اتحادیه اروپا پاسخ ایران درمورد پیش نویس احیای برجام را دریافت کرد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 10:59

اتحادیه اروپا پاسخ ایران درمورد پیش نویس احیای برجام را دریافت کرد

شماره: 19141
Aa Aa

آمریکا گفته نظرات خود را به طور خصوصی به بورل خواهد رساند اما تنها راه بازگشت متقابل کنار گذاشتن «مطالبات فرعی» توسط تهران است.

اختلافات باقی مانده بر سر سه موضوع است؛
اتحادیه اروپا پاسخ ایران درمورد پیش نویس احیای برجام را دریافت کرد

اتحادیه اروپا پاسخ ایران درمورد پیش نویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام را دریافت کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، استفانی لیختنشاتین، خبرنگار پولتیکو نوشت:

پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد.

یک منبع می گوید:

هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در آن وجود ندارد. ظاهراً چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد؛ بیشتر بر تحریم ها و تضمین ها متمرکز است.

ایسنا از قول یک منبع مطلع ایرانی اظهار کرد که انتظار است تا دو روز آینده به طور متقابل پاسخ طرف مقابل را دریافت کنیم.

لورا روزن، خبرنگار آمریکایی که تحولات پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند در توییتر نوشته است که یک مقام اتحادیه اروپا تایید کرده پاسخ ایران به متن پیشنهادی برای احیای برجام دریافت شده است.

او به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا که نامش را فاش نکرده نیز نوشت که ایران «فقط در مورد رفع تحریم‌ها» واکنش نشان داده که تعبیر آن شاید این باشد که ایران باقی پیشنهادها را پذیرفته است اما آنها درخواست‌های سختی در مورد تحریم‌ها دارند.

ایرنا نوشته است که اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران هم در توئیتر نوشت:

ایران نگرانی های خود را ابراز کرده است اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست. نگرانی‌های ایران ناظر بر بدعهدی طرف‌های غربی در قبال برجام است. نمی توانم بگویم که توافقی حاصل خواهد شد اما نسبت به قبل به توافق نزدیک تر هستیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانسی خبری اعلام کرد که ایالات متحده نقطه نظرات خود درخصوص پیش‌نویس نهایی اتحادیه اروپا بر سر احیای برجام را به طور خصوصی و مستقیم به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد رساند. تنها راه برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای با ایران این است که تهران «مطالبات فرعی» خود را کنار بگذارد.

نشریه پولیتیکو با استناد به اظهارات یک مقام غربی درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای در گزارشی نوشته است:

طبق گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران، شامگاه دوشنبه به وقت ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شده است و بیشتر روی مسائل باقی‌مانده مرتبط با تحریم‌ها و تضمین‌ها بر سر تعاملات اقتصادی متمرکز است.

طبق گفته این مقام غربی ادعا شده است که پاسخ ایران خواسته‌های بیشتری در زمینه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشا ذرات مواد هسته‌ای که پیش‌تر توسط بازرسان آژانس طی سال‌های گذشته در محل‌های مختلف کشف‌شده مطرح نمی‌کند. تهران با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند احیا شود که این تحقیق توسط آژانس برای همیشه مختومه اعلام شود.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان