ایران و آژانس برای مذاکره در وین به توافق رسیدند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 19:05

ایران و آژانس برای مذاکره در وین به توافق رسیدند

شماره: 14840
Aa Aa

ایران به آژانس اجازه داده برای تعویض کارت های حافظه دوربین های نظارتی فنی به ایران آمده و اقدامات لازم برای دوربین ها را انجام دهند.

پس از دو ساعت مذاکره گروسی با اسلامی؛
ایران و آژانس برای مذاکره در وین به توافق رسیدند

رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دو ساعت مذاکره از ادامه مذاکرات فنی در چارچوب پروتکل الحاقی در وین و سپس تهران خبر دادند.

به گزارش اسپادانا خبر، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران در جمع خبرنگاران گفت:

«مذاکرات سازنده ای را انجام دادیم و قرار شد مدیرکل در آینده نزدیک به تهران سفر کند. روح حاکم بر مذاکرات ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، همکاری ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. مسائل فی مابین اساسا فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی در روابط فیمابین ندارد.

اسلامی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم در اجلاس آینده شرکت کنیم و در حاشیه اجلاس مذاکرات و گفتگوهای خود را ادامه دهیم گفت:

توافق کرده ایم ایشان در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر کند. همچنین توافق کردیم برای تعویض کارت های حافظه دوربین های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات لازم که برای دوربین ها به لحاظ فنی انجام شود را انجام دهند. کارت های حافظه را همین جا پلمب می کنند و کارت های جدید را نصب میکند.

  • «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در جمع خبرنگاران گفت:

برای من این بازدید بسیار مهم است چون اولین دیدارم بعد از روی کار آمدن دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران است. این بدان معناست که ایران و آژانس باید با هم کار کرده و همکاری خود را گسترش دهند. ما باید درباره مسائل و موضوعات مختلف با هم مذاکره و تبادل نظر داشته باشیم. این اولین دیدار من بعد از انتصاب آقای اسلامی است و درباره مسائل مهم فنی صحبت شد. ظرف کمتر از ۲‌ هفته کنفرانس عمومی آژانس در وین برگزار خواهد شد و این یکی از رویدادهای مهم هسته ای در جهان است. خوشحال شدم از اینکه شنیدم آقای اسلامی سرپرستی هیأت ایرانی را دارد و توافق کردیم ادامه مذاکراتمان را در دفترم در وین ادامه دهیم و پس از آن من مجدداَ برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به ایران برمی‌گردم. گفت‌وگوهای ما نتیجه سازنده داشت که برای ادامه عملیات تجهیزات فنی آژانس بسیار مهم است؛ این یک گارانتی مهم برای آژانس و جهان است و ما می توانیم در این چارچوب به ایران کمک کنیم که توافقات مثبت بعدی را داشته باشیم.

وی گفت:

«این شامل همکاری سازنده ما برای پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران می شود.»

  • همچنین در پایان این دیدار بیانیه‌ مشترکی صادر شده است.

در این بیانیه آمده است:

جناب آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس)، در روز یکشنبه مورخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ به تهران سفر و با جناب آقای محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان)، دیدار کرد.

طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.
در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فیمابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های بین ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث در خصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
به بازرسان آژانس اجازه داده می شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان