آمریکا قابل اعتماد نیست و باید تضمین های عینی بدهد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 21:25

آمریکا قابل اعتماد نیست و باید تضمین های عینی بدهد

شماره: 16779
Aa Aa

او می گوید آمریکا در شب اجرای توافق برای تبادل زندانیان زیر قرار خود زد. همه تحریم‌ها باید مرتفع شود؛ فرقی نمی‌کند با چه برچسب ساختگی هستند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
آمریکا قابل اعتماد نیست و باید تضمین های عینی بدهد

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود گفت:

در وین گفت‌وگو درباره موضوعات باقیمانده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او  با بیان این که بن بستی در وین نیست و مذاکرات مثل سابق  در حال برگزاری و گفت‌وگوهای هیات‌ها در حال انجام است ادامه داد:

ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکارات ایران را توسط طرف‌های غربی بگیریم. هر چقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود فاصله برای رسیدن به توافق کمتر می‌شود. اگر طرف اروپایی و آمریکا امروز به ابتکارات ایران پاسخ در چارچوب برجام بدهند و اگر حقوق ملت ایران و منطقی که ایران روی میز گذاشته رعایت شود احتیاج به پایان فوریه ندارد و همین فردا می‌توانیم در وین توافق را اعلام کنیم.

او افزود:

زمان رسیدن به توافق رابطه معکوس با اراده آمریکا و طرف غربی دارد. این توافق منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل مانده است. درباره تضمین‌ها، آمریکا قابل اعتماد نیست و ما باید مطمئن شویم که آمریکا دوباره حقوق بین‌الملل را به سخره نگیرد. ایران به‌دنبال تضمین‌های عینی است. ایران و ۱+۴ به دنبال دریافت تضمین‌ها از سوی آمریکا هستند. همه تحریم‌ها باید مطابق برجام مرتفع شود؛ فرقی نمی‌کند دارای چه عنوانی هستند و با چه برچسب ساختگی هستند. همه آن‌ها که با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ناهمخوان هستند باید به صورت یک جا برداشته شوند.

او گفت:

آمریکا در شب اجرای توافق برای تبادل زندانیان زیر قرار خود زد. این نشان می‌دهد که طرف آمریکایی هیچ وقت قابل اعتماد نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد :

وزارت امور خارجه با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می کند. ما از  افزایش تنش بین روسیه و اوکراین  ابزار نگرانی کرده‌ایم. ستادی در وزارت امور خارجه برای پیگیری اوضاع اوکراین تشکیل شده است و ما بادقت مسائل اوکراین را پی‌گیری  می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی برخی از اقدامات سفارت روسیه در تهران باعث ایجاد حساسیت هایی در افکار عمومی مردم ایران و فضای مجازی شده و آیا این اقدامات و این بازخوردها در مدت اخیر با واکنشی از سوی وزارت خارجه ایران همراه بوده یا نه گفت:

هر دیپلمات برجسته و سفیر پخته‌ای می‌داند که نباید اقدامی انجام دهد که احساسات مردم کشور میزبانش جریحه دار شود و این با روابط ممتاز دو کشور همخوان نیست. طبیعی است که این مسائل از مسیر جاری خود منتقل شده و باز هم منتقل می شود.

  •  

همزمان، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توییتر نوشته است:

مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که می‌توان در مورد نتیجه آن با قطعیت و بدون نیاز به گمانه‌زنی اعلام نظر کرد. تصمیم سیاسی آمریکا برای تحقق یا استنکاف از پذیرش الزامات شکل‌گیری توافق قابل اتکا و پایدار بر اساس اصول پذیرفته شده در برجام می‌تواند جایگزین گمانه‌زنی‌ها شود.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان