ایران می گوید در آستانه لغو کامل تحریم‌ها قرار دارد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 21:31

ایران می گوید در آستانه لغو کامل تحریم‌ها قرار دارد

شماره: 13469
Aa Aa

ربیعی درباره مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان گفته این شورا نه مرجع قانونگذاری است که مصوبه داشته باشد و نه مرجع ابلاغ قانون.

سخنگوی دولت ایران در نشست خبری؛
ایران می گوید در آستانه لغو کامل تحریم‌ها قرار دارد

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در نشست خبری آنلاین خود گفت:

دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در وین در عرصه ی رفع تحریم ها و در سطح دوستی های منطقه ای و همسایگان برای حل مسائل جعلی و گسترش مناسبات به خوبی به پیش می رود.

به گزارش اسپادانا خبر، دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ایران گفت:

زمانی که کشوردر یک عرصه سخت برای احقاق حقوق ملی است، شایسته است همگان سربازان میدان در آن عرصه را حمایت کنند و از بیان مطالبی که اخلال ایجاد می کند یا موضوع مناقشه می شود خودداری کنند. متاسفانه در دوران جنگ اقتصادی و رویارویی دولت با جنایت ترامپ ما همواره شاهد جهت گیری غلط بسیاری از افراد و جریان ها بودیم. گاهی بین حملات آنها و تخریب های بیرونی نمی توانیم تمایزی قائل شویم. حال باید مقاومت سه ساله دولت نتیجه بدهد. در رقابتی هستیم که با ظرافت تمام باید در عقب راندن تحریم حقوق ملت را تثبیت کنیم. تیم مذاکرده کننده در میدان مذاکرات نیازمند آرامش و حمایت روانی بیشتری است. امیدوارم همه رفتار مسئولانه ای داشته باشند چون معتقدم بدخواهان دیرین ما موافق پیشرفت مذاکرات نیستند و اجازه بدهیم اخبار به طور صحیح از سوی افرادی که در میدان مصاف دیپلماسی هستند به اطلاع مردم برسد. تحریم، کرونا،‌ سختی‌های تحمیل‌شده بر زندگی مردم، دهک‌های زیاد آسیب‌خورده ناشی از فشار اقتصادی، ذهن‌های خسته از فضای روانی و منفی ایجاد شده، مناقشات سیاسی زودرس انتخاباتی و ناامیدکردن مردم از روند امور باعث گسترش ناامیدی در جامعه شده است. اکنون که در آستانه شکست و لغو کامل تحریم‌ها هستیم و کرونا به خاطر ساخت انواع واکسن‌ها به مرحله پایانی خودش نزدیک شده است، حضور گسترده در پای صندوق رای می تواند موجب انتخاب رئیس‌جمهور با آرای بالا و ایجاد یک دولت قوی برخاسته از رای اکثریت باشد.

سخنگوی دولت در ارتباط با آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰ گفت:

دولت معتقد به مشارکت حداکثری و حضور همه جانبه و تمام عیار مردم در انتخابات است و همه توان خود را برای انجامِ چنین رسالتی مستند به قانون اساسی به کار خواهد گرفت. دولت طبق قانون اساسی وظیفه دارد زمینه را برای حضور همه سلایق سیاسی مهیا ‌کند بنابراین دولت در چارچوب همان قانون اساسی، تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا همگان در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند ولی قطعا دولت به تنهایی نمی‌تواند این مهم را محقق سازد و این امر، نیازمند همراهی همه‌جانبه است.

وی خطاب به برخی گروه های سیاسی گفت:

اینقدر روح و ذوق مشارکت جویی مردم را تضعیف نکنید و اسباب ناامیدی از امروز و آینده را فراهم نسازید. به اندازه کافی لشگری از بدخواهان و رسانه های وابسته به آنها و تحریم پرستان صهیونیستی دارند عملیات روانی می کنند.بخشی از پاس داشتن از صندوق ایجاد روحیه بانشاط و زمینه حضور مردم است. صندوق فقط روز رای گیری نیست.

ربیعی درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان و سخنان رییس جمهوری درباره آن اظهار کرد:

معمولا هرگونه سیاست‌های کلی وقتی بخواهد به حیطه عمل و اجرا تبدیل بشود، باید از مجرای قانون عبور کند. آنچه که در این زمینه مشخص است این است که این روال طی نشده است. همچنین این اقدام شورای نگهبان، ‌کاری شبیه قانون‌گذاری است. اینکه چه چیزی در اختیار دولت هست یا نیست، ‌منافی اجرای قانون و روال قانون نمی‌باشد. در واقع، فارغ از میزان اختیار،‌ وظیفه دولت اجرای قانون است. همان طور که رئیس جمهور دیروز تصریح کردند، قوانین موجود در ثبت نام از داوطلبان، ملاک عمل است و الزامات وزارت کشور باید در چارچوب قانون و هر گونه تغییر قانون باید از مجاری ذیربط و با ابلاغ رییس جمهور عملی بشود. به اعتقاد حقوق‌دانان، آنچه که اشاره کردید نه مصوبه است و نه ابلاغیه چرا که شورای نگهبان نه مرجع قانونگذاری است که مصوبه داشته باشد و نه مرجع ابلاغ قانون است؛ از این منظر، یک نامه اداری است که شورای محترم نگهبان به وزارت کشور نوشته است. معیارهای ابلاغی شورای نگهبان در مورد داوطلبان مسند ریاست جمهوری از لحاظ شکلی،‌ از نظر مرجع وضع و ابلاغ این معیارها و از لحاظ ماهوی با توجه به مفاد اصل ۱۱۵، بند ۸ اصل  ۳ و دیگر اصول مرتبط و نیز جزهای ۱ و ۲ بند ۱۰ سیاست‌های کلی از نظر حقوقی محل ایراد است. در عمل نیز ممکن است بر حق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت اثر مطلوب نداشته باشد. از منظر حقوقی، تغییر رژیم حقوقی قابلِ اعمال بر انتخابات، بدون تغییر قوانین قابلِ اعمال، انجام‌شدنی نیست. بنای دولت،‌ همکاری با همه نهادها است اما در چارچوب قانون و قانون اساسی و حفظ حقوق شهروندان. بنابراین، چنانچه شرایط جدید برای نامزدهای انتخابات به صورت قانون تصویب و ابلاغ گردد، حتما وزارت کشور نسبت به اجرای آن، اقدام خواهد کرد.

وی  در پاسخ به پرسشی درباره بررسی پرونده افشای فایل صوتی ظریف و جلوگیری از بازداشت یکی از عوامل «برنامه آنسوی دولت» گفت:

متاسفانه برخی غیرمسئولانه به شایعاتی دامن می زنند که ریشه در واقعیت ندارد و نتیجه ای جز آلوده شدن عاملان این خبرپراکنی های نادرست به گناه تهمت و افترا ندارد. به دنبال جاسوس سازی جدید نباشیم. دشمنان کشور به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه هستند و نباید در میدان آنها بازی کرد. ما همه رسانه ها و به ویژه مسئولان را در همه ارگان ها دعوت می کنیم که از تحلیل های بی پایه و اساس خودداری کنند. تنها مرجع قانونی برای رسیدگی به این مسئله وزارت اطلاعات است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان