افراد را بدون اطلاع خانواده آن ها دستگیر نکنید | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 0:04

افراد را بدون اطلاع خانواده آن ها دستگیر نکنید

شماره: 14044
Aa Aa

او گفته شاید چند ساعت بازداشت افراد برای ما عادی باشد. اجرای امر به معروف و نهی از منکر نیز موجب کاهش ورودی پرونده‌ها و اقدامات قهرآمیز می‌شود.

یکی از ده فرمان رئیس جدید قوه قضاییه ایران؛
افراد را بدون اطلاع خانواده آن ها دستگیر نکنید

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس جدید قوه قضاییه ایران در جلسه شورای عالی قوه قضاییه  ده دستور خطاب به معاونین و مسئولان عالی قضایی در جهت بهبود عملکرد قوه قضاییه در خدمت‌رسانی به مردم ارائه و از معاونت منابع انسانی خواست که با همکاری معاونت‌های مالی و پشتیبانی و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و سایر بخش‌ها ظرف سه هفته مشکلات کارکنان دستگاه قضا را احصا و راهکارهای پیشنهادی خود برای حل این مشکلات را همراه با یک زمانبندی مشخص ارائه دهد.

به گزارش اسپادانا خبر، محسنی اژه‌ای با اشاره به مشکلات مراجعان به دستگاه قضا اظهار داشت:

مردم ما در طول ۴۲ سال گذشته امتحان خود را به خوبی پس دادند و ما مدیون آن‌ها خصوصا کسانی هستیم که در راه اسلام و قرآن و انقلاب از جان و مال و آبروی خود گذشتند. حل برخی از مشکلات مردم در حوزه اختیارات و وظایف مجلس و دولت است، اما بخشی از این مشکلات مربوط به دستگاه قضا می‌شود که ما وظیفه داریم با حل این مشکلات، صادقانه و بی‌منت به مردم خدمات ارائه دهیم.

رئیس قوه قضاییه به بازرسی ویژه ماموریت داد که ظرف حداکثر سه هفته با همکاری دادستان انتظامی قضات و دیگر بخش‌ها از جمله سازمان زندان‌ها، سازمان ثبت و بازرسی کل کشور، مشکلات مراجعین به دستگاه قضا را احصا و همراه با راه حل و زمانبندی مشخص برای اقدام لازم ارائه کند. یکی از مشکلات این است که برخی از مردم نمی‌دانند وقتی مشکل قضایی دارند باید به کجا مراجعه کنند و وقتی مراجعه می‌کنند نیز با مشکلات دیگری مواجه می‌شوند.

وی یکی دیگر از مشکلات را دستگیری یک فرد بدون اطلاع به خانواده وی عنوان کرد و گفت:

 شاید چند ساعت بازداشت یک فرد برای ما عادی باشد، اما حتما بی اطلاعی خانواده او، برای اطرافیانش نگرانی ایجاد می‌کند که این مسئله باید برطرف شود.

محسنی اژه‌ای به دادستان انتظامی قضات ماموریت داد با همکاری معاونت منابع انسانی و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و بازرسی دادستانی کل کشور و بازرسی و نظارت دیوان عالی کشور ظرف دو ماه نیروهای مستعد ولایتمدار، انقلابی و با روحیه جهادی در درون قوه قضاییه را برای استفاده در سطوح مختلف مدیریتی شناسایی و معرفی کند.

رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور ماموریت داد که ظرف سه هفته با همکاری بخش‌های مرتبط نحوه تعامل ضابطان و قضات و همچنین همکاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی با قوه قضاییه در کشف توطئه‌ها، پیشگیری و جلوگیری از نفوذ دشمنان و کشف، تعقیب و پیگیری جریانات باندی و مرتکبان جرایم سازمان‌یافته و پیچیده را بررسی و پیشنهادات خود برای بهبود و تقویت این همکاری را ارائه دهد.

او گفت:

اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با ضوابط و شرایط و دستورالعمل‌هایش موجب کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه و اقدامات قهرآمیز می‌شود.

رئیس قوه قضاییه به رئیس حوزه ریاست دستگاه قضا ماموریت داد که با همکاری نماینده دستگاه قضا در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر سازوکارهای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را که از مطالبات رهبری و مردم است پیشنهاد دهد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد:

می‌خواهیم با تمام توان با قوای دیگر همدلی و همکاری کامل داشته باشیم و این مسئله با حرف تحقق نمی‌یابد و نیاز به سازوکاری دارد تا اقدامات مشترک برای رفع مشکلات مردم و هم افزایی و استفاده متقابل از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قوا به طور مشخص تبیین شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان