آمریکا یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 22:04

آمریکا یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داد

شماره: 8108
Aa Aa

کشتی تهاجمی یو.اس.اس. باکسر علیه یک پهپاد ایرانی که به کشتی بسیار بسیار نزدیک شده بوده و چندین هشدار را نادیده گرفته اقدام تدافعی انجام داده است.

رئیس جمهور آمریکا و پنتاگون ادعا کرده اند؛
آمریکا یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد کشتی تهاجمی یو.اس.اس. باکسر که یک کشتی هلی‌کوپتربر برخوردار از سامانه‌های ضدهوایی است، یک پهپاد متعلق به ایران را هدف قرار داده است؛ اقدامی تنش‌زا که بنابر ادعای رئیس جمهور آمریکا در تنگه هرمز رخ داده و مشخص نیست تا چه میزان صحت دارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تابناک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ابتدای مراسمی همراه با مارک روته نخست‌وزیر هلند در کاخ سفید گفت: «پیش از شروع سخنرانی، می‌خواهم همه را در جریان یک حادثه قرار دهم که امروز در تنگه هرمز رخ داد. کشتی تهاجمی یو.اس.اس. باکسر علیه یک پهپاد ایرانی که به کشتی بسیار بسیار نزدیک شده بود و چندین هشدار را نادیده گرفت، اقدام تدافعی انجام داد.»

نابر ادعای پنتاگون، این اتفاق ساعت 10 صبح پنجشنبه به وقت محلی(بندرعباس) رخ داده است؛ زمانی که این ناو در حال عبور از تنگه هرمز و ورود به خلیج فارس بوده است.

پیش از این نیروهای مسلح ایران یک پهپاد آمریکایی متجاوز به حریم دریایی ایران را پس از بی‌توجهی به هشدارها، هدف قرار داده بود و این موضوع هزینه حیثیتی برای آمریکا در پی داشت، به گونه‌ای که در رسانه‌های بین‌الملل به تمسخر بی‌عملی ترامپ در مقابل واکنش دفاعی ایران پرداخته شد.

برخی تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که این اقدام تنش زای آمریکا در راستای کاهش هزینه حیثیتی اقدام دفاعی ایران است. هرچند برخی دیگر این موضوع را در راستای تحت الشعاع قرار دادن توقیف کشتی نفت‌کش قاچاقچی سوخت حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق ارزیابی می‌کنند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران با انتشار تصویر نقشه‌ای که فاصله میان ایران و آمریکا را نشان می‌دهد به ادعای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره سرنگونی پهپاد ایرانی واکنش نشان داد. او کمی بعدتر هم در جمع خبرنگاران در نیویورک ادعای ترامپ را تأیید نکرد. وزیر خارجه ایران با انتشار عکس زیر در توئیتر خود که در آن موقعیت جغرافیایی دو کشور با رنگ زرد مشخص شده‌ نوشت: «جهت یادآوری.»

فاصله میان ایران و آمریکا

ظریف در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره اقدام ایران در ماه گذشته برای سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی گفته بود: «تحمل نخواهیم کرد خارجی‌ها ۶۰۰۰ مایل از سواحل خودشان به سمت سواحل ما بیایند و حاکمیت و ثبات ملی ما را تهدید کنند.»

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان