بازگشت به برجام نه پایان که آغاز یک فرآیند دیپلماتیک است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 1:59

بازگشت به برجام نه پایان که آغاز یک فرآیند دیپلماتیک است

شماره: 13862
Aa Aa

آمریکا هنوز بر سر برنامه موشک‌های بالستیک، اقدامات بی ثبات کننده تهران در منطقه و آمریکایی‌های بازداشت شده با رهبری ایران اختلاف‌های جدی دارد.

واشنگتن تضمینی برای عدم خروج دوباره از برجام نمی دهد؛
بازگشت به برجام نه پایان که آغاز یک فرآیند دیپلماتیک است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت:

بازگشت به برجام را آغاز فرآیندی دیپلماتیک می‌دانیم و برای سایر مسایل نیز به بحث و گفت و گو با ایران نیاز داریم.

به گزارش اسپادانا خبر، این مقام ارشد در جمع گروهی از خبرنگاران اخبار توافق درباره مسائلی چون تحریم را رد کرد و گفت:

تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، گویی توافقی به‌دست نیامده و هنوز اختلافات در زمینه‌های مختلفی وجود دارد اما در عین حال یادآور شد که وارد جزئیات مذاکرات نمی‌شود.

او تاکید کرد:

« اگر ما فکر نمی‌کردیم که دستیابی به توافق ممکن نیست به وین باز نمی‌گشتیم».

او در واکنش به برخی گزارش‌ها مینی بر درخواست ایران برای دریافت ضمانت از آمریکا گفت:

بهترین ضمانت بازگشت به برجام و اجرای وفادارانه آن است. برای ایالات متحده، بازگشت به برجام یک پایان نیست بلکه آغاز یک فرآیند دیپلماتیک است و واشنگتن می‌خواهد درباره سایر مسائلی که موجب نگرانی‌اش است با تهران مذاکره کند. ایالات متحده هنوز بر سر برنامه موشک‌های بالستیک و «اقدامات بی ثبات کننده» تهران در منطقه و همچنین موضوع آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران با رهبری این کشور «اختلاف‌های جدی» دارد.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال نیز در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن نمی‌تواند تضمین کند که خروج از برجام بار دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

این مقام آمریکایی در خصوص پافشاری طرف ایرانی بر اینکه آمریکا باید تضمین بدهد که بار دیگر از برجام خارج نخواهد شد گفت:

چیزی تحت عنوان تضمین در اینجا وجود ندارد. ما این را می‌دانیم و ایران هم می‌داند. بهترین تضمین این است که به برجام بازگردیم و آن را صادقانه اجرا کنیم.

او در خصوص روند مذاکرات احیای برجام در وین نیز گفت:

«موضوعات اساسی مانند گام‌های هسته‌ای، تحریم‌ها، توالی زمانی گام‌ها همچنان باقی مانده‌اند. ما هنوز چیزی را قطعی و مکتوب نکرده‌ایم. مسائل بسیار مهمی هستند که باید حل‌وفصل شوند.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا در خصوص اینکه اگر توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه نظارت مشروط آژانس برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران تمدید نشود اعلام کرد:

«ایالات متحده به ایرانی‌ها گفته است که اگر تمدیدی صورت نگیرد وضعیت بازگشت به توافق بسیار پیچیده خواهد شد.»

او در واکنش به اظهارات اخیر ابراهیم رئیسی پس از پیروزی در انتخابات ۲۸ خردادماه گفت: «صحبت‌های این مقام ایرانی تفاوت چندانی با سایر مقام‌های ارشد ایران نداشت».

او گفت:

 اسرائیل دیدگاه متفاوتی درباره توافق هسته‌ای دارد اما گفت‌وگوهایی در جریان است تا واشنگتن و تل‌آویو تا آنجا که ممکن است همسو و هماهنگ باشند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان