که با عنایت به اصل اباحه، رانندگی موتورسیکلت نیر برای آنان (زنان) مباح تلقی می‌گردد.

پیش تر دادستان اصفهان گفته بود:

بر طبق فتوای علما و همچنین بر اساس قانون، دوچرخه‌سواری بانوان در فضای عمومی فعل حرام است اما سخنگوی قوه قضاییه ایران در واکنش تاکید کرد: دوچرخه‌سواری برای زنان بر اساس قانون اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد، منعی ندارد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان