ایران یکی از شفاف‌ترین کشورها در اعلام آمار کرونا است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 3:37

ایران یکی از شفاف‌ترین کشورها در اعلام آمار کرونا است

شماره: 11528
Aa Aa

نمکی گفته بیشترین نیازمندی ما امروز برخورد با قانون شکنان و پروتکل شکنان و بزرگترین نقصان مدیریت کرونا برخورد محکم با قانون شکنان است.

وزیر بهداشت ایران مطرح کرد؛
ایران یکی از شفاف‌ترین کشورها در اعلام آمار کرونا است

سعید نمکی در مراسم تجلیل از شهدای عرصه سلامت ناجا گفت:

همدلی عزیزان ناجا زمان شیوع کرونا به ما ثابت شده است  و ما روزهای سختی را گذراندیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وزیر بهداشت ایران اضافه کرد:

علی‌رغم اینکه مردم در تنگنا هستند همواره برخی مفسد لاشخور برای این روزهای سخت قصد سوءاستفاده دارند که ناجا در کشف و ضبط موارد مورد نیاز مانند ماسک و شوینده کمک کرد. مدیریت فضای مجازی اقدام مهم دیگر ناجا در این ایام بود. برای ما طراحی سهمگین تخریب صورت گرفته بود. هیچ کشوری در دنیا این بعد را به این سنگینی نداشت. اول علیه ما تبلیغ می‌کردند که اینها توان مدیریت بیماری را ندارند بعد که موج به خودشان رسید و درمانده شدند گفتند ما آمار غلط از ابتلا و مرگ و میر می‌دهیم. من قسم جلاله می‌خورم به والله قسم یکی از شفاف‌ترین کشورها در اعلام آمار کرونا ایران است. نمی‌خواهم اسم ببرم تا کار روابط بین‌الملل در این فضای غبارآلود سخت‌تر شود اما کشوری که می گوید ۱۵ هزار مثبت داشته و ۵ یا ۱۰ مرگ باورپذیر است؟ برخی کشورها گفتند مرگ های ناشی از بیماری‌های زمینه ای را برای کووید ۱۹ ثبت نکنیم که بازهم اسم نمی‌برم تا روابط بین‌الملل به مشکل نخورد. ما ۱۲ درصد از مرگ‌هایمان برای افرادی است که بیماری زمینه‌ای یا سن بالای ۶۵ سال دارند ولی همه را ثبت می‌کنیم. تنها موردی که بر اساس دستور سازمان جهانی بهداشت ثبت نمی‌شود مواردی است که شاید پزشک ما به دلیل سی‌تی اسکن تشخیص احتمالی کرونا می‌دهد ولی تست pcr مثبت نیست. ما تنها کسی را کرونا مثبت تلقی می‌کنیم که تست pcr مثبت دارد. بر اساس برآوردهایمان حدود ۲۳ یا ۲۴ درصد ممکن است مواردی باشد که پزشک تشخیص کرونا می‌دهد اما pcr منفی است. کسی که در این فضای ناجوانمردانه در کنار ما قرار گرفت ناجا بود، بقیه در این زمینه چندان به ما کمک نکردند و تقریبا رها شدیم. ما همانند زمان دفاع مقدس که برخی گرای سنگر را به صدام می‌دادند، دیدیم که برخی گرای داخل را می‌دادند که فلان تلویزیون علیه ما صحبت کند و در اوج مبارزه با کووید 19 از سوی دیگر هم خنجر از پشت بخوریم. کمک دیگر ناجا برای نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر امروز از من بپرسید بیشترین نیازت به عنوان فرمانده این عملیات در کشور چیست؟ می‌گویم یک ضلع این مثلث که ضلع سختگیری و برخورد با متخلف است، ضلع مخدوشی است. در هیچ جای دنیا با خواهش و تمنا اپیدمی کنترل نشده است. هشت ماه است من و همکارانم داریم التماس می‌کنیم که توروخدا مریض نشوید، فقط در یک شهر بزرگ ایران بین ۱۲ تا ۱۵ پرستار در روز به کرونا مبتلا می‌شوند که یا باید قرنطینه شوند یا بروند زیر ونتیلاتور. این عدد در یک ماه یعنی ۴۵۰ پرستار از دور خدمت خارج می‌شوند آنهم فقط در یک شهر. ما چقدر باید شهید خدمت بدهیم؟

نمکی گفت: در بررسی اخیر سازمان صدا و سیما ۸۶ درصد مردم مطالبه دارند که با قانون شکن برخورد کنید. چرا باید ۱۲ درصد از جمعیت، امنیت سلامت جمعیت را مخدوش کند و با آنان برخورد نشود؟ بیشترین نیازمندی ما امروز برخورد با قانون شکنان و پروتکل شکنان است. بزرگترین نقصان مدیریت کرونا برخورد محکم با قانون شکنان است. اگر پلیس با حمایت ۱۰۰ درصد و محکم به عرصه نیاید همکاران من زیر بار بیماری شکسته خواهند شد. اکثر مردم رعایت میکنند اما درصدی قانون شکن نیازمند برخورد محکم هستند. من بیش از هر زمان دیگر دست کمک به سمت ناجا دراز می‌کنم و در مورد درخواست‌های ناجا از خودمان تمام امکانات را فراهم خواهیم کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان