25 میلیون نفر از جمعیت ایران حاشیه نشین هستند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 12:07

25 میلیون نفر از جمعیت ایران حاشیه نشین هستند

شماره: 8151
Aa Aa

رزم‌حسینی با بیان این که میان ارکان حکومت، انسجامی وجود ندارد گفته ایران دچار عقب‌افتادگی 300 ساله است و بسیاری از نیروهای لایق حذف شده اند.

استاندار خراسان‌ضوی اعلام کرد؛
25 میلیون نفر از جمعیت ایران حاشیه نشین هستند

علی‌رضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان‌ضوی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی که در بیمارستان امام‌رضا مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در طول 40 سال انقلاب، ما اقدامات گوناگونی توسط دولت‌های مختلف به کشور ارائه شده است. در حوزه امنیتی به لطف نیروهای خود وضعیت مناسبی در منطقه داریم و قدرت دفاعی ما در منطقه قابل توجه است. نکته دیگر در حوزه سیاسی است؛ درواقع کمترین کشوری در منطقه وجود دارد که چون ایران دارای این حجم از برگزاری انتخابات باشد. درواقع تقریباً تمامی مسئولان کشور ما مستقیم یا غیرمستقیم به‌وسیله مردم برگزیده می‌شوند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، رزم‌حسینی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: در حوزه اقتصادی دولت‌ها خدمات زیادی را به کشور ارائه دادند. برای نمونه در زمینه زیرساخت‌های اقتصادی و دیگر حوزه‌ها چون برق، گاز، سرانه بهداشت و... می‌توان بیان کرد که دارای شاخص‌های نسبتاً طلایی هستیم. به‌عنوان مثال امروز هیچ روستایی در کشور نیست که فاقد برق باشد. 85 درصد روستاهای ما از نعمت گاز برخوردارند و تقریباً همه روستا دارای جاده‌های آسفالتی خوب، خانه بهداشت و ... هستند، اما ما در این مسیر کم‌توجهی‌هایی نسبت به جامعه روستایی داشته‌ایم.

استاندار با بیان اینکه «در ابتدای انقلاب، ایران دارای 74 درصد جمعیت روستایی بوده است»، تشریح کرد: براساس آمار سال 1395 جامعه شهری ما 74 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند و چنین شرایطی پرسشی جدی ایجاد می‌کند که چگونه دولت‌ها و حکومت خدماتی که برای روستاییان و روستاها در نظر گرفته و ارائه داده‌اند باعث جلوگیری از مهاجرت نشده است؟ روستاییان در روزگاری تولیدکننده و کارآفرین بودند و هدف دولت‌ها پس از انقلاب این بوده که به آن‌ها خدماتی ارائه دهند تا در روستا بمانند. پرسش این‌جاست که چرا چنین اتفاقی رخ نداد؟ چرا امروز 25 میلیون نفر از جمعیت ایران در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و چرا 30 درصد از جمعیت شهری مشهد حاشیه‌نشین است؟

وی توضیح داد: نکته این‌جاست که ما در طول 40 سال منجر به چه خطاها و اشتباهاتی شده‌ایم که تناسبات جامعه را به هم زده و منجر شده تا جامعه روستایی ما امروز از حالت تولیدکننده و کارآفرین خارج شده و به شهرها مهاجرت کند؟ گفتنی است که 80 درصد از درآمد کشاورزی کشور بر دوش 20 درصد از جمعیت قرار دارد که بسیار اهمیت دارد و آن 20 درصد هم کسانی هستند که معمولاً در روستاها زندگی نمی‌کنند. اگر کشاورزی در حوزه روستا باعث تعالی روستا می‌شد، پس چرا روستاییان ما به شهرها مهاجرت کردند؟

رزم‌حسینی بیان کرد: در طی بیانیه‌ای که رهبری صادر کردند دو نکته درباره حوزه اقتصادی وجود دارد. ایشان بیان کردند که اقتصاد، نقطه کلیدی کشور است و در طول 40 سال گذشته عیوب ساختاری و سطح مدیریت‌های ما باعث شده با چالش‌های درونی و بیرونی روبه‌رو شویم و نتوانیم اقتصاد روستایی و خانواده شهری را ارتقاء دهیم. از سویی دیگر با تحریم‌های شدید اقتصادی روبه‌رو هستیم. درواقع خارجی‌ها نقطه خوبی را مورد حمله قرار دادند تا مردم ایران را تسلیم کرده و پایگاه‌های مردم و انقلاب را تضعیف کنند.

وی با بیان انواع مشکلات ساختاری در کشور اظهار کرد: نخستین بحثی که در نظام اداری وجود دارد تمرکزگرایی است. در تمام برنامه‌های توسعه سوم، چهارم، پنجم و حتی ششم که در حال اجرایی‌شدن است به‌صراحت اعلام شده که باید تمرکززدایی داشته باشیم، اما از ابتدای انقلاب تا کنون عکس آن صورت گرفته و تمرکزگرایی روزبه‌روز بیشتر شده که آفت جدی نظام اداری کشور است. دومین مشکل، بوروکراسی نحس اداری موجود در کشور بوده که منجر به خسته و بیزارشدن مردم، سرمایه‌گذار و همه کسانی شده که در مسیر توسعه فعالیت می‌کنند.

استاندار با بیان اینکه «یکی دیگر از مشکلات موجود عدم وجود انسجام در میان ارکان حکومت است» ادامه داد: هر کسی چه در قوه قضاییه، قوه مجریه، چه در مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های امنیتی که دارای زور و قدرت باشند و بتوانند، راه خود را می‌روند؛ بنابراین انسجامی در ارکان حکومت وجود ندارد.

 

رزم‌حسینی بیان کرد: وجود اختلافات سیاسی یکی دیگر از مشکلات موجود در کشور است. ما دعوای سیاسی داریم این درحالی‌ست که 300 سال کشور ما عقب‌افتاده است. دموکراسی و بسیاری از مباحثی که امروز مطرح می‌شود، وسیله‌ای برای نزاع‌ها و دعواهای کشور شده است. پرسش این‌جاست که در این میان چقدر هزینه داده‌ایم؟ چه میزان نیروهای لایق را در گردونه مدیریت کشور به بهانه چپ یا راست بودن حذف کرده‌ایم؟ آیا ما انقلاب کردیم که گروه‌هایی را ایجاد کنیم تا انقلاب را در انحصار خود درآورند و آن را فرسایشی کنند؟

چرا به کارآفرینان و مجاهدان اقتصادی زالوصفت می‌گویند؟

وی افزود: مشکل دیگر عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در آموزه‌های دینی است. براساس آموزه‌های قرآنی در سایه اقتصاد و امنیت است که می‌توان عبادت کرد. درواقع این اعتقادات جزو فرهنگ دینی ماست. چه میزان ما به این فرهنگ عمل کردیم؟ علمای دینی ما چه میزان این فرهنگ را ترویج کردند؟ رهبر می‌فرمایند کارآفرینی نوعی عبادت است و کسانی که کارآفرینی می‌کنند عابد محسوب می‌شوند. پرسش این‌جاست که چرا ما به مجاهدان اقتصادی لقب زالوصفت را داده‌ و نسبت به ‌آن‌ها ‌نگاهی منفی داریم؟

بی‌مهری نسبت به مجاهدان اقتصادی موجب فراری‌شدن آن‌ها از کشور می‌شود

استاندار تشریح کرد: درواقع چنین برخوردهایی با مجاهدان اقتصادی موجب خارج‌شدن ثروت‌های بسیاری از کشور شده است؛ بنابراین اگر نسبت به آن‌ها بی‌مهری شود، خودبه‌خود از کشور فراری خواهند شد، حال آنکه کلید توسعه هر کشوری مجاهدان اقتصادی و کارآفرینان آن هستند.

برای رفع مشکلات موجود کشور نیازمند ایجاد هماهنگی و انسجام در ارکان حکومتیم

رزم‌حسینی تشریح کرد: یکی از راهکارها برای حل این مشکل، مثلث توسعه اقتصادی است. درواقع مثلث توسعه اقتصادی می‌خواهد این موضوع را بیان کند که با وجود همه مشکلات، نیازمند به انسجام و هماهنگی در ارکان اداره حکومت هستیم. امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سمت دولت در حرکتند و این موضوع را مورد توجه قرار دادند که اگر می‌خواهیم کشور را بسازیم باید سرمایه‌گذار و کارآفرین را تقدیس و تکریم کنیم تا مردم آن‌ها را الگویی برای کسب‌وکار خود قرار دهند.

920 هزار میلیارد تومان، میزان سپرده‌های بانکی موجود در استان

استاندار با بیان اینکه «خراسان رضوی به ۱۲ منطقه اقتصادی منطبق‌بر ۱۲ حوزه انتخاباتی مجلس شورای اسلامی تقسیم شده است»، گفت: امروز 920 هزار میلیارد تومان میزان سپرده‌های بانکی موجود در استان است. گفتنی است که در کشور ۳۱ استان وجود دارد؛ بنابراین به‌طور متوسط ۱۵۰۰ میلیارد تومان مبلغ سپرده‌های بانکی مردم در بانک‌هاست. این درحالی‌ست که بودجه دولتی 400 هزار میلیارد تومان است آن هم اگر فروش نفت تحقق یابد.

وی ادامه داد: پرسش این‌جاست که این پول‌ها و نقدینگی کشور در دست چه کسانی است؟ درواقع این پول‌ها متعلق به مردم و شرکت‌های غیردولتی است. نکته این‌جاست یکی از مشکلات ما نبود مدیران مناسب توسعه مناطق است که مسئولیت توسعه منطقه‌ای را بر عهده گرفتند. درواقع اگر بتوانیم همگرایی و همدلی با کارآفرینان، مردم و مسئولان ایجاد کنیم می‌توانیم مشکلات کشور را رفع کنیم.

وی بیان کرد: تعداد ۹۰۰ امام جمعه در سراسر کشور وجود دارد که این افراد هر هفته سخنرانی کرده و دارای تریبون هستند. درواقع آن‌ها به آموزه‌های دینی واقفند و کلامشان بر مردم نفوذ دارد؛ پس چرا نباید از ظرفیت آن‌ها برای آگاهی‌دهی اقتصادی به مردم استفاده شود تا به نوعی بتوان هم‌گرایی در اقتصاد به وجود آورد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان