ایران فورا اجازه دسترسی به سایت کرج را فراهم کند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 15:34

ایران فورا اجازه دسترسی به سایت کرج را فراهم کند

شماره: 15030
Aa Aa

در این بیانیه آمده طی روزهای آتی به رایزنی با شرکا درخصوص گام‌های آتی و تصمیم‌گیری درخصوص اقدمات مناسب پرداخته خواهد شد. 

آلمان، فرانسه و بریتانیا بیانیه مشترک صادر کردند؛
ایران فورا اجازه دسترسی به سایت کرج را فراهم کند

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای از ایران خواستند تا فورا اجازه دسترسی به سایت کرج را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند.

به گزارش اسپادانا خبر، در این بیانیه‌ آمده است:

فرانسه، آلمان و انگلیس از رافائل گروسی برای گزارش روز یکشنبه ۲۶ سپتامبر به اعضای شورای حکام درخصوص توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی پیرامون تعهدات هسته‌ای ایران سپاسگزار هستند. ما شدیدا نگران این هستیم که ایران به طور کامل توافقی را که در تاریخ ۱۲ سپتامبر با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به آن رسیده بود اجرا نکرده است و مدیرکل را مجبور ساخته تا تنها در عرض دو هفته گزارشی را درخصوص عدم پایبندی صادر کند. اگر ایران نگذارد تا آژانس اتمی دوربین‌ها در کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ کرج جایگزین کند آژانس اتمی توانایی تثبیت مجدد تداوم اطلاعات در آینده را از دست خواهد داد. ما از ایران می‌خواهیم که فورا دسترسی به تاسیسات کرج را برای آژانس اتمی مهیا کند و اجازه دهد دوربین‌ها تعویض شوند.

تروئیکای اروپایی در ادامه نوشته‌اند:

توافق ۱۲ سپتامبر نشان داد که ایران توافق کرده تا با دیدگاه حل مشکلات در رابطه با تعهدات قانونی‌اش ذیل توافق جامع پادمانی،بیش از پیش به گفت‌وگوهای سطح بالا با آژانس اتمی مشغول شود. ما از ایران می‌خواهیم که فورا به این گفت‌وگوهای سطح بالا مشغول شود و با دیدگاه حصول پیشرفت سریع و ملموس همکاری کاملی با تحقیقات داشته باشد. این مشکلات بر توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام وظایفش و ایفای نقشی که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به این سازمان واگذار شده تاثیر می‌گذارند. ما طی روزهای آتی به رایزنی با شرکای درخصوص گام‌های آتی و تصمیم‌گیری درخصوص اقدمات مناسب خواهیم پرداخت.

  • آمریکا نیز در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

ما از ایران می‌خواهیم بدون تاخیر بیشتر دسترسی لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد. اگر ایران این کار را نکند در روزهای آتی با دیگر اعضای شورا به دقت درباره پاسخی مناسب به آن رایزنی خواهیم کرد.

  • کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس پس از اظهارات نمایندگان آمریکا و سه کشور اروپایی گفت:

آژانس، آمریکا و سه کشور اروپایی بدانند نمی‌توانید هم در برابر اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل سکوت کنید و جلوی آن را نگیرید و هم خواهان تداوم نظارت و حضور دوربین‌های آژانس در تأسیسات تحت خرابکاری تروریستی باشید. هنگامی که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می‌افتد از ایران انتظار نداشته باشید مجددا آن را بدون هزینه‌ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب نماید. تفاهم اخیر ایران و آژانس به طور کامل و ظرف زمان توافق شده اجرا گردید. از این رو جمهوری اسلامی ایران نیز چگونگی واکنش به این حسن نیت خود را رصد خواهد کرد و در هر مرحله، اقدام مناسب را اتخاذ خواهد نمود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان