ایران می گوید در عرصه تولید واکسن کرونا معرکه رقم می زند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 8:47

ایران می گوید در عرصه تولید واکسن کرونا معرکه رقم می زند

شماره: 11840
Aa Aa

نمکی گفته به عنوان وزیر عمل گرا روی حرف مفت غش نمی کنم؛ با اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت بهترین نوع خدمت در جهان را خواهیم داشت.

با اعلام وزیر بهداشت ایران؛
ایران می گوید در عرصه تولید واکسن کرونا معرکه رقم می زند

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در نشستی با روسای مراکز درمانی استان اصفهان اظهار کرد:

با ممنوع کردن واردات هرآنچه می توانستیم در داخل کشور تولید کردیم و با تسهیل امور و حمایت از تولیدکننده داخلی انقلابی رخ داد. طی ۶۰ روز به جای یک مصرف کننده به یک تولیدکننده ونتیلاتور و ماسک و بعد صادرکننده آن تبدیل شدیم و توانستیم رمدیسیویر و فاویپیراویر را دو ماهه در کشور تولید کنیم و در مجموع می توان گفت یکی از طلایی ترین ایام سرزمین در زمینه تامین نیازهای کشور در داخل را رقم می زنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وزیر بهداشت اظهارکرد:

خواهیم دید که در عرصه تولید واکسن نیز با همت جوانان این کشور چه معرکه ای رقم می زنیم. به عنوان وزیر عمل گرا روی حرف مفت غش نمی کنم. اگر مقاله ای امروز مفید نبود کنار گذاشته می شود اما باید بدانم فردا و فرداها می تواند مفید باشد. پولی که کشورهای دیگر برای تحقیقات می گذارند خیلی بیشتر از ما است ولی یک بخش خصوصی هم در کنار آنها است تا تحقیقات کاربردی باشد بنابراین از جامعه تحقیقاتی کشور انتظار دارم تحول بنیادین در نگاه به پژوهش داشته باشند که اگر این اتفاق نیفتاد این مقالات بی نتیجه است.

 وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در کشور ۱.۶ تخت به ازای هزار نفر جمعیت داریم خاطرنشان کرد:

این درحالی است که در کشوری مثل فرانسه تعداد تخت ۶.۶ به ازای هزار نفر جمعیت است ولی همین کشور در مقطعی مجبور شد بیمار را در پارک نگهداری کند. ما زیرساخت گسترده داریم و تنها کشور منطقه ایم که در دورترین نقطه روستا بهورز و در حاشیه شهر مراقب سلامت داریم. با اجرای کامل طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، بهترین نوع خدمت در جهان را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پاندمی کرونا در تمام جهان اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد گفت:

این درحالی بود که در کشور ما جور کوچک شدن ۳ و نیم درصد اقتصاد کشور را نظام سلامت کشید. در همه دنیا اقتصاد تحت تاثیر بیماری قرار گرفت اما برعکس تمام کشورها، اینجا وزارت بهداشت به اقتصاد کمک کرد تا ببینیم چطور در شرایط همه گیری می توان از بخش اقتصادی کشور حمایت کرد.

وی با تصریح براینکه مدیریت نظام سلامت نباید به کسی سپرده شود، اظهار کرد:

ممکن است نظارت بر پروتکل ها، حمایت از خانواده در قرنطینه و ... را به دیگران بسپرید ولی مدیریت را نباید از دست بدهید وگرنه بازی را باخته اید. با هیچ کسی هم تعارف نکنید. فرمانده عملیات در کشور بنده هستم و حکم می کنم مبادا به دلیل ملاحظات منطقه ای، قسمتی از کار از دست شما دربیاید، مدیریت با ما است و سلامت را تفویض نمی کنیم.

نمکی با تاکید براینکه به جز اکسیژن و مراقبت هیچ چیز به کار بیمار کووید نمی آید، اظهار کرد:

اکسیژن کم و زیاد هر دو بیمار را می کشد، بنابراین نیازمند کمیته اکسیژن تراپی در بیمارستان ها هستید. همچین علاوه بر تشکیل کمیته مرگ و میر، اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هم اکنون با دو اندیشه در کشور روبرو هستیم، توضیح داد: طب مدرن که کلا طب سنتی را زیر سوال می برد و طب سنتی که طب مدرن را زیر سوال می برد درحالی که این دو طیف افراط گرا ضربه زیادی به کشور زده اند. ما باید حد وسط را در نظر بگیریم به طوری که داروی گیاهی باید مسیر خود را طی کند و سپس از این داروها در پروتکل درمانی استفاده کنیم ولی دچار توهم هم نشویم بلکه از این ظرفیت بی بدیل در کنار بقیه درمان ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران کرونا را خوب مدیریت کند آبرویش حفظ می شود اما اگر خدای نکرده شکست بخوریم آبرویی برای هیچ کسی نمی ماند و همه در یک کشتی هستیم. بنابراین در این برهه حساس تاریخی همه با هم کمک کنیم و اجازه ندهیم فشار روی گروهی بیاید چون روزهای سختی داریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان