بازرسان زن آژانس در ایران مورد آزار جسمی قرار گرفته اند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 21:07

بازرسان زن آژانس در ایران مورد آزار جسمی قرار گرفته اند

شماره: 14877
Aa Aa

نماینده ایران در آژانس از تشدید اقدامات امنیتی در سایت‌های هسته‌ای ایران خبر داده و نوشته بازرسان آژانس با قواعد و مقررات جدید کنار آمده‌اند.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» ادعا کرد؛
بازرسان زن آژانس در ایران مورد آزار جسمی قرار گرفته اند

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نقل از دیپلمات‌ها و بازرسان آژانس مدعی شده که نگهبانان تاسیسات هسته‌ای ایران طی چند ماه گذشته بارها بازرسان زن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد آزار جسمی قرار داده‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر، این روزنامه نوشته است:

مواردی که قبلا در تاسیسات هسته‌ای نطنز اتفاق افتاده ولی گزارش نشده بود شامل لمس نامناسب بدن بازرسان زن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط نگهبانان مرد و دستور به درآوردن برخی از لباس‌های آ‌ن‌ها بوده است.

یکی از دیپلمات‌ها می‌گوید تاکنون دست‌کم چهار مورد آزار جسمی رخ داده است. یک دیپلمات دیگر نیز شمار موارد آزار را چهار یا پنج مورد عنوان کرده است.

ایالات متحده در آستانه نشست اخیر شورای حکام گزارشی در این باره به اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده که در آن بر لزوم توقف چنین رفتارهایی تاکید شده است.

در گزارش ایالات متحده آمده است:

«آزار بازرسان آژانس مطلقا غیرقابل قبول است و ما از شما می‌خواهیم که در بیانیه خود در نشست شورای حکام قید کنید که چنین رفتاری تاسف‌بار است و باید فورا متوقف شود و این شورا باید در صورت تکرار چنین رخدادهایی دست به اقدامات لازم بزند».

  • «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی در خصوص حواشی منتشر شده درباره ادعای یکی از بازرسان آژانس مبنی بر آزار جسمی در جریان بازرسی در ایران اظهار داشت:

متأسفانه چندین مورد عملیات‌های تروریستی و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای داشتیم و برای همین سیاست حفاظتی تاسیسات هسته‌ای ما از چند ماه پیش تغییر کرده و این سیاست‌ها و اقدامات جدید حفاظتی شامل چگونگی بازرسی از بازرسان آژانس هم شده است. این سیاست را به آژانس اعلام کردیم و البته همچنان این سیاست‌ها در حال بهبود و ارتقاست. همزمان به آژانس هم خواستیم که به بازرسان توصیه کند به خاطر حساسیت موجود و سوابق خرابکاری، نهایت همکاری را با ماموران حفاظتی تأسیسات هسته‌ای داشته باشند.

غریب آبادی گفت: طبیعتا وقتی بازرسان یا خود دبیرخانه آژانس این اقدامات را با چگونگی بازرسی‌های قبلی از بازرسان خود مقایسه می‌کنند اینگونه فکر می‌کنند که شاید این اقدامات در راستای آزار جسمی آنهاست در حالی که این چنین نیست و هیچ کدام از همکاران ما در سازمان انرژی اتمی چنین قصدی ندارند و همه این کار‌ها برای حفاظت از تأسیسات هسته‌ای ماست. اگر بازرسی، شکایتی داشته باشد می‌توانند به ما اعلام کند و ما بررسی می‌کنیم و همانگونه که اگر ما هم شکایتی داشته باشیم به آژانس اعلام می‌کنیم اما این در اثر تشدید اقدامات حفاظتی است که شامل بازرسان آژانس هم شده است که شاید قبلا آن‌ها به این شکل که الان مورد بازرسی بدنی و وسایل قرار می‌گیرند، قرار نمی‌گرفتند و الان بازرسی‌ها شدیدتر شده و خواستیم از آژانس که درک کند و تفسیر متفاوتی نداشته باشد و اگر سؤال و ابهامی دارند به ما اعلام کند و ما بررسی کرده و پاسخ را می‌دهیم. همکاری ایران و آژانس، مناسب است اما برخی خواهان ادامه این همکاری نیستند و می‌خواهند از یک موضوع کوچک پرونده بسازند.

او گفت:

ایران بیش از ۲۰ درصد بازرسی‌های آژانس را می‌پذیرد و بیش از ۷۰ بازرس که تقریبا ۳۰ درصد بازرسان آژانس هستند فقط روی ایران کار می‌کنند. بازرسی‌های متعددی از ایران انجام می‌شود اما آیا می‌توان گفت که ایران سیاست همکاری ندارد و با بازرسان بد برخورد می‌کند؟ رفتار ما، استاندارد و فراتر از استاندارد است و نسبت به بحث‌های ایمنی به رفتار‌های استاندارد برگشتیم و شاید نسبت به قبل تغییر کرده اما رفتار استاندارد است. این رفتار‌ها در راستای شلوغ سازی و پرونده سازی در آستانه نشست شورای حکام است تا بگویند ایران همکاری نمی‌کند و ما حجم‌های بالای بازرسی‌ها را می‌پذیریم و این ادعا‌ها نباید موجب شود که انصاف را کنار بگذارند.

 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان