«قره باغ» متعلق به شیعیان آذری جمهوری آذربایجان است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 2:28

«قره باغ» متعلق به شیعیان آذری جمهوری آذربایجان است

شماره: 11451
Aa Aa

اسناد تاریخی نشان می دهد قره باغ متعلق به جمهوری آذربایجان است و پایان یافتن اختلافات مستلزم این است که این منطقه از حالت اشغالی خارج شود.

جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران عنوان کرد؛
«قره باغ» متعلق به شیعیان آذری جمهوری آذربایجان است

جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران در پاسخ به این سوال که در مناقشه «قره باغ» جمهوری اسلامی در کجا ایستاده است اظهار داشت:

مناقشه بر سر «قره باغ» که میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان به وجود آمده است یک مناقشه تاریخی است و حدود سی سال است که این مناقشه سابقه دارد. در دوران سی ساله این مناقشه، جمهوری اسلامی همواره یک موضع اصولی و عُقلایی داشته است. سیاست مبنایی و اصولی جمهوری اسلامی ایران این است که مناقشه قره باغ راه حل نظامی ندارد و هر یک از طرفین می بایستی بپذیرند که جنگ و درگیری به جزء خسارت و زیان برای ملت های خودشان و منطقه هیچ حاصل دیگری نخواهد داشت و تنها راه مذاکره بر سر «قره باغ» از طریق گفتگو و مذاکره است که می تواند اختلافات را پایان دهد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از بصیرت، وی تاکید کرد:

در دوران حدود ۳۰ ساله مناقشه می بینیم که چندین بار جنگ بی حاصل بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر مسئله «قره باغ» رخ داده است و هیچ یک از طرفین به خواسته های خودشان نرسیده‌اند. مطابق با حقوق بین‌الملل و مبتنی بر چهار قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل در اوایل دهه ۹۰میلادی، ‌جمهوری آذربایجان مُحق برای باز پس‌گیری این مناطق است اما نه از طریق جنگ و درگیری بلکه از طریق مذاکره باید رسیدن به این خواسته را دنبال کند. به هر حال اسناد و مدارک تاریخی نشان می دهد منطقه «قره باغ» متعلق به جمهوری آذربایجان و مردم مسلمان آذری خصوصا شیعیان در این منطقه است. بدون تردید، پایان یافتن اختلافات و مناقشه در این منطقه، مستلزم این است که این منطقه از حالت اشغالی خارج شود.

وی با آرزوی صلح و امنیت برای مردم این دو همسایه شمالی خاطرنشان کرد:

امیدواریم که با هوشیاری دولت‌های باکو و ایروان، منطقه هر چه زودتر شاهد مصالحه و آتش بس و حل اصولی تنش باشیم و هرچه زودتر این مناقشه و جنگ پایان پیدا کند و هر دو کشور مسیر مذاکره و گفتگو برای حل مُسالمت‌آمیز موضوع تنش‌ها را در پیش بگیرند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان