ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا درباره برجام را رد کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 3:20

ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا درباره برجام را رد کرد

شماره: 12799
Aa Aa

خطیب زاده گفته اجرای تعهدات طرف ها در برجام موضوع مذاکره نیست و همه بده بستانها ۵ سال پیش انجام شده؛ آمریکا باید به تحریم ها خاتمه دهد.

با اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا درباره برجام را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.

به گزارش اسپادانا خبر، خطیب زاده تاکید کرد:

هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.

سعید خطیب زاده گفت:

اجرای تعهدات همه طرف ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها ۵ سال پیش انجام شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام. جمهوری اسلامی ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و همان گونه که متناسب با رفع تحریم ها به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت به اقدامات و رفتارهای خصمانه نیز به همان شکل و صورت پاسخ خواهد داد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران به رایزنی های نزدیک خود با کشورهای عضو کنونی برجام و نیز با آقای بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام به صورت دوجانبه و چندجانبه ادامه خواهد داد.

پیش تر، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های غربی نوشته بود:

ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با واشنگتن درباره توافق هسته ای را رد کرد. دیپلمات های ارشد می گویند ایران گفته است که تحریم های هسته ای باید لغو شود.

ولی نصر، مشاور سابق اوباما نیز در توئیتی نوشته است:

گزارش ها حاکی از آن است که ایران پیشنهاد مذاکرات هسته ای با اروپا و آمریکا را رد کرده است. دلایل؟ ایران نمی خواهد به جلسه ای برود که با محکومیت آغاز شود و نمی خواهد بر سر بازگشت آمریکا به برجام مذاکره کند. این در واقع همان مذاکره در مورد توافق جدیدی است که ترامپ می خواست.
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان