آئین‌نامه‌ی واگذاری VPN قانونی در ایران تدوین شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 4:12

آئین‌نامه‌ی واگذاری VPN قانونی در ایران تدوین شد

شماره: 9731
Aa Aa

فیروزآبادی گفته موافق تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت هستیم  و ارائه VPN در قالب تقسیم کار دادستانی و وزارت ارتباطات انجام می‌گیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران خبر داد؛
آئین‌نامه‌ی واگذاری VPN قانونی در ایران تدوین شد

دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران از تدوین نهایی آئین‌نامه‌ی واگذاری VPN قانونی توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خبر داد.

ابوالحسن فیروزآبادی اعلام کرد تدوین نهایی آئین‌نامه‌ی واگذاری VPN قانونی توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انجام شده است و وزارت ارتباطات واجدان شرایط دریافت این سرویس را تعیین خواهد کرد. او همچنین گفت VPN قانونی و اپراتور ارائه‌دهنده‌ی این خدمات ارتباطی با مرکز ملی فضای مجازی ندارد و این موضوع در قالب تقسیم کار دادستانی و وزارت ارتباطات انجام می‌گیرد

به گزارش اسپادانا خبر، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد هدف آئین‌نامه‌ی واگذاری VPN قانونی گفه است:

هدف از تدوین این آئین‌نامه آن است که VPN بنابر نیاز و اقتضائات به‌صورت قانونی به طبقات و اقشار مختلف مردم از جمله صنوف و کسب‌وکارها تعلق بگیرد تا بتوانند برای نیازهای شغلی خود از آن استفاده کننددر این راستا آئین‌نامه‌ای توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تدوین شد تا مشخص شود که VPN قانونی به چه افراد و مشاغلی تعلق می‌گیرد.

به گفته‌ی فیروزآبادی آخرین جلسه‌ی نهایی شدن آئین‌نامه‌ی واگذاری VPN قانونی برگزار شده و آماده‌ی ابلاغ است. بعد از ابلاغ شدن آئین‌نامه این طرح اجرا شده و واگذاری VPN به واجدان شرایط، آغاز خواهد شد.

فیروزآبادی در ادامه گفت وزارت ارتباطات اجرای این آئین‌نامه را برعهده دارد؛ این وزارت‌خانه یا به‌صورت مستقیم مجوز واگذاری VPN قانونی را مدیریت می‌کند تا به اقشار واجد شرایط تعلق بگیرد یا صدور مجوز برای استفاده از VPN قانونی را به یک اپراتور واگذار می‌کند که مستلزم ایجاد یک اپراتور VPN در کشور است. به گفته‌ی فیروزآبادی روند اجرای طرح و زمان آن هنوز مشخص نیست. او در مورد سطح دسترسی متفاوت افراد به اینترنت گفت:

ما موافق تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت برای کاربران هستیم و در این رابطه پیشنهادی به کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ داده‌ایم. این موضوع از قدیم مطرح شده بود اما اجرا نشد و امیدواریم باتوجه به اینکه اقتصاد VPN تبدیل به اقتصاد بزرگی شده و سازمان‌ها و افراد زیادی از آن بهره‌برداری می‌کنند با مسئولیت دادستانی و وزارت ارتباطات بتوانیم اپراتورهای VPN رسمی در کشور شکل دهیم؛ به این معنی که VPN طبق یک مقررات و با نظم مشخصی از طریق اپراتورهای رسمی واگذار شود و واگذاری آن بنا بر مواردی باشد که در کشور نیاز است از آن استفاده شود.

فیروزآبادی در پایان اضافه کرد سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و سفارتخانه‌ها به استفاده از VPN نیاز دارند. همچنین در بعضی حوزه‌ها کسب‌وکارها به دلیل تحریم‌های آمریکا در سایت‌ها و اپلیکیشن مجبور به استفاده از VPN هستند؛ به همین دلیل آئین‌نامه‌ای در حال تدوین است تا موضوع استفاده از VPN در کشور ساماندهی شود.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان