ایران برای بازگشت آمریکا به برجام سه شرط گذاشت | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 1:36

ایران برای بازگشت آمریکا به برجام سه شرط گذاشت

شماره: 15600
Aa Aa

آمریکا باید بپذیرد مقصر وضعیت فعلی است، همه تحریم‌ها را یکجا و مؤثر بردارد و تضمین دهد هیچ دولتی در آمریکا مجدداً شرایط را تکرار نخواهد کرد.

با اعلام خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
ایران برای بازگشت آمریکا به برجام سه شرط گذاشت

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خویش گفت:

از آنجا که آمریکا عضو برجام نبست طبیعتا نمی‌تواند در مذاکرات حضور داشته باشد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:

تیم مذاکرات با هدایت آقای باقری و ترکیبی از نمایندگان ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و هیچ تغییری از حیث حقوقی نخواهیم داشت.

او اظهار کرد:

ایالات متحده باید بداند که عضو برجام نیست و نمی‌تواند به اعضای دیگر برجام اظهاراتی را منتسب کند یا درخواست‌هایی داشته باشد و بهتر است اول برادری خود را ثابت کند. ما خوشحال هستیم که آمریکایی‌ها مدام اراده و نیت شان را تکرار می کنند شاید برای این است که فراموش نکنند که می‌خواهند تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی و فراسرزمینی توسط دولت قبلی ایالات متحده اعمال شد و توسط این دولت ادامه یافت و برخی اضافه شد را بردارند اما آنچه که مهم است عمل هست.

خطیب زاده با بیان اینکه عملی که از دولت فعلی ایالات متحده دیدیم بر خلاف جهت اعلامی آنها بوده است گفت:

مسیر ایالات متحده برای بازگشت به برجام روشن است. باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته بر می‌گردد و برای بازگشت از این مسیر غلط هم باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده همه را یکجا به صورت مؤثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره صحت یا سقم سفر احمد مسعود به ایران نیز گفت:

سفرهای انجام شده با موضوع افغانستان عادی و با آگاهی دوستان در بخش‌ها و گروه‌های مختلف افغانستانی انجام شده و می شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پرونده تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و اعتصاب همسر نازنین زاغری در لندن نیز گفت:

موضوع تبادل زندانیان در بستر انسانی خود باید بررسی شود. متاسفیم که برخی در انگلیس یا کشورهای دیگر موضوعات انسانی را گروگان موضوعات سیاسی کردند. دستگاه قضایی ما با رافت اسلامی عمل کرده و اجازه داده برخی متهمین در منزل باشند. این‌ مسیر همیشگی ایران بوده است. همه کشورها را دعوت می‌کنم که اجازه دهند موضوع تفکیک قوا رعایت شود. همین سؤال را اگر در لندن بپرسید می‌گویند دادگاه ما مستقل عمل می‌کند و ورود ما به این مساله دخالت سیاسی در یک موضوع قضایی است. در ایران هم همین شرایط حاکم است.

او همچنین اظهار کرد:

همه باید به حاکمیت قانون در عراق احترام بگذارند. ایالات متحده هرچه زودتر منبع ناامنی را از عراق خارج کند. مردم و دولت عراق می توانند امنیت کشورشان را حفظ کنند. بدخواهانی هستند که نمی خواهند انتقال مسالمت آمیز قدرت در عراق شکل گیرد. جمهوری اسلامی ایران همواره از همه توان خود استفاده کرده که دوستان ما در دولت عراق بتوانند در مسیر حکمرانی خوب کارهای خود را انجام دهند. شرایط فعلی عراق شرایط میانجیگری نیست. عراق دولت مستقری دارد که در چارچوب قانون اساسی کار خود را انجام می دهد

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان