ایران سوم اسفندماه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می کند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 4:05

ایران سوم اسفندماه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می کند

شماره: 12699
Aa Aa

خطیب زاده مصادره نفتکش های ایرانی توسط آمریکا را راهزنی دریایی خوانده و از جامعه بین المللی خواسته به راهزنی های دریایی آمریکا رسیدگی کند.

با اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
ایران سوم اسفندماه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می کند

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری با خبرنگاران گفتک

دولت کنونی آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه دولت قبلی این کشور حرکت می کند و آنچه که الان اتفاق می افتد با قبل از ۲۰ ژانویه فرقی نمی کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او با بیان اینکه متاسفانه همچنان اعمال فشار حداکثری و انجام جنایت علیه ملت ایران و بی توجهی به تعهدات و حقوق بین الملل از سوی آمریکا ادامه دارد افزود:

دولت آمریکا هیچ فرقی با دولت ترامپ در خصوص اعمال تحریم ها علیه ملت ایران نکرده است و این شرمی است برای کسانی که کارزار انتخاباتی خود را بر مبنای فاصله گرفتن از ادبیات و سیاست های گردن کشانه ترامپ بنا گذاشته بودند. اگر آمریکایی ها سیاست اصولی یعنی بازگشت به چندجانبه گرایی، عمل به تعهدات و اصلاح مسیر غلط گذشته را در پیش بگیرد و از مسیر شکست خورده قبلی بازگردد ایران هم به این اصلاح سیاست پاسخ مناسبی می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گففت:

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی اگر تا سوم اسفند دیگر طرف های عضو برجام به تعهد خود عمل نکنند دولت مکلف است که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و این زمان‌بر نیست و هر روزی فرا برسد می تواند اجرا شود. بر اساس این مصوبه نظارت های فراپادمانی متوقف می شود که ما در چارچوب پروتکل الحاقی اجرای آن را به صورت داوطلبانه پذیرفته ایم. توقف اجرای نظارت های فراپادمانی به معنای پایان تمام نظارت ها نیست چرا که ما عضو پادمان هستیم و بر اساس پادمان بخش عمده ای از نظارت ها ادامه خواهد داشت و اجرای پروتکل الحاقی متوقف می شود. همکاری ما با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه ای همه موارد را به اطلاع آژانس می رساند. همانطور که پیش از این نیز این اطلاع رسانی انجام می شد. تمام اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر است به شرطی که دیگر طرف های عضو برجام به تعهداتشان عمل کنند. ما امیدواریم دولت جدید آمریکا اجرای مسیر دولت قبلی را متوقف کند و به تعهدات خود در برابر ایران و جامعه بین المللی عمل کنند.هیچ کشوری در دنیا نیست که در خصوص منافع ملی و امنیت ملی اش مصالحه کند و ایران نیز به عنوان یک کنشگر شناخته شده و عقلانی در خصوص امنیت ملی و منافع ملی اش با کسی مصالحه نمی کند. برنامه موشکی ایران جزو ابزار دفاعی ایران است و فعالیت های نظامی ایران جنبه دفاعی و تدافعی دارد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام در ارتباط با اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران و انتقادات آن ها گفت:

سه کشور اروپایی راه ساده تری دارند که به تنش ها پایان دهند و آن این است که به تعهدات برجامی خود برگردند و این راه ساده تر است. برجام در شرایط حساسی است و اینگونه تنش ها به برجام کمکی نمی کند. بحث سوخت پیشرفته راکتورها یک موضوع قدیمی است و ایران در زمینه گسترش تحقیقات و دانش هسته ای خود همواره این را مد نظر داشته است و اورانیوم فلزی نیز ضرورت اصلی برای دستیابی به این سوخت است. لذا ایران هیچ کاری نکرده الا اینکه تحقیق و توسعه خود را برای رسیدن به سوخت راکتور هسته ای تهران گسترش داده و این موضوع جای نگرانی ندارد.

او در پاسخ به سوالی در مورد نامه اخیر ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اهمیت محرمانگی اطلاعات و راهکارهای ارائه شده در این زمینه گفت:

نامه اخیر نمایندگی ایران در آژانس در این زمینه اولین نامه ما نیست و ان‌شاءالله آخرین نامه ما باشد. درباره همکاری با آژانس به عنوان یک نهاد فنی اما متاسفانه در گذشته چندین بار شاهد درز اطلاعات بوده ایم در صورتیکه آژانس مسئولیت در حفظ محرمانگی اسناد دارد. آژانس مسئولیت حقوقی و قطعی نسبت به حفظ محرمانگی اسناد کشورهای عضو دارد. البته این اسناد ذاتا محرمانه است وگرنه فعالیت های جمهوری اسلامی ایران تماما شفاف هستند. از جهت رویه ای متاسفیم که سهل انگاری های جدی رخ داده و این نامه برای یادآوری مسئولیت های آژانس بود.

این دیپلمات ایران در ارتباط با سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی ها جدیدا بار دیگر ادعای مصادره یک نفتکش ایرانی و فروش نفت ایران را کرده اند گفت:

چند ماه پیش خبری در این زمینه منتشر شد که من در همان موقع گفتم که نفت ایران فروخته شده است و آنچه که آمریکایی ها مدعی آن هستند متعلق به ایران نیست. گرچه اقدام آمریکایی ها یک نوع راهزنی دریایی است و جای شرم دارد. آنچه که این روزها در مورد نفتکش دیگر هم گفته می شود این است که این متعلق به دولت ایران نیست. متعلق به بخش خصوصی است اما این موضوع واقعیت را تغییر نمی دهد که آمریکایی ها با این اقدامات راهزنی دریایی می کنند و تاسف بار است که این اتفاقات در زمانی رخ می دهد که آمریکایی ها مدعی هستند که می خواهند از گردن کشی بین المللی که در دولت قبل این کشور وجود داشت فاصله بگیرند و نگاه چند جانبه داشته باشند و در این فرآیند به تعهدات خود عمل کنند. ما از جامعه بین المللی می خواهیم که به وضعیت راهزنی های دریایی که توسط آمریکا صورت می گیرد رسیدگی جدی کند.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده و این سیاست ها نمی تواند به این صورت ادامه پیدا کند، افزود:

ما فکر می کنیم که اگر هر چه زودتر این تحریم ها به صورت موثر برداشته شود مسیر آینده هموارتر خواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان