ایران از ۹ دستاورد جدید هسته ای رونمایی کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 10:46

ایران از ۹ دستاورد جدید هسته ای رونمایی کرد

شماره: 17359
Aa Aa

ابراهیم رئیسی فناوری هسته‌ای را غیرقابل بازگشت خوانده و گفته ایران پژوهش در حوزه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را منوط به خواست دیگران نمی کند.

مراسم شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای ایران؛
ایران از ۹ دستاورد جدید هسته ای رونمایی کرد

مراسم شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای ایران با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، محمد اسلامی و رئیس سازمان انرژی اتمی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، محمد اسلامی گفت:

 

22

سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۷ دستاورد جدید به دستاوردهای غرورآفرین خود افزوده است. ۲۹ دستاورد مربوط به حوزه سوخت اتمی، ۱۹ دستاورد مربوط به حوزه تحقیق و توسعه، ۱۵ دستاورد مربوط به حوزۀ تأمین انرژی و ۱۴ دستاورد مربوط به حوزۀ کاربرد پرتوهاست که امروز از ۹ دستاورد اصلی و نمونه به شرح ذیل توسط رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

۱- سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن.
۲- تدوین دانش فنی و ساخت اولین نمونه صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران.
۳- طراحی و ساخت سامانه سم‌زدایی از پسته با استفاده از فناوری پلاسمای سرد. با این روش قارچ‌ها و باکتری‌های محصول پسته از بین می رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی‌گیرد.
۴- طراحی و ساخت سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان. این سامانه به صورت انتخاب سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می‌شود.
۵- تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-۱۶۱ به‌صورت بدون حامل اضافه شده. در این روش ذرات رادیواکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می‌شود و سلول سرطانی را به صورت موضعی از بین می‌برد.
۶- نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ۲۸ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستازهای آن.
۷- تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ۱۷۷، گالیوم ۶۸ و تکنیسیوم ۹۹
۸- کسب فناوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف.
۹- طراحی و ساخت چشمه لیزر میکرو ماشین کاری جهت ساخت قطعات ریز با دقت بسیار بالا.

او گفت:

در بحث تعاملات بین‌المللی و به ویژه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با ممارست ویژه تلاش می‌کنیم تا با خنثی سازی نفوذ دشمنان تعاملات را به سمت رفتار حرفه‌ای هدایت و کنترل کنیم. نکته حائز اهمیت دیگر ضرورت ارائه سند چارچوب برنامه کشور (CPF) برای ارائه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که پیش از این مورد غفلت واقع شده و فقدان این سند فرصتی شده است برای بدخواهان که با دروغ پردازی‌های مستمر و عملیات روانی برنامه هسته‌ای ایران را زیر سؤال ببرند. این سند نیز در دست تهیه است و پس از تکمیل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارائه خواهد شد. همزمان انتظار داریم با سیاست شفاف سازی صورت گرفته این نهاد بین‌المللی نیز نسبت به اجرای وظایف قانونی خود متعهد باشد و بیش از این در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و فشار‌ها و عملیات مخرب دشمنان ملت ایران به سرکردگی رژیم صهیونیستی وادادگی نشان ندهد.

  •  

سید ابراهیم رئیسی نیز با حضور در نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای از ۹ دستاورد جدید هسته‌ای و نیز نسل‌های مختلف سانتریفیوژ‌های ساخت ایران بازدید کرد.

رئیسی این پیشرفت‌ها را نماد خودباوری و اتکا به توان داخل توصیف کرد و خواستاری تسری یافتن این روحیه به سایر صنایع و حوزه‌های راهبردی در کشور شد.

او با تصریح به حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، دانش و فناوری هسته‌ای را غیرقابل بازگشت خواند و گفت:

اتکا به جوانان و دانشمندان ایرانی و کار جهادی مدلی است که همیشه جواب می‌دهد و باید در عرصه‌های دیگر نیز به این سمت برویم.

رئیسی با بیان اینکه ایران پژوهش و تحقیق در حوزه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را منوط به خواست یا نظر دیگران نخواهد کرد گفت:

خوشبختانه کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی دانشمندان در استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شتاب خوبی گرفته و دولت از این روند حمایت خواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان