ایران به چیزی کمتر یا بیشتر از توافق برجام تن نخواهد داد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 19:16

ایران به چیزی کمتر یا بیشتر از توافق برجام تن نخواهد داد

شماره: 13905
Aa Aa

طرح موضوعاتی مبنی بر اینکه احیای برجام پایه‌ای برای توافق بلندمدت‌تر با ایران خواهد شد ضد برجام است؛ برجام توافق، امضا و مهر و موم شد. 

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
ایران به چیزی کمتر یا بیشتر از توافق برجام تن نخواهد داد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خویش گفت:

درباره توافق فنی با آژانس و ادامه آن و همچنین پاک‌شدن اطلاعات تصمیمی گرفته نشده است. ایران از اسفند دسترسی بازرسان آژانس را محدود کرده و از آن زمان ایران و آژانس توافق کردند تا سه‌ماه دوربین‌های نظارتی آژانس از مرکزهای هسته‌ای فیلم بردارند ولی فیلم‌های ضبط‌شده تا زمان توافق ایران و طرف‌های برجامی نزد ایران می‌ماند. این توافق یک‌بار برای یک‌ماه تمدید شد ولی از پنج‌شنبه پیش منقضی شده است. مصوبه مجلس در این خصوص الزام‌آور است. توافقی هم که با آژانس انجام شد برای حل برخی از نگرانی‌های آژانس در چارچوب مصوبه مجلس بود. آن زمان هم توافق کردیم دوربین‌ها جمع نشوند ولی اطلاعات و آنچه ضبط می‌شود در اختیار آژانس قرار نگیرد. 

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده و هنوز هیچ تصمیم سلبی یا ایجابی درباره دوربین‌ها و توافق با آژانس گرفته نشده است. 

به گزارش اسپادانا خبر، او درباره سرنوشت مذاکرات احیای برجام در وین عنوان کرد:

«گفت‌وگوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات‌شان را بگیرند. ما که تصمیماتی که باید می‌گرفتیم، گرفتیم و منتظریم دولت‌های مقابل ازجمله آمریکا تصمیم بگیرند.»

خطیب زاده در واکنش به اظهارات جیک سالیوان مبنی بر اینکه احیای برجام پایه‌ای برای توافق بلندمدت‌تر با ایران خواهد شد گفت:

مقامات آمریکایی بیش از همه می‌دانند طرح این موضوعات تا چه اندازه ضد برجامی است. این اظهارات نه تنها منطبق با برجام نیست بلکه ضد آن هم است. برجام توافق، امضا و مهر و موم شد. در هیچ دولتی اجازه داده نمی‌شود ایران به عنوان استثنا در حقوق بین‌المللی مطرح شود و اگر قرار بود به این اظهارات پاسخ مثبتی داده شود در زمانی که از سوی ترامپ طرح شد پذیرفته شده بود. الان هم همان منطق برقرار است. آنچه در برجام توافق شده باید نعل به نعل اجرا شده و ما به چیزی کمتر یا بیشتر از توافق برجام تن نخواهیم داد. آمریکا دولت جهانی نیست و باید تعهد و وظایف خود انجام دهد. آمریکا به عنوان ناقض برجام، قطعنامه 2231 و طرفی که تروریسم اقتصادی را اعمال کرده باید از موضعی صحبت کند که واقع‌گرایانه باشد. حداکثر چیزی که آمریکا می تواند به آن فکر کند بازگشت کامل به برجام است.

او با بیان این که از هر منظری که نگاه کنیم یک نسل زدایی شرم آور در کانادا رخ داده گفت:

کانادا سال هاست با دانستن سابقه ننگین خود در خصوص حقوق بومیان با نمایش های فریب کارانه سعی می کند خود را مدافع حقوق بشر نشان دهد و همه این ها را برای انحراف افکار عمومی و توجهات از این تاریخ انجام می دهد غافل از اینکه حقیقت هیچ‌گاه پنهان نمی ماند. اینکه دولت کانادا سعی می کند مسئولیت این جنایات را به گردن کلیسا بیندازد نشان می دهد هنوز هم دولت کانادا مسئولیت قطعی خود را نپذیرفته است. علت اینکه ایران و سایر کشورها به مدیریت سازمان ملل خواستار تحقیق بین المللی در خصوص این موضوع هستند از این رواست که دولت کانادا نشان داده صلاحیت رسیدگی بی طرفانه به این اتفاق را ندارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان