افسردگی صدر اعظم آلمان بر سر اختلاف‌ها در مورد ایران | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 20:00

افسردگی صدر اعظم آلمان بر سر اختلاف‌ها در مورد ایران

شماره: 6783
Aa Aa

مرکل گفته: آیا ما با خروج از یک توافق برجای‌مانده خواهیم توانست به هدف مشترک خود برای محدود کردن پیشروی خرابکارانه و حل مشکل ایران کمک کنیم؟

با تاکید بر درستی موضع اروپا در قبال ایران؛
افسردگی صدر اعظم آلمان بر سر اختلاف‌ها در مورد ایران

مرکل در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ همچنین خواستار همکاری بیشتر کشورها شده و بر اهمیت ارزش‌های مشترک دموکراتیک و احترام به حقوق بشر در میان کشورهای عضو ناتو تاکید کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از دویچه‌وله، صدر اعظم آلمان بار دیگر بر درستی موضع اروپا در قبال ایران تاکید کرد.

مرکل گفته که اختلاف‌ها بر سر این ایران او را «خیلی افسرده» می‌کند؛ «من برنامه موشک‌های بالستیک ایران را می‌بینم، ایران را در یمن می‌بینم و بالاتر از همه حضور ایران در سوریه را می‌بینم.» با وجود همه این‌ها، سوال این است:«آیا ما با خروج از یک توافق برجای‌مانده خواهیم توانست به خاستگاه مشترک و هدف مشترک خود برای محدود کردن پیشروی خرابکارانه و حل مشکل ایران کمک کنیم؟»

صدر اعطم آلمان گفت:«در چشم ما آن معماری کلی که زیرساخت جهان … بود اکنون به یک پازل بدل شده. راستش را بخواهید شکسته و به تعداد زیادی قطعات خرد تبدیل شده است.»

او با اشاره به روابط رو به افول غرب و روسیه نیز گفته: «باید به ساختارهای ادغام‌شده و وابستگی‌های متقابل فکر کنیم.»

مرکل در سخنانش بر اهمیت اتحاد ناتو تاکید کرد و گفت برای حفظ پایداری و قدرت ناتو باید دیدی کلی نسبت به این مجموعه داشت و علاوه بر نگاه نظامی، نگاه اقتصادی و سیاسی را نیز دخیل کرد.

مرکل در بخش‌های مختلف سخنرانی‌اش ایالات متحده ‌آمریکا را خطاب قرار داد. او منطق ایالات متحده را برای خارج کردن سریع نیروهایش از سوریه و افغانستان زیر سوال برد و در جایی دیگر تاکید کرد: «خودروهای آلمانی تهدیدی امنیتی برای ایالات متحده محسوب نمی‌شوند زیرا بزرگ‌ترین کارخانه خودروی بی‌ام‌و (BMW) نه در باواریا (استان جنوبی آلمان) که در ایالات متحده است.»

کنفرانس امنیتی مونیخ از ۱۵ تا ۱۷ فوریه/ ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه در شهر مونیخ آلمان با حضور مقامات کشور‌های مختلف برگزار می‌شود.

بیش از یک‌صد تن از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، امنیتی و بین‌المللی در سطح رئیسان کشورها، وزیران امور خارجه، وزیران دفاع و برخی مقام‌های سازمان‌های بین‌المللی در این کنفرانس حضور دارند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان