استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه در ایران الزامی است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 1:42

استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه در ایران الزامی است

شماره: 10394
Aa Aa

ستاد استانی‌ شهرستان های قرمز می‌تواند برای اعمال محدودیت یک هفته ای به وزیر کشور، وزیر بهداشت و درمان پیشنهاد داده و در صورت لزوم آن را تمدید کند.

با تصویب در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا؛
استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه در ایران الزامی است

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت:

در ایران ویروس کرونا علی الظاهر اول در ۲ استان قم و گیلان وارد شد و بعد از آن در استان‌های مختلف شیوع پیدا کرد و به تدریج آمد؛ حالا می‌بینید که هر استانی که قبلاً بارانداز این ویروس نبوده، حالا بارانداز این ویروس شده و ویروس آنجا رفته است و شروع کرده و همینطور اعلام می‌کنند که ۵، ۶ استان وضعیت‌اش قرمز است و شرایط سختی دارد؛ بعضی از استان‌ها در وضعیت هشدار است.

به گزارش اسپادانا خبر، روحانی اظهار داشت: ۶ ماه از این بیماری تقریباً گذشته است و تا امروز واکسنی برای این بیماری نیامده است. تا امروز دارویی هم برای این بیماری نیامده است. ممکن است ۳ ماه الی یک سال دیگر ادامه پیدا کند؛ پس باید خودمان را باید برای بلندمدت آماده کنیم.

وی افزود: بنده از هفته اولیه‌ شیوع این ویروس گفتم باید با این ویروس مدت مدیدی زندگی کرده و سازگاری داشته باشیم و خودمان را آماده کنیم؛ بعضی‌ها آن زمان فکر کرده بودند اگر  ۱۰، ۱۵ روز برویم خانه و از خانه خارج نشویم تمام می‌شود. معلوم بود که با ۱۰، ۱۵ روز در خانه ماندن تمام می‌شود؛ البته کمک بزرگی می‌کند.

وی یادآور شد: مردم بدانند این ویروس وارد هر استانی شده و شیوع پیدا کرد، کار ما این است که نگذاریم پیک تند پیدا کند یا به صورت کله‌قندی این شیوع بالا می‌رود؛ آنجا دچار مشکل می‌شویم. حرکت این ویروس به صورت ملایم است و یک پخی درست می‌کند و عبور می‌کند ما باید سراغ دومی باشیم و کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم برای اینکه از این حالت کله‌قندی به حالت پخ برسیم و اینجا یاری مردم را می‌خواهد؛ همه مردم باید در صحنه بیایند و چون اگر یک شدت ناگهانی یک مرتبه‌ای ایجاد شود یک دفعه بیمار فراوانی به بیمارستان می‌ریزند و تخت‌ها و آی‌سی‌یوها پر می‌شود و این جهادگران عزیز  خسته و ناتوان شده و  خیلی کار سخت می‌شود.

وی اظهار داشت: بنابراین اینکه گفته می‌شود مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند برای این است که ما با کمترین خسارت و پیچیدگی عبور کنیم البته وقتی در آن استان عبور کردیم، یک مقدار کار سهل می‌شود ولی در عین حال باید اصول بهداشتی را مراعات کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حالا باید در این شرایط چه کار کنیم؟ باید همه حرف، مشاغل، خدمت‌دهندگان و مردم اصول بهداشتی را مراعات کنند و راه دومی نیست که راه دوم درمان یا واکسن است که نداریم و راه آن فقط مراعات اصول بهداشتی است.

رییس جمهوری افزود: مراقبت کنیم که عمدتاً چیز پیچیده‌ای نیست. فاصله از همدیگر اولین اصل است و مراقب این باشیم که اگر یک جا جمعیت متراکم می‌شود و مخصوصاً سرپوشیده است حتماً از ماسک استفاده کنیم و به طور مداوم دست‌مان را بشوییم. خیلی پیچیدگی ندارد این ۲ و ۳ کار اصلی است و خیلی از کارهای جزیی دیگر هم است بنابراین ما باید امروز همدیگر را کمک و یاری کنیم و دستورالعمل‌ها را مراعات کنیم.

روحانی ادامه داد: محل تجمع محل خطر است. وقتی می‌گوییم فلان شهرستان قرمز شد، بله نسبت به شهرستانی قرمز، یکی نارنجی و یکی سفید است ولی در محل تجمع و وقتی جمعیت کنار هم جمع شد خود آن مکان به طور اتوماتیک قرمز می‌شود و ممکن است آن شهر سفید باشد اما وقتی یک عروسی می‌شود و همه دور هم در سالنی جمع می‌شوند و یا یک عزایی می‌شود و همه در کنار هم جمع می‌شوند و یا یک میهمانی در خانه‌ای داده می‌شوند و همه اقوام در کنار هم جمع می‌شوند، کنار سفره می‌نشینند، بغل دست هم می‌نشینند، با هم تعریف می‌کنند و آن یکی سرفه و یکی دیگر عطسه می‌کنند و فکر می‌کنیم عروسی و میهمانی به خوبی تمام شد، نه اتفاقاً سرآغاز گرفتاری شد.

 وی افزود: شما می‌بینید یک عده‌ای ۳ روز الی یک هفته بعد ناچار می‌شوند به بیمارستان بروند و عده‌ای کارشان به آی‌سی‌یو و عده‌ای هم خدای ناکرده کارشان به فوت برسد بنابراین محل تجمع را باید منطقه قرمز بدانیم و شهر قرمز هم مکانی قرمزی است که باید بیشتر مراعات شود.

وی خاطر نشان کرد: مرتب به مسئولین می‌گوییم که ماسک ارزان‌قیمت و ساده تقسیم کنند اما از مردم خواهش می‌کنند که درست کردن ماسک در خانه بسیار ساده و آسان است یعنی همه می‌توانند یک ماسک درست کنند البته ماسک ارزان هم باید در اختیار مردم باشد و این چیزی است که امروز وزارت بهداشت ما بیش از همه تأکید می‌کند و امروز در یک جدولی نشان داده شد که اگر ۲ نفری که با هم هستند هر دو ماسک داشته باشند چه وضعی پیش می‌آید، یکی داشته باشد چه وضعی پیش می‌آید و یکی داشته باشد و یا هیچ کدام نداشته باشند، چه وضعی پیش می‌آید.

وی گفت: این قاعدتاً در صدا و سیما نشان داده شد و مردم باید در این زمینه کاملاً آگاه باشند که چه شرایطی خواهد بود البته همه ما باید مراقب سالمندان و بیماران زمینه‌ای باشیم و علی القاعده دیگران اگر دچار این بیماری می‌شوند ۸۰ الی ۸۸ درصد نجات پیدا می‌کنند یعنی آنها اگر بیماری زمینه‌ای نداشته باشند و سالمند نباشند و اگر سالمند باشند این مشکل بیشتر می‌شود و اگر بیماری زمینه‌ای باشد، مشکل می‌شود. بنابراین نسبت به اینها باید مراقب بود.

رییس جمهوری اظهار داشت: اما امروز در ستاد ملی چند تا مصوبه داشتیم که یک مصوبه به نظر من بسیار مهم بود و آن مربوط به استان‌هایی است که برخی از شهرستان‌های آن ها قرمز است و طبق مصوبه امروز ستاد استانی‌ هر شهرستانی که قرمز است، می‌تواند برای محدودیت برای مدت یک هفته به وزیر کشور، وزیر بهداشت و درمان پیشنهاد بدهد و با هماهنگی این ۲ کمیته سلامت و اجتماعی – امنیتی اگر توافق کردند و با اطلاع و تأیید رئیس جمهور برای یک هفته اجرا می‌شود و اگر لازم بود دومرتبه تمدید می‌شود، اگر شدت عملی می‌خواهیم نسبت به شهرستان‌های قرمز نشان دهیم.

وی گفت: دوم اینکه هر کجا که محل تجمع است، ماسک را دیگر الزامی می‌دانیم. از هفته آینده این ترتیبات تهیه شود از ۱۵ تیرماه ماسک را الزامی کنیم تا آخر تیرماه اگر دیدیم لازم است دومرتبه تمدید کنیم. تمام محل تجمع هایی که وزارت بهداشت  می‌گوید آن محل و آن اجتماع از نظر من قرمز است، لیست‌اش مشخص و معلوم است و همه باید نظارت کنند و همه باید دستورالعمل را اجرا کنند.

وی اظهار داشت: در این زمینه بنا شد تا هفته آینده از نظر قانون و مقررات، اتحادیه‌ها، تعزیرات، بخش‌های مختلف، نیازی  به یک ماده قانونی علاوه بر وظایفی که هست دارند، بیاورند و تصویب کنیم که همه آنها بیایند نسبت به قوه قضائیه در اینجا نکته‌ای گفته شد که باز هم با هماهنگی قوه قضائیه یک ماده‌ای را تهیه کنید که در چه مواردی خارج از نوبت قوه قضائیه کمک و رسیدگی کند که بتوانیم در بعضی از مکان‌ها و در بعضی از شهرستان‌های قرمز ماسک را الزامی بکنیم،. آنجایی که اجتماع و مکان سرپوشیده است، الزامی کنیم در بعضی جاها خودشان می‌دانند ولی در اینجاها بخاطر اهمیت مسأله برای همه الزامی می‌شود.

 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان